Monday, June 27, 2011

Dia Yang Terpilih 15

Kamil Hakim mundar mandir disudut biliknya. Jiwanya resah tidak menentu, sejak pertemuan itu kepalanya dihujani dengan pelbagai soalan. Apa yang harus dikhabarkan kepada orang tuanya, terlanjur dia menyintai teman sekampusnya dahuu sedangkan dia sudah bertunang dan bila-bila masa sahaja akan menjadi pemimpin pada seorang wanita yang belum cukup dia mengenalinya lagi. Kesejukan penghawa dingin langsung tidak dapat menyejukkan hatinya yang panasaran. Sejak pertemuan itu emaknya langsung tidak membuka mulut bertanyakan padanya, dia tahu emaknya memberi peluang padanya untuk menyatakan isi hati. Emaknya cukup memahani dirinya tapi bagaimana dengan ayah. Ketegasa ayah dapatkan dipatahkan hanya dengan kata-kata. Inilah yang semakin memberatkan akal fikirannya.

Dia rasa bersalah memberi harapan pada Maira sedangkan dia masih belum bersedia untuk menceritakan hubungan mereka pada kedua orang tuanya. Hatinya semakin gelisah tidak menentu. Esok.. ya esok adalah hari yang dirancang mereka, apakah dia akan menarik kembali keputusan yang telah diputuskan sanggupkah dia mengecewakan hati Maira dengan keputusan bodohnya itu. Melamar dikala dirinya hampir menjadi hak orang lain.Ketukan pintu biliknya mematikan anganannya. Pintu ditolak dari luar.
“Mil..mari makan..ayah dah tunggu kat bawah.” Puan Rohana tidak jemu-jemu memanjakan anak tunggalnya. Masih melayannya seperti anak kecil, menjemput makan dikala dia tidak turun-turun ke bawah. Hajah Rohana menapak beberapa langkah menghampiri anaknya memandang wajah mendung anaknya walaupun terukir senyuman. Gerak hati si anak dapat dibacanya pada seraut wajah yang sering menjadi tatapannya. Dia tahu apa yang sedang membelengu jiwa si anak, masakan naluri seorang ibu salah apabila melihat anaknya seperti ayam berak kapur. Terkebil-kebil mencari arah.

“Mil dah buat solat istikharah…” Soal Hajah Rohana mengejutkan Kamil Hakim. Dia berdebar memandang seraut wajah yang dicintainya. Bagaimana emaknya tahu isi hatinya dilanda ribut..ribut perasaan yang datang bertimpa-timpa
“Mak…” Dia tidak dapat meneruskan kata-katanya. Bimbang apa yang bakal diluahkan akan mengcewakan hati si ibu.
“Mil mak tahu apa yang ada dihati Mil, mak cuma mahu ingatkan Mil buat keputusan tu biarlah dari jiwa yang bersih hati yang ikhlas panjatkan doa minta ditunjukkan yang terbaik buat Mil. Jangan lupa yang di Atas kala suka atau pun duka, Dia tetap bersama kita Mil. Apa keputusan Mil, yang akan membahagiakan Mil mak akan sokong. Mak mahu lihat anak mak bahagia sebelum mak tutup mata. Takde yang diharapkan oleh seorang ibu melainkan ingin melihat anaknya bahagia.” Tulusnya jawapan emak memabuatkan Kamil Hakim terkesima. Apakah nanti keputusan yang dibuatnya akan mengecewakan ayah dan ibunya. Tergambar harapan pada wajah-wajah tua yang telah membesarkannya. Sanggupkah dia mengewakan sekeping hati yang megharap demi melunaskan rasa cinta yang tersimpan dihatinya. Cinta yang baru berputik akan mekarkah buat selama lamanya ataupun layu dihujung kata.
“Mak maafkan Mil mak..bantulah Mil mak..”

“Mak melihat kesempurnaan seorang wanita diwajah Maira tapi mak juga nampak ketulusan kasih terpancar jelas di wajah dia.” Hajah Rohana bermadah kata menambahkan lagi rasa beban yang terpikul dipundaknya.
“Mil pada Maira ada cinta tapi dia ada amanat yang tergalas dibahu mu nak. Mak tahu berat untuk Mil pikul andai mak ada seorang lagi anak lelaki akan mak jodohkan buat Maira.” Luruh rasa hatinya mendengar luahan emak. Tulus wanita itu mengingatkan dirinya. Dia kini tunangannya orang. Si dia yang telah lama mengharap yang setia menanti kepulangannya untuk menyambung amanat dan wasiat yang telah diakur janji oleh orang tua mereka. Kamil Hakim tersepit diantara dua mengapa dia menjadi mangsa diatas wasiat mereka.

“Mak..Mil belum pernah merasa begini menyintai seorang perempuan, tidak juga dengan dia mak tapi dengan Maira Mil rasa hati dan jiwa Mil terisi dengan kehadirannya mak. Mil tak tahu…kenapa Mil jadi selemah ini setelah mengenali Maira mak.” Mahu sahaja dia menangis diribaan emaknya pun begitu akal warasnya menegah, baru sedikit hatinya diuji dia telah kalah, betulkah dia selemah itu.
“Sabar Mil..banyakkan doa.” Pujuk Hajah Rohana. Membangkang tidak menyuruh pun tidak, biarlah keputusan itu dibuat anaknya sendiri.
“Mak esok Maira ajak Mil jumpa orang tuanya dikampung Mil dah setuju nak ikut.”
Ada riak terkejut pada wajah tua itu. Kamil Hakim tahu emaknya tidak senang dengan keputusan yang telah dibuat terlebih dahulu tanpa pengetahuan orang tuanya. Dia tidak mahu kehilangan Maira, tiadak mahu terus menerus mendera perasaan yang disana dengan penantian yang panjang.
“Bila Mil..”
“Esok petang mak. Mil akan bertolak ke kampong Maira.” Ada keluhan disitu.
“Seeloknya Mil bincang dengan ayah dulu. Tak baik Mil bagi harapan pada orang. Mil masih tunangan orang tak baik Mil” Saran Hajah Rohana. Dia tidak mahu anaknya membuat keputusan yang boleh merumitkan keadaan.

“Mak mil sayangkan Maira mak. Mil betul-betul mahu hidup dengannya. Mil tak harapakan siapa-siapa lagi selain Maira. Teguhnya cinta Kamil Hakim pada Maira tapi sanggupkah dia meranapkan impian mereka-meraka. Dia tidak sanggup membayangkan apa yang akan terjadi nanti bila diusulkan pada ayahnya.
“Mak faham Mil tapi Mil juga kena faham, situasi Mil berbeza sekarang ini. Mil bukan bujang kosong tapi Mil bujang tunangan orang.” Apa istilah yang emak guna Kamil Hakim tidak peduli. Apa yang dia tahu saat ini dia begitu menginginkan Maira menjadi sebahagian dari hidupnya. Dia ingin melayar bahtera mereka dilautan yang tiada berpenghujung.

Merah benar wajah Hj Khalid tatkala dikhabarkan tentang hasrat Kamil Hakim.
“Huh esok nak pergi hari ni baru diberitahu, kenapa tak dibertahu selepas kamu pergi aja.” Ketegangan jelas terpamer pada wajah Hj Khalid. Nampak kecil masalah ini tapi menjadi besar bila diketahui oleh Hj Khalid.
“Siapa perempuan yang boleh buat kau angau ni Kamil, siapa dui yang sanggup kau musnahkan wasiat kami.” Kecut perut mendengar ayahnya mempersoalkan Maira, bikan dia tidka kenal dengan sifat ayah, ketegasannya membuatkan dirinya tercekik. Dia memandang wajah emak mengharap simpati seorang ibu. Hajah Rohana hanya menunduk, dia memberi peluang sehingga suaminya menyudahkan apa yang patut diluahkan.

“Ayah..perasaan Mil pada dia memang tak terbanding kasih Mil pada ayah dan mak, rasa cinta Mil pada Maira tumbuh tanpa kami sendiri sedar ayah.”
“Cinta konon. Kenapa kau tak wujudkan rasa cinta kau tu pada tunang kau sendiri. Bukan kah dia yang telah kami jodohkan buat kau.”
“Ayah Mil tak bermaksud nak putuskan ikatan tu..”
“Habis kalau bukan itu maksudnya, perginya kau ke kampong dia untuk apa. Bukan untuk menyambung dan merapatkan lagi silatulrahim dan memutuskan ikatan yang dah ada.” Aduh ayah sukar mengerti perasaan Kamil Hakim saat itu. Didada ayah berombak laju, darah membuak buak didadanya. Tidak pernah dia melihat dada ayahnya berombak begitu.
“Abang..Ana tahu Ana tak layak nak masuk campur dalam urusan ni, tapi sebagai emak, Ana mahu lihat bahagia kamil bang.” Tutur Hajah Rohana lembut memujuk hati suaminya.

“Apa dengan perkahwinan yang diaturkan kita tak menjamin bahagia dia. Mana dia nak dapat anak gadis sesopan budak tu, mana dia nak dapat gadis yang kaya dengan budi bahasa seperti dia. Di mana Ana. Kita dah pilih yang terbaik buatnya, apa lagi yang dicari. Abang malu kalau ikatan itu diputuskan sudah la dulu anak sulungnya menolak untuk disatukan, anak kedua menerima dengan ikhlas hati anak kita pula yang buat hal. Abang malu Ana, mana nak letak muka nanti. Kita dah ikat dia tiga tahun Ana..tiga tahun bukan jangka waktu yang pendek tapi sedikitpun budak tu tak bersungut. Mana lagi Kamil nak cari perempuan sebaik itu.” Berkenan benar Hj Khalid pada bakal menantunya. Memang benar siapa yang memandang pasti sejuk matanya.

Hajah Rohana menukur lantai apa yang dikatakan suaminya memang benar. Jika anak itu tidak jadi menantunya sekalipun telah diniatkan untuk mengambilnya sebagai anak angkat. Tapi dia mengharapan lebih dari itu. Menantu yang akan menemaninya sehingga ke hari tua. Kamil Hakim diam tidak berkutik. Dia yang menjolok sarang tebuan dan sekarang dia juga yang menerima natijahnya. Ada keluhan yang tersimpang direkungnya.
“Fikirlah Kamil. Ayah dan mak sudah tentukan yang terbaik buat kau. Pilihan ditangan kau kalau kau rasa mengecewakan kami akan membuatkan kau bertambah bahagia ayah tidak menghalang.” Hj Khalid beredar dari situ dengan harapan yang semakin menipis. Dia mahu Kamil Hakim memikirkan semasak-masaknya perbuatan dan keputusan yang diambil. Apa yang diharapkan anak itu tidak mengecewakannya.
Hajah Rohana menepuk lembut belakang tubuh Kamil Hakim, meniup sedikit semangat buat sang anak. Dia tahu anaknya dalam dilema. Siapapun yang menjadi menantunya dia akan menerima asalkan anaknya itu berbahagia.


Aku menjeling jam dipergelangan tangan. Sudah mahu masuk waktu asar, kelibat dan bayangan Kamil Hakim masih juga belum muncul. Apakah dia telah melupakan janji-janjinya. Beg pakaian yang telah diisi dengan beberap helai baju kurung ku letakan disebelah pintu. Naziah mempamerkan wajah kelatnya. Aku tahu dia bosan menunggu.
“Maira betul ke kamil janji dengan kau ni datang ambil kita.” Entah soalan untuk yang ke berapa kali aku ditanya. Betullah kata orang penantian itu satu penyiksaan. Kamil Hakim tanpa sengaja telah menyiksa kami. Aku keresahan pun begitu masih mampu mengukir senyum buat si teman yang masih memuncung.
“Betullah apa tak betulnya.”
“Habistu dah pukul berapa ni, batang hidung dia pun tak nampak.”
“Kita tunggulah kejap lagi, tentu dia ada hal la tu.” aku cuba pertahankan Kamil Hakim walaupun sebetulnya aku cuba mengiakan kata-kata Naziah.

Naziah mendengus. Keresahannya tidak sama dengan keresahan yang ku alami. Hatiku rasa tidak enak bila memikirkan kelewatan Kamil Hakim seperti yang dijanjikan lewat hari lalu. Ianya terjadi tidak seperti yang kami janjikan.
Beberapa kali aku melihat handphone yang masih tidak berbunyi hatta pesanan ringkas sekalipun belum menjamah. Naziah sudah terlelap diatas sofa. Aku kejutkan Naziah setelah aku membuat keputusan.
“Zie..Zie bangun..Zie..” Naziah terpisat-pisat menenyeh biji matanya supaya terbuka.
“Kamil dah sampai..” cepat sahaj dia bangun. Aku cuma diamkan diri.
“Mana dia..dah pukul berapa ni.” Soalan Naziah ku jawan sambil menatap permukaan dinding yang tergantung jam bulat.
“Dah pukul 6”
“Hah! pukul 6, mana Kamil..tak jemput dia masuk dulu.” Aku geleng kepala
“Jom lah apa lagi kau tu..” Naziah mengheret beg pakaiannya hingga ke muka pintu.
“Kamil tak datang.” Langkahnya termati di situ. Terkejutnya bukan kepalang.
“Hah..kau biar betul Maira, habis yang kau kejut aku tadi tu kenapa..”
“Aku nak ajak kau balik kampong lah ni. Kita balik dengan kereta kau.” Jelasku mengharap dia mengerti ketika ini hatiku sudah separuh pergi.
“Habis Kamil macam mana.” Aku cuma mampu jungkitkan bahu tidak tahu hendak berkata apa melainkan diam seribu bahasa.

“Ishh!..si Kamil ni pun satu kalau tak jadi cakap la awal-awal menyusahkan orang ajalah.”
“Aku minta maaf Zie.” Pohonku setelah melihat kemarah jelas terpancar pada wajah Naziah. Sungguh tidak ku sangka begini pula jadinya.
“Kenapa pulak, bukan kau yang salahkan tapi dia, dia yang seharusnya minta maaf. Kau dah telefon dia.”
Aku mengangguk perlahan. Aku melarikan pandaganku pada wajah Naziah. Tidak sanggup aku bertentang mata dengannya ketika ini.
“Dah tu..Dapat!”
“Dia off kan telefon dia Zie.”
“Eee..teruk betullah Kamil tu.” Naziah mengeleng kepalanya. Dadaku mula terasa sebaknya, beginikah jadinya perancangan kami. Sedih..ya sedih waktu dan ketika ini aku terasa kesedihannya, dimana perginya janji-janji Kamil Hakim. Jika dia tidak dapat tunaikan sekalipun bukankah lebih baik kalau aku dimaklumi juga.
“Kau tak apa-apa Maira.” Naziah memeluk bahuku tanda memberi semangat ketika hatiku mula dilanda kecewa.
“Tak..tak..jom lah gerak dah lewat ni, nanti dah sampai kampong hari dah gelap.” Naziah hanya mengikut. Dia tidak banyak cakap. Nasib baik la dia memahami aku ketika ini. Jika disoalnya banyak kali sudah tentu empangan mataku pecah berderai.

1 comments:

MaY_LiN said...

cian maira..
nape kamil xterus terang je..

 
Copyright 2009 Diari Hati