Monday, July 20, 2009

Hati Ini Milikmu 10

******
Diam tak diam sudah tiga bulan Nadia bertunang, Nadia menelefon emaknya petang semalam katanya dia mahu pulang kekampung bersama tunangnya, maklumlah cuti umum kali ini panjang peluang sebegitulah diambil Nadia untuk balik ke kampung, tidaklah terkejar-kejar sangat cutinya nanti. Mak Jah begitu senang hati sekali apabaila mengetahui anak kesayangnyan akan pulang. Sudah dipesanya kepada Emy pagi tadi supaya membeli udang dan sotong makanan kegemaran anaknya. Bilik Nadia juga sudah disuruhnya Emy kemaskan. Azhar tidak pulang ke kampung kali ini dia sudah merancang untuk bercuti bersama kawan-kawannya mendaki gunung Ledang.

Emy telah bersedia dengan tudung dikepala sejak pagi lagi, menunggu dengan sabar arahan setrusnya dari Mak Jah. Bimbang juga jika dia terlambat peristiwa tiga bulan yang lepas akan berulang kembali. Dia tersenyum puas melihat dirinya keliahtan kemas dan rapi walaupun baju dan tudungnya kelihatan lusuh. Biarlah dia tidak secantik kakaknya, namun dia punyai kecantiakn tersendiri, dengan kulit tidak putih dan tidka juga gelap, tampak manis sekali dipandang. Dibeleknya wajahnya dihapan cermin, sebutir jerawat pun tidak hinggap dipipi gebunya. Emy bergegas turun ke dapur setelah mendengar Mak Jah memanggil namanya. Mak Jah yang menantikan dirinya dari tadi kelihatan cemberut. Tidak pernah sekali pun senyuman terukir dibibir tua itu untuknya. Terasa dirinya bagaikan anak tiri. Mak Jah menghulurkan duit kepada Emy dengan wajah tanpa senyuman itu. ”Lepas balik dari pasar nanti kau ke kampung sebelah pergi ambil kueh yang aku tempah dengan Makcik Bedah semalam.Jangan lupe pulak...” pesanan yang berbaur arahan.
”Makcik Bedah..” Emy menyebut nama itu.
”Ha’ah Makcik Bedah yang jual kueh kat simpang empat kampung sebelah tu.” Terang Mak Jah lagi suara tegas yang keluar dari bibir tua itu menyebabkan otak Emy ligat berputar..
Emy berkerut memikirkan siapa Makcik Bedah. Setahunya hanya seorang sahaja yang menjual kueh di simpang empat kampung sebelah kalau tak silapnya sepupu kepada jiran sebelah ruamahnya. ”Makcik Kiah tu yang dimaksudkan emak agaknya. ”
”Apa tunggu lagi, pergilah cepat nanti lambat pula.” Marah Mak Jah setelah dia mendiamkan diri sebentar tadi. Emy cepat-cepat keluar dari perut dapur menuju ke motor cabuknya. Dia tersenyum riang apabila memandang sekujur batang tubuh motornya, seakan bersinar walaupun motor itu sebenarnya kelihatan buruk. Layaknya hanya dimasukkan ke dalam muzium untuk dijadikan pemeran, semalam dia telah memandikan motornya dengan shampoo, ”wangi juga bau motor aku ni.” Dia tersenyum lebar. Dia menghidupkan motorsikalnya tidak lama kemudian sayup-sayup kedengaran bunyi enjin motor meninggalkan perkarangan rumah kayu itu. Mak Jah leka menyediakan bahan-bahan untuk dimasaknya nanti. Dia akan menyediakan masakan yang sedap-sedap sempena menyambut kepulangan anak dan tunangannya, anak datuk pula tu. Bibir tua itu menguntum senyum.

Emy menyusuri jalan yang sepi, sesekali kicauan burung menjadi penemannya. Biarlah dia ditemani suara merdu burung-burung yang bernyanyi riang sekurang-kuranya ada juga yang ingin berkawan dengannya. Emy tidak sanggup melalui jalan raya yang berderet dihiasi lampu isyarat. Sesekali dia tersenyum apabila teringat akan peristiwa dia ditahan oleh Shafiq dan akwan-kawnnya. Petang nanti cadangnya ingin membaiki break motornya lagipun sebelum pulang ke Kuala Lumpur kakaknya telah menghulurkan duit kepadanya sebanyak 100 ringgit. Sepatutnya sudah lama dia menukarkan break motor itu tetapi maklumlah ada-ada sahaja hal yang membuatkan niatnya tertangguh. Dan hari ini dia berpeluang gantikan break motornya dengan yang baru lagipun kebetulan emaknya menyuruhnya mengambil kueh yang ditempahnya, jadi tidak perlulah dia menunggu sehingga petang. Setahunya kampung sebelah ada begkel motor tak perlulah dia bersusah payah ke pekan untuk menukarnya nanti. Emy sampai jua ke pasar Manir walaupun perjalananya terasa lebih lama dari menyusuri jalan raya tapi hatinya gembira terhibur dengan suara-suara burung bernyayi riang menemani perjalannya.

”Hai senyum aja kamu hari ni Emy. Ada apa-apa ke..” sapa Pak Mat dari jauh. Emy ketawa melihat gelagat Pak Mat. Suaranya yang sedikit kuat itu mengundang beberapa pandangan mata orang. Emy semakin pantas melangkah, hanya senyuamn menyapa mata yang memandnag ke arahnya. Suasana seperti itu sudah menjadi kebiasaan padanya.
”Pak Mat macam biasa untuk hari istimewa.” Bagitahunya pada Pak Mat. ”Kakak ngan abang kamu balik ke.” Soal Pak Mat sambil tanganya lincah menimbang sotong ke dalam bekas penimbang.
”Macam mana Pak Mat tahu. Tapi Cuma kakak aja..”
”Dah kamu yang kata macam biasa untuk hari special tu takkan Pak Mat tak boleh agak. Bila kakak kamu balik aja kamu minta Pak Mat sediakan macam biasa jika diaorang tak balik nampaknya hari-harilah kamu makan lauk ikan bilis.”
Emy hanya tersengih mendengar ulasan panjang lebar Pak Mat. Faham benar orang tua itu dengan sikap emaknya.
”Kalau macam tu kasi lah lebih sikit Pak Mat.”
”Untuk kamu Pak Mat tak kisah Emy, memang Pak Mat kasi lebih dan murah untuk Emy. Pak Mat dah anggap kamu macam anak Pak Mat sendiri kalaulah Pak Mat ada anak lelaki dah lama Pak Mat masuk meminang kamu.” Emy ketawa sakan mendengar usulan Pak Mat. Terasa terhibur hatinya.
”Kenapa nak tunggu ada anak lelaki pulak. Pak Mat kan ada..ha mak Emy pun solo lagi tu..”usik emy tanpa segan silu. Perwatakannya beribah bila dia berjumpa dnegan Pak Mat, keramahannya dan jenakanya adakalanya mengusik hati tua itu.
”Pak Mat membulatkan mata. Pandailah kamu nak kenakan Pak Mat yea Emy.” Beberapa orang penjual yang berada berhamipran mereka juga ketawa memdengar usikan gadis polos itu.
Pak Mat Emy tanya sikit boleh.”
”Tanyalah Emy, hal apakah yang merunsingkan gerangan tuan hamba, hamba bersedia menjawabnya tapi jangan kamu tanya Pak Mat bila nak tambah isteri sudah lah..”Emy ketawa lagi mendengar kata-kata nakal Pak Mat.
”Kalau Pak Mat mampu apa salahnya lagipun rambut Pak Mat belum putih lagi tu.” Makin galak pula dia menyakat Pak Mat yang sudah bersedia dengan soalannya.
”Isk kamu ni Emy. Hah nak tanya apa tanyalah.”
”Ermm..Pak Mat kenal tak siapa yang jual kueh kat simpang empat kampung sebelah tu.”
”Jual kueh..hah kenapa pulak.”
”Takdelah mak ada tempah kueh jadi dia suruh Emy ambilkan.”
”Mak kamu tak bagitahu ke siapa namanya”
”Makcik Bedah katanya.”
”Ha kan dia dah cakap tu. Nak tanya apa lagi.”
”Setahu Emy Makcik Kiah yang jual kueh kat situ.”
”Oh..Makcik Kiah tu adiknya. Dah lama berpindah sejak suaminya ditukarkan tempat kerja. Mereka dua beradik tu dah lama jual kueh mungkin masa Emy pergi beli kueh dulu Makcik Kiah yang jual tapi sekarang kedai tu Makcik Bedah dah ambil alih. Kueh dia pun sama aja rasanya dengan buatan Makcik Kiah.
“Oh macam tu tak tahu pulak Emy Pak Mat.”
”Manalah kamu nak tahu, bukan kamu selalu keluar rumah pun.” Emy tersengih. Betul juga kata Pak Mat, dia ibarat katak dibawah tempurung, selalu ketinggalan.


Emy menghala ke Kampung Sungai Dua, dia baru sahaja selesai membeli barang-baang dapur dipasar Manir. Hatinya girang dia memecut laju mosikalnya entah apa yang merasuknya sehinggakan dia sendiri tidak sedar akan tahap kelajuan motorsikalnya. Seorang kanak-kanak lingkungan usia 2 tahun melintas secara tiba-tiba, Emy terkejut dan sepantas kilat dia menekan break motosikalnya dengan kuat, bunyi bising yang terhasil dari geseran itu menyebabkan beberapa orang makcik yang sedang berborak memandangnya lalu menjerit apabila motornya hampir benar melanggar Kakan-kanak itu. Break motorsikal itu tidak berfungsi seperti yang diharapkan dengan kelajuan yang belum berkurangan Emy melihat si kecil itu hanya tersengih memandangnya langsung tidak menampakkan akan ketakutan diwajah si kecil. Kini dia pula yang cuak dan berada dalam keadaan cemas nasib baik Emy sempat mengelak. Emy semakin kecut perut apabila motosikalnya masih lagi laju membelah jalan. Berkali-kali dia menekankan kakinya pada pedal break tapi tidak berhasil dan akhirnya jalan terakhir yang dia ada dengan menjulurkan kedua-dua belah kakinya ke atas jalan, terasa pedih namun dibiarkan sahaja rasa itu. Tanpa dapat dikawal lagi mosikal yang sudha uzur itu akhirnya terbabas ke tepi parit. Nasib baik parit itu tidak dalam dan mempunyai air, jika tidak entah lah apa pula akan jadi padanya nanti. Emy tersadai bersama motorsikal kesayangannya. Beberapa orang yang melihat kejadian itu berkejaran mendapatkan Emy yang mengaduh kesakitan. Makcik- makcik tadi membantunya mengangkat motorsikal.
”Sakit dik..” tanya salah seorang kakak yang berbadan gempal itu.
Emy hanya mengangguk kecil dia cuba berdiri tapi tidak berdaya rasa sengal di pergelangann kakinya membantutkan pergerakkannya. Kakak itu memapah Emy ke rumahnya yang terletak berhampiran. Setitis dua cairan merah menitis membasahi selipernya.
”Nanti kakak ambilkan ubat.” Emy hanya menganguk kecil rasa pedih dan sengal diseluruh badannya membuatkan dia mendiamkan diri. Sesekali dahinya berkerut menahan sakit. Motorsikalnya telah dibawa ke halaman rumah kakak yang diikenali sebagaai Kak Maya. Beberapa orang makcik dan kakak yang melihat kejadian tadi juga turut mendekatinya.
”Adik tak apa-apa.” Tanya makcik yang memakai tarbus menutupi kepalanya. Usia dalam lingkungan 60-an.
”Tak makcik sikit aja ni”. Setelah mengetahui dirinya tiada apa-apa yang serius mereka yang berkerumun itu mula beransur pergi.
”Dari mana nak kemana..anak siapa..? Banyak pula soal makcik itu dalam keadaan dia yang terasa sakitnya masih sempat lagi dia menyelidik latarbelakangnya, seperti polis mahu mengambil keterangan aja lagaknya. Emy tersenyum. makcik itu melabuhkan punggung disisi Emy.
”Dari pasar Manir makcik, nak ke rumah Makcik Bedah ambil kueh mak tempah semalam. Mak Emy namanya Khadijah” jawabnya sambil tanganya mengurut perlahan di pergelangan.
”Anak Khadijah, kampung sebelah tu..” Makcik tadi mengulang kemablia pa yang diberitahunya. Emy hanya mengaguk mengiakan kata-kata makcik yang tidak dikenali itu. Lama pula terasa menunggu Kak Maya mengambil ubat. Emy menilik-nilik lukanya beberapa kali. Sakitnya sudah berkurangan.
”Sikit aja tu esok lusa baik lah tu.” Kata itu makcik seakan mengetahui apa yang ada difikiran Emy.
”Adik tadi tak apa-apa ke makcik.”. soal Emy apabila teringat akan kanak-kanak yang hampir dilanggarnya, kepalanya melilau mencari kelibat kanak-kanak yang melintas dihadapannya tadi.
”Oh Sopi tu, dia tak apa-apa. Ada tu ha tengah makan aiskerim Dia tu suka sangat main tepi jalan tak boleh leka sikit maknya. Nakal sungguh.” Kata makcik itu bersungguh-sungguh. Emy hanya tersengih. Kak Maya muncul bersama peralatan kecemasan. Eh macam hospital pula rumah ni semua ada.
”Senang kalau ada peti kecemasan ni dik, tak payah nak kalut-kalut cari ubat..” macam tahu-tahu aja apa yang difikirnya.
”Bawak kaki tu akak nak bersihkan dulu. Lepas tu baru sapu ubat.” Emy menghulurkan kakinya berhati-hati. Kak Maya mula membersihkan luka dikakinya.
”Kak Maya kamu ni misi, dia kerja shiff itu nampak macam dia dah biasa sangat hal-hal macam ni.” Emy melihat Kak Maya hanya tersengih.
”Siapa nama adik ni, nak kemana?” Kak Maya bersuara
”Panggil aja Emy kak, nak kerumah Makcik Bedah kat simpang empat tu”.
”Oh.”.
”Ni lah yang bertunang dengan cucu Makcik Som tu..anak Datuk Kamal..” pandai-pandai aja mulut makcik tu mengatakan dia yang bertunang dengan anak Datuk Kamal.
”Oh yea ke..tak lama lagi jadi menantu Datuk lah ni. Bertuahnya badan. Takdelah nak naik motor cabuk tu lagi. Usik Kak Maya sambil melakukan kerja yang terakahirnya.
”Eh taklah. Bukan Emy kak, yang bertunang tu kakak Emy kerja kat Kuala Lumpur.Emy membetulkan salah anggapan makcik dan Kak Maya.
”Oh kakak kamu rupanya, alah kalau kamu jadi menantu Datuk Kamal pun apa salahnya anak dia seorang lagi kan ada.” Jawab makcik yang banyak mulut itu. Emy pura-pura tidak mendengar malas pula mahu dilayannya. Lagipun siapalah yang mahukannya sekolah tak tinggi mana, bukan sahaja kata anak datuk anak tauke ikan pun belum tentu lagi mahukannya.
”Dah siap..”
”Terima kasih yea kak.”
”Sama-sama. Nanti akak buatkan air dulu yea. Asyik sangat berbual sampai lupa pulak.”
”Tak payah susah-susah kak, Emy nak cepat ni. Lagipun busuk pula ikan tu nanti.”
”Eh tak nak minum dulu ke”
Emy cepat-cepat bangun dia perlu segera mengambil kueh. Bimbang pula sotong dan udang itu busuk bertambah marah pula emaknya.
”Terima kasih ajalah kak, makcik Emy balik dulu yea.”
”Yea lah hati-hati.” Pesan makcik bertarbaus itu sambil menggelangkan kepalanya beberapa kali. Emy menghidupkan motorsikalnya, walaupun masih lagi terasa sengal pada kaki kanannya digagahi juga.
”Kenapa pula tak hidup ni.” Emy mengoyangkan motorsikalnya beberapa kali dia masih mencuba sambil diperhatikan oleh Maya dan makciknya.
”Kenapa pula Emy motor tu rosok ke?..”soal Maya lalu turun meghampiri Emy.
”Entah la kak, tak hidup pulak.”dicubanya lagi namun tetap gagal.
”Apa pulak yang rosak ni..”luah Emy perlahan.
”Suruh ajalah mak kamu tukarkan yang baru Emy, lagipun dah uzur sangat motorsikal ni makcik tengok.” Kata makcik itu sambil berjalan menghampiri Kak Maya yang berada disebelahnya.
”A’aa Emy betul kata makcik tu, suruh la mak kamu tukarkan yang baru, kan senang.”
Saran Maya yang turut bersimpati padanya. Emy hanya tersengih jika mereka tahu kehidupannya sudah tentu mereka tidak akan berkata begitu.
”Takpe lah kak motor ni elok lagi, masih boleh pakai.”
”Elok apa macam tu, haa tengok tu lampu signal ni dah terjojol tu.” Makcik itu menyentuh lampu yang dikatanyanya terjojol.
”Itu fesyen makcik.”
”Hah fesyen apa ke benda gayanya macam tu. Jangan nak kelentong lah Emy.” Maya ketawa mendengar alasannya tadi. Emy turut ketawa kecil.
”Tak hidup juga ni macam mana erk..bengkel jauh tak kak.”
”Boleh tahan juga. Baru akak teringat. Nanti jap yea akak telefon Bidin”.
Maya berlalu meningalkannya bersama makcik bertarbus itu. Sementara menunggu Kak Maya Emy membelek motorsikalnya entah apa yang dicarinya dia sendiri tidak pasti hanya yang keliahatan wayar-wayar kecil berselirat bersambung kesana-sini.
”Sejekap lagi formen sampai. Entah bila Kak Maya berada dibelakangnya. Mereka bertiga menunggu kedatangan Bidin. Tidak lama kemudian Bidin sampai dengan motosikalnya.
”Kenapa kak..?” tanyanya tanpa berlengah
”Ni ha tolong tengok-tengokkna motor ni boleh tak..tak hidup lah.”
”Motor siapa ni kak, mak aii buruknya dah boleh letak dalam muzium ni.” Katanya tanpa memikirkan kata-katanya itu menyebabkan ada hati yang tersinggung. Emy menundukkan wajahnya. Kak Maya perasan akan itu, dia mencuit bahu Bidin yang terlalu celupar lalu mengisyaratkan dengan matanya. Bidin menutup mulutnya lalu segera memeriksa motorsikal Emy.
”Oh! patutlah tak hidup kak. plugnya dah tertanggal...”
”Habis tu macam mana ni...”
”Macam mana pula bleh tertanggal ni, nak kena bawa ke bengkel lah kak. Aku tak boleh nak baiki kat sini barang-barang ada kat bengkel, tadi akak suruh aku datang tengok aja.”
”Senggal sungguh kau ni...” Kata Maya lalu berlalu menghampiri Emy. Bidin hanya selamba dia sedikit pun tidak terasa hati dengan kata-kata Kak Maya yang sudah lama dikenalinya.
”Emy motorsikal tu kena bawa ke bengkel Bidin tak bawak peralatan.”
”Kalau baiki lama ke tak...”
”Ermm..Entah nanti jap akak panggilkan Bidin ke sini.”
”Bidin...Bidin..”laung Maya sambil melambaikan tangannya. Bidin menghampiri mereka
”Ada apa kak..”
”Lama tak kalau baiki ni.”.
”Boleh la kak. Lagipun banyak juga nak kena tengok ni..”
”Haa Emy macam mana, Bidin dah kata lama tu”
”Kalau macam tu takpelah, Emy tinggalkan lagipun Emy memang nak tukarkan break tu sekali. Petang nanti Emy datang ambik.”
”Habis tu kamu nak balik dengan apa ni.”
”Jalan kaki. Lagipun tak juah mana kak”. Emy mulai bangun dari duduknya
”Isk budak ni jalan kaki kau kata tak jauh...” Pintas makcik itu yang diam dari tadi.
Emy hanya mengangguk. ”Nak bawa barang-barang kamu lagi, nak ambil keuh lagi, larat ke kamu tu kaki pun tak elok lagi.”
Emy tersengih. Hanya itu sahaja caranya.
”Macam ni lah Bidin, kau bagi dia pinjamkan motor kau petang nanti dia hantar lah balik bila nak ambik motorsikalnya tu.” Saran Maya berkalih ke arah Bidin yang sedari tadi melangut.
”Err..” Bidin serba salah bimbang juga dia nanti dimarahi Ayie. Lagipun motor yang dibawanya itu motor Ayie.
”Kau jangan risualah Bidin akak kenal Emy ni. Dia tinggal kat kampung sebelah aja.” Bidin berfikir sejenak
”Kalau macam tu takpelah kak, dia boleh bawa balik motor ni tapi jangan lupa tau pulangkan balik.”
”Isk kamu ni Bidin...”tegur Maya. Bidin hanya tersengih.
”Ok Emy pinjam motor Bidin ni dulu nanti petang boleh datang ambil balik motor Emy tu dibengkelnya.”
”Ermm..” Emy serba salah. Hendak ditolak bimbang juga lambat sampai ke rumah, hendak diterima rasa bagai termakan budi pula.
”Takpe.. Emy pinjam aja motor tu, jangan risaulah, Bidin ni ok jerk.”
”Kalau macam tu terima kasih banyak-banyak.” Emy berjalan menghampiri motorsikalnya, dia mengeluarkan barang-barang yanag ada didalam tong ajaibnya dibantu oleh Maya yang bersimpati dengannya. Bidin hanya mengelengkan kepalanya beberapa kali.Selepas selesai dan mengucapkan terima kasih kepada semua, Emy meneruskan perjalanannya ke rumah Makcik Bedah.

1 comments:

Anonymous said...

wah ada n3 baru la, penat dah tunggu ni, sambung lg lah ye, jgn lama2 sgt, tak sabar

 
Copyright 2009 Diari Hati