Wednesday, August 10, 2011

Dia Yang Terplih 18



Kita tak menduga dari kenalan lahir cinta
hingga aku tersungkur dilembah hiba yang kian berdenyut
menyentap segala rasa yang ada
warna-warna bahagia yang semakin pudar hiasannya
bagai menunggu masa menjadi debu berselerakan
dihembus sang bayu tidak berupa

aku sering terleka dengan kemanisan ungkapan cinta
hingga aku terlupa pada madahnya hati yg terluka
segala rasa yang ku ada lenyap kini dibawa buih sepi
hanya pasir nan memutih menjadi saksi
aku tersungkur lagi didada bumi
berbumbungkan langit tidak bertepi
menunggu kasih yang belum pasti…


Begitulah yang dapat kugambarkan hatiku ketika ini. Airmata yang tentunya menjadi temanku saat ini terpaksa ku tahan dari melimpah dihadapan opah dan emak. Inilah ujian terberatku setelah pemergian abah. Kepedihan dan kekecewaan itu sering sahaja menganggu fikiranku pun begitu aku harus tabah menghadapinya. Mengapa Kamil Hakim tidak berterus terang denganku bahawa dia tunangan orang. Tegarnya dia menghancurkan hati tunangan yang setia menunggu sekian lama lebih-lebih lagi tunangnya itu adalah adik kangdungku sendiri. Tentunya aku merasa bersalah dengan keterlajuranku memberi sekeping hati pada tunang adikku sendiri. Aku juga ralat dengan keputusan yang kuambil dahulu, menolak lamaran terlebih dahulu datang kepadaku. Hendak ku undurkan waktu mustahil ianya berlaku. Ah! Untuk apa ku kesali apa yang telah tertulis di loh manfuz segala-saganya telah diatur, aku sebagai hamba tidak layak mempertikaikan setiap apa yang terjadi. Aku beristifar didalam hati mencari kekuatan yang semakin surut. Aku harus redha walaupun sedikit perit jiwaku menaggungnya.

 “Kamil kau bukan milikku, aku lepaskan kau pergi dari hidupku.” Itulah bisikkan hati yang paling ikhlas untuknya. Aku mahu Kamil Hakim menerima Imah seikhlasnya dia. Sempat aku bersembang dengannya sebelum keluarganya pulang petang tadi. Aku tahu dia juga masih tidak menyangka orang yang hendak dijodohkan dengannya dahulu adalah aku. Dia juga meminta aku supaya menyatakan isi hatiku pada kedua orang tua yang kusayangi tapi tahukah dia siapa mereka itu bagiku. Tentu aku tidak sanggup lagi melukakan hati-hati mereka yang kukasihi. Apa akan terjadi kiranya aku meneruskan saranan Kamil Hakim untuk memutuskan pertunangannya dengan Imah dan mengahwiniku, apakah aku tegar untuk menhancurkan lumatkan hati Imah yang sanggup berkorban masa menunggunya. Tidak sama sekali takkan mungkin aku lakukan. Biarlah hatiku yang terluka daripada hati mereka aku calarkan. Kamil Hakim pulang dengan wajah yang sugul aku tahu hatinya teramat kecewa dengan keputusanku.

Biar apa pun yang dirasai Kamil Hakim, dia harus terima suratan ini dengan redha. Biarlah kisah cinta kami berkubur tanpa nisan. Aku percaya Imah mampu membahagiakan Kamil Hakim. Aku nasihatkan pada Kamil Hakim supaya membuka pintu hatin seluas-luasnya menerima Imah sebagai suri hidupnya. Aku yakinkan dia bahawa Imah layak menjadi isteri malah pantas menjadi ibu kepada anak-anaknya. Hatiku menanggis lagi. Menangis pada sesuatu yang telah pasti tidak mungkin aku miliki.
Sempat aku lemparkan sebuah senyuman pengubat lara buatnya. Hanya redup matanya sahaja yang membalas senyumanku. “Pergilah Kamil..pergilah… datangmu nanti sebagai adik iparku. Aku terima kehadiranmu menjadi sebahagian keluargaku walaupun bukan sebagai suamiku.”

Airmata yang jatuh ku seka dari terus membasahi pipi. Aku tidak mahu Imah mengesyaki sesuatu antara kami. Dia masih bergembira dengan kehadiran tunangnya petang tadi. Aku tidak mahu dengan kemurunganku nanti akan menjejaskan kegembiraanya. Hanya Naziah yang mengerti. Dihadapannya aku tewas untuk bertahan. Dia menenangkan diriku dari terus meratapi kekecewaan itu. Aku akui perit yang ku tanggung sekian lama hati ini sering mengingati namanya.

Telefon berbunyi nyaring menyentak lamunanku. Ku sapu air jernih yang adakalanya mengalir tanpa aku sedari. Telah ku kuatkan hati ku bulatkan tekad untuk tidak menangisi tapi apakan dayaku, insan yang lemah Untuk terus kuat dan tabah aku harus ada pendokongnya. Nama Naziah tertera di telefon, rasanya tidak sanggup untuk aku menjawab panggilan itu. Aku mahu terus sendirian melayan perasaan pun begitu tidak sanggup pula aku membiarkan Naziah menunggu panggilannya dijawab. Sesungguhnya aku bersyukur mempunyai sahabat seperti Naziah sanggup berkongsi suka dukaku. Tidak salah aku memilih dia sebagai sahabat.

“Maira..kau ok ke..” suaranya kedengaran risau dihujung talian. Aku tersenyum kelat. “Bagaimana aku mahu ok Zie. Hatiku bagaikan dimamah, disiat-siat.” Jawapan itu hanya bermain dihati.
“Aku ok lah Zie. Kau ni apa risau sangat. Aku cuba menipunya tapi masakan dia tidak dapat mengangak apa aku sedang lakukan ketika ini.”
“Kau nangis kan Maira. Kau jangan bohong aku.”
“Aku ketawa halus menutupi kebohonganku.”
“Sabar Maira kau harus kuat. Aku percaya Allah ambil Kamil lalu Dia gantikan kau dengan seseorang yang lebih baik dari Kamil Maira, kau jangan bersedih.” Naziah cuba memujuk. Ya aku lega dengan pujukanya tapi itu cuma sementara. Hatiku lemah untuk menerimanya kerana rasa kasihku itu telah tertumpah pada Kamil Hakim. Siapakah lelaki yang dapat mengangtikan Kamil Hakim dalam hidupku.

“Siapa yang mahukan aku Zie.”
“Ramai lagi Maira, aku percaya Maira tentu ada lelaki yang lebih baik dari Kamil yang Allah utuskan untuk kau. Sabar yea.” Naziah masih lagi memujukku. Aku menarik nafas dalam. Airmata bagaikan sudah tidak mampu berhenti lagi. Semakin ku tepis semakin laju pula ia mengalir.
“Zie..Dia lelaki pertama yang aku cintai. Selama enam tahun hanya namanya yang aku simpan Zie. Akhirnya dia muncul dan cintaku berbalas tapi saying Zie, dia tunang Imah. Apa yang aku tunggu selama ini terasa sia-sia Aku meluahkan apa yang terbuku dihati. Tidak mampu lagi untuk aku menyimpannya.
“Sabar Maira. Aku paham perasaan kau. Tentu ada hikmah disebalik kejadian ni. Kau harus kuat Maira, kau bukan seorang yang lemah. Aku percaya kau boleh hadapinya dengan tabah.
“Esok kita balik Zie..aku dah tak sanggup tinggal berlama di sini. Aku tak sanggup tengok wajah Imah, wajah mak..opah. aku rasa bersalah Zie. Aku rasa bersalah. Aku merintih mengharapkan Naziah bersetuju dengan permintaanku.

“Maira, kau tak bersalah, jangan letakkan diri kau ditempat yang salah. Semua ni takdir Maira. Kita hanya merancang Tuhan yang menentukan segala-galanya. Kalau kita balik esok apa kata opah, apa kata Imah. Kau nak mereka mengesyaki sesuatu antara kau dan Kamil Hakim.” Aku terdiam. Ada benarnya juga kata Naziah Aku tidak mahu mereka mengetahui sejauh mana hubungan aku dan Kamil Hakim. Biralah Naziah sahaja yang mengetahui kedudukan Kamil Hakim dihatiku. Aku percaya dia tidak akan membocorkan rahsia hatiku.
“Maira..kau kena kuat. Tabahkan hati kau. Aku percaya kau boleh harungi semua ni.” Kata perangsan itu meresap kejiwaku.

“Cubalah kau tanyakan pada Maira tu Nab..baik budak tu mak tengok takde cacat celanya. Sesuai sangat dengan dia. Lagipun budak tu kita dah kenal lama, takkan lah kita tak kenal lagi hati budinya.” Telingaku dapat menangkap sesuatu dari balik tabir dinding yang memisahkan ruang dapur. Aku masih berdiri disitu menanti kata-kata seterusnya. Pasti bicara mereka tentang diriku.
“Nanti lah mak, Nab tanyakan.” Balas emak.
“Nanti..nanti sampai bila, Khalid kan dah datang. Kalau Maira setuju kita nikahkan dia dulu baru kita kahwinkan Imah. Buat kenduri sekali jimat sikit kosnya. Kalau dia dah ada pasangan suruh saja budak tu masuk meminang, berapa lama lagi kita nak ikat Imah tu, tak kesian ke kau pada Imah.” Opah sudah mula bersuara. Aku kira emak tersepit juga hendak memihak kepada siapa. Emak diam tanpa berkata. Aku memunculkan diri, opah terkejut. Aku menarik nafas dalam lalu kukuntumkan senyum buat opah dan emak.

“Apa yang duk sebut-sebut nama Maira ni opah..”sengaja aku memancing opah. Opah berlagak selamba. Cawan kopi ditepinya di hirup perlahan. Emak mangamit aku duduk disisinya.
“Hmm..Maira tak sibuk ke..” Soal emak canggung.
“Sibuk..nak sibuk apa mak.” Aku ketawa dengan soalan emak. Opah hanya memandang. Nampak benar emak serba salah.
“Macam ni lah Maira. Opah nak tanya kamu ni..” Opah mula mengambil alih bicara emak. Aku menunggu dalam debar. Sudah ku jangkakan apa soalan yang bakal disoal opah nanti.

“Kamu dah ada pilihan ke..”
“Pilihan..”soalku bodoh. Opah mengerutkan keningnya tanda hairan dengan soalannya yang kubalas juga dengan soalan.
“Pilihan..orang zaman sekarang cakap pakwe..”kata opah lanjut. Aku gelihati melihat opah menyebut ‘pakwe’ bersungguh sahaja bunyinya. Aku tarik nafas dalam-dalam. Hatiku telah kosong kini. Jadi baik kiranya aku berterus terang daripada terus membiarkan teka teki pada mereka. Biarlah jodohku opah dan emak pilihkan.
“Mak..Opah..” aku tarik nafas dalam-dalam. Aku pandang wajah opah dan emak yang penuh mengharap. Sanggupkah aku mengecewakan lagi hati mereka. Belum puaskah aku membiarkan Imah menanti dirinya disatukan disebabkan kekerasan hatiku. Aku mahu mengalah sahaja. Siapapun pilihan opah dan emak aku akan menerimanya.

“Maira terima sahaja siapa pilihan opah dan  mak..” jujur aku katakan pada mereka. Opah dan emak saling berpandangan aku cuma tersengih. Ya mungkin opah dan emak hairan dengan sikapku, tertanya-tanya dimana kekerasanku hatiku selama ini, mana perginya kepala batuku.
“Betul ke apa yang kamu cakapkan ni Maira..”Soal emak masih belum yakin dengan apa yang baru kusampaikan pada mereka. Aku angguk kepala sebagai jawapan dengan sikap tidak percaya emak dengan pernyataanku sebentar tadi. Opah sudah mampu mempamerkan baris-baris gigi palsunya. Mulutnya terkumat kamit mengucap syukur barangkali.
“Kamu sanggup terima pilihan kami.”
“Yea mak, Maira sanggup terima siapa sahaja pilihan emak dan opah asalkan dia bukan suami orang.” Ucapku tenang. Emak tersenyum hambar bagaikan tidak mempercayai apa yang aku katakan. Biarlah apa yang difikirkan emak aku mahu mereka tersenyum bahagia.

“Alhamdulillah. Kalau macam tu nanti opah suruh pihak lelaki masuk meminang kamu.” Celah opah dengan penuh perasaan gembira. Aku tutup walang hatiku dengan sebuah senyuman.
“Opah kalau boleh Maira tak nak bertunang, kiranya kita langsungkan sahaja majlis pernikahannya. Dan kalau boleh Maira mahu jumpa bakal suami Maira bila hampir dengan waktu menikah.” Ternyata sarananku itu mengejutkan opah dan emak.
“Kenapa Maira.”
“Takde apa-apa mak, maira rasa elok begitu Maira mahu kenal dia selepas bernikah.”
“Tapi..”

“Mak..please mak, permintaan Maira tak sebesar mana pun. Kalau pihak lelaki betul-betul berkenankan Maira tentu dia dapat terima apapun alasan Maira.” Emak dan opah saling berpandangan. Masing-masing keliru dengan apa yang sedang aku katakan. Aku mahu melapangkan dadaku menerima dia sebagai sebahagian dari hidupku jadi aku perlukan waktu untuk menerima dirinya tanpa desakan sesiapa.
“Opah..Maira dah terima siapapun pilhan opah, maira cuma minta kami dipertemukan pada majlis akad nikah sahaja. Bolehkan..atau opah sanggup menunggu lama lagi.” Aku sengaja memprovokasikan opah dan emak. Ternyataka mereka cepat-cepat menyetujui permintaanku. Aku menarik nafas lega walaupun terasa salur darhku menyempit.









0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati