Wednesday, June 15, 2011

Rindu Yang Pergi.....BAB 1

“Fir kau nak kemana tu? Tunggu lah aku dulu kalau yea pun..” Zainal berusaha mengejar langkah Nur Afira Laili. Dia tahu temannya itu sedang terbakar hatinya.
“Kau tu jalan terhegeh-hegeh macam mak nenek pulak mengalahkan nenek aku kat kampung tu lah.” Dia langsung tidak meghiraukan jeritan rakannya itu, yang dia tahu dia perlu segera berjumpa Miza, panas membahang bersatu dengan rasa panas dihatinya.
“Nama aja perempuan berjalan macam lelaki aja kau ni. Sopan lah sikit” marah Zainal ketika dia sudahpun sebaris dan dapat mengejar rakan baiknya Fir. Zainal mengesat peluhnya yang menitik ke dagu. Fir hanya memekakkan telinga, biarlah Zainal hendak kata apa pun baginya dia sudah tidak sabar bertemu muka dengan Miza, mebayar harga maruah dirinya yang sedang diperkatakan orang.

“Kalau yea pun kau marah sangat pada dia tu jangan lah tak hiraukan aku.”
“Bang kau tunggu aku kat bawah, jangan gatal-gatal nak naik pulak. Kau tu lelaki tulen nanti tak pasal-pasal kau kena tangkap khalwat pulak.” Zainal hanya membutangkan matanya mendergar kata-kata Fir.
“Tak sayang mulut betul kau ni..”
Fir berlari menaiki tanga, langkahannya panjang sekali dia menlangkau dua anak tangga. Makin cepat lah hilang kelibat gadis itu. Zainal yang masih termanggu dibawah hanya mampu menggelengkan kepala sahaja. Hendak ditegur macam mana lagi temannya itu. Susah makan nasihat.

Fir tiba dimuka pintu bilik Miza dengan tercungap-cungap. Dia mengetuk pintu bilik itu beberapa kali, mula-mula perlahan oleh kerana terlalu lama menungu dia menghentam pintu bilik sehingga ternganga luas menampakkan penghuninya yang sedang leka menonton cd.. Beberapa orang pelajar yang menghuni blok yang sama itu memandangnya dengan perasaan hairan.
“Apa kena pulak minah ni hari ni. siapa yang jadi mangsanya kali ni.” Bisik beberapa orang gadis yang melintasinya.
“Hoi kenapa dengan kau ni.” Jerkah Watie yang tetiba bangkit disebabkan terkejut melihat aksi Fir yang kurang ajar itu.
“Korang pekak ke aku ketuk sampai bengkak semua jari-jari aku ni kau nak suruh aku ketuk dengan sopan lagi.” Balasnya dengan lantang. Beberapa mata penghuni bilik itu memandang pertelingkahannya itu dengan pandangan terkulat-kulat. Mereka semuanya sudah pun berdiri tercengang-cengang, memerhati darma yang semakin hangat
“Miza mana, hei Miza kalau kau betil-betul anak perempuan keluarlah hoi.. ”jeritnya.
“Eh minah ni ada ke ayat macam tu dijeritnya.” Celah Watie menambahkan rasa marah dihati Fir.

“Kau diam ini urusan aku dengan Miza.” Jerkah Fir lalu mengetuk pintu bilik Miza bertalu-talu. Anisa yang sedari tadinya terkaku mula bersuara.
“Fir kalau yea pun marahkan Miza cuba bersabar dulu. Kita setlekan dengan baik jangan terjerit-jerit macam ni, malu semua orang dengar nanti.” Anisa mengahmpiri Fir yang masih belum berhenti mengetuk pintu bilik Miza. Kata-kata Anisa langsung tidak diendahkan.
“Nak bincang apa lagi, kenapa dia takut sangat nak keluar, dah tahu buat salah kenapa kau takut hah!.

“Sabar Fir. cuba bertenang dulu.” Ani mula mendekati Fir cuba menenangkan tahap kemarahan teman sekuliahnya itu.
“Sabar kau kata, yang dia fitnah aku dengan mamat kepala hijau tu kenapa hah!..”
“Kau percaya dia yang sebarkan fitnah tu.” Sangkal Anisa, dia mula mengelirukan hati Fir yang sedikit hilang darjah kepanasannya. Dia mula meraupkan wajahnya beberapa kali mencari sedikit kekuatan. Ditelinganya masih tergiang-giang lagi kata-kata Mira yang terserempak dengannya pagi tadi.

“Tak sangka pulak aku nampak aja budak Fir tu macam baik tapi dibelakang bukan main lagi... Eee tak sangka betul lah aku, nampak ganas tapi buat kerja terkutuk tu.” Katanya kepada rakannya ketika menuju ke perpustakaan. Kelihatan rakannya itu mengangguk kecil mungkin termakan akan kata-kata Mira yang juga sudah terpengaruh dengan fitnah itu. Fir yang mendengar dirinya diumpat sebegitu mulai curiga patut la beberapa orang yang terserempak dengannya pagi tadi semuanya memandang seakan mengejek. Apa berita yang tersebar tentangnya bebeapa hari lalu tidaklah diketahuinya walaupun dirinya ramai kawan, mungkin rakan-rakannya tidak mahu menyinggung perasaannya dengan berita yang kurang pasti itu. Fir berlari mendapatkan Zainal rakan baiknya itu, dia perlu menyiasat kenapa rakan-rakannya yang lain memandang sinis kepadanya sejak semalam.

“Abang kau kena tolong aku lah..” Dia menarik lengan sasa Zainal yang sedang minum dicafe, hampir tumpah airnya.
“Eh! kalau yea pun tunggulah aku habis minum dulu.” bantah Zainal dengan perbuatan tiba-tiba Nur Afira Laili menariknya.
“Ala lambat lah aku dalam masalah sekarang ni.” Katanya tiada berkompromi.
“Apa dia hal yang penting sangat sampai kau tak boleh tunggu aku habis minum dulu ni.” Soalnya. Fir mula duduk disebelah Zainal cuba mencungkil apa yang dia ter miss seminggu yang lalu.
“Kau ada dengar cerita pasal aku dan mamat hijau tu tak bang.” Fir mula mundar mandir beberapa dihapadan Zainal. Duduknya tidak senang.
Zainal diam seketika, dia cuba menyembunyikan rasa bersalahnya.

“Kenapa kau senyap aja ni, kau dah tahu kan Nal.” terjahnya kerana dia melihat Zainal diam tidak berkutik.
“Bang aku tanya ni kau dah tahu kan.” Tegas nada suaranya mengundang rasa bersalah dihati sahabatanya itu.
“Yea aku dah tahu Fir tapi aku...” jawabnya jujur. Fir mengeluh beberapa kali dia seakan tidak percaya dengan jawapan rakannya itu.
“Kenapa kau tak bagihtau aku Nal.” Soalnya ingin kepastian atas tindakan Zainal yang menymbunyikan hal besar itu dari pengetahuannya.
“Maafkan aku Fir mulanya aku ingat berita tu gosip suka-suka budak yang sakit hati dengan kau, aku tak tahu pula sampai jadi besar begini kes kau.” Suara Zainal kedengaran sedikit kesal.
Fir meraup mukanya beberapa kali kedengaran suara kecilnya mengeluh. Topi yang dipakainya ditanggalkan, dia menggaru kepala yang terasa gatal. Fir memandang wajah temannya yang sedang menunduk itu. Dia tahu perasaan bersalah kawannya.
“Kau dengar dari siapa berita ni bang..” Suaranya mula bergetar, ada nada sedih tersimpan disudut hatinya. Zainal menganggkat wajah. Mencari kesedihan yang terbendung didalam anak mata sahabatnya. Sungguh jika dia lebih prihatin tentang semua itu takkan mungkin Afira jadi begini.
”Aku dengar dari Mira, aku tanya dia dari siapa dia dapat berita ni, dia cakap Miza yang sebarkan berita ni.” Fir memandang tepat wajah Zainal. Dahinya berkerut. Miza yang menyebarkan cerita karut tu tapi apa masalahnya sampai macam tu sekali dia difitnah.
“Aku minta maaf ngan kau Fir bukan niat aku nak rahsia dari kau tapi..”
“Ermm. Takpelah bang nasi dah jadi bubur. Aku pun tak boleh nak buat apa sekarang ni tapi...aku perlu cari Miza.” Dia melangkah laju menuju ke keretanya Zainal turut mengejarnya.


“Miza keluar dengan wajahnya yang selamba, apa sal kau cari aku ni.”
Fir yang melihat tingkah Miza yang hanya bersahaja itu mula naik darah kembali. Dia yang sudah reda dari kemarahan kini timbul kembali rasa yang telah hilang itu. Fir berdiri dari duduknya, Anisa yang berjaya meredakan marah Fir tadi merengus geram dengan tingkah teman serumahnya yang mula menibul kembali kemarahan hati Fir.
“Kau yang sebarkan fitnah tu kan, hei! mana kau dapat semua cerita ni hah!.” Jerit Fir tanpa menghiraukan teman-teman serumah Miza yang turut mengikuti perang mulut diantara Fir dan Miza.
“Berita apa ni minah, aku belum jadi wartawan lagi lah..” Jawapan Miza meledakkan kemarahan Fit, kalau ikutkan hati mahu sahaja dilempangkan hantu jerangkung didepannaya itu.
“Jangan banyak cekadak erk, kau dah sebarkan cerita yang bukan-bukan fasal aku dengan mamat kepala hijau tu senang-senang kau berdalih erk..”
“Hahahaha..siapa pulak mamat kepala hijau tu minah. Aku tak kenal lah. Dah la jangan nak buat kecoh kat sini pergi balik la..”
“Hoit betina kalau tak kerana mulut kau aku tak kena panggil dengan puan Ratna kau tahu..”
“Ooo dah kena panggil ke. Cepat juga berita tu tersebar yea.” Selambanya mulut minah bernama Miza tu. Walaupun nampak berani tapi adakalanya dia nampak sedikit gugup.
“Jadi kau lah yang sebarkan fitnah ni.”
“Kalau betul aku kau nak buat apa..ha nak buat apa.”
“Sial kau Miza.” Fir mahu sahaja lempang mulut Miza tapi sempat dihalang oleh Anisa.
“Kau tepi Anisa, ini antara aku dengan Miza yang lain jangan masuk campur.” Fir cuba menolak Anisa yang cuba menahannya.
”Sabar Fir. Sabar nanti jadi kes lain pulak.” Pujuk Anisa lembut.
“Miza betul ke kau yang sebarkan berita tu..” Miza hanya mendiamkan diri matanya mejeling sinis pada teman temannya yang lain soalan Anisa dibiarkan tanpa jawapan.
“Tak payah kau nak tanya betina macam ni. Siapa nak mengaku kalau dah buat jahat. Tapi aku belum puas hati lagi sebelum kau bersihkan nama aku Miza. Ingat aku bagi kau tempoh sehingga hujung bulan ni kalau kau tak setle kan juga tahulah untung rugi nasib kau.” Fir berlalu meninggalkan mereka dengan amaran dan seribu pertanyaan. Bagaikan tidak percaya yang menyebarkan fitnah itu adalah teman sebilik Anisa Miza masuk ke biliknya bersama hempasan pintu yang mengegerkan jantung teman-temannya.

“Eh Anisa kau rasa kenapa Miza buat macam tu pada Fir erk. Aku tengok Fir tu tak pernah kacau sesiapa pun. Dia dengan dunia dia aja dengan teman baik dia tu si Zainal. Aku tak paham la kenapa dia buat macam tu.” Watie meminta pendapat temannya itu
“Tapi betul ke dia yang buat.” Soal Anisa ingin mencari kepastian.
“Erk eleh kau ni Anisa, nak pertahan apa lagi, kalau bukan dia takkan lah Fir tu sanggup mengamuk kat sini.”
“Betul juga kata kau tu. Tapi aku rasa baik kita tanya dia dulu minta dia jawab dengan jujur dan kalau betullah dia yang sebarkan fitnah tu tapi untuk apa erk. Takkan lah dia cemburu dengan Fir, apa pula yang nak dicemburukan.” Anisa menggaru kepalanya, cuba mencari jawapan pada soalannya sendiri.
“Etah la aku pun tak tahu lah apa yang tak kena Fir tu pada mata Miza.”
“Cop..cop..hmmm..aku rasakan mesti ada sesuatu yang buatkan Miza sakit hati dengan Fir.” Yanti mencelah. Sedari tadi dia asyik mendengar.
“Iayalah itu yang kami fikirkan ni. Kau ni ketinggalan zaman lah.” Ani ketuk kepala Yanti sekali. Gadis lurus bendul itu tersengih bersahaja.
“Fir tu kamcing sangat ke dengan Amir..” Watie menyoal.
“Kalau nak dibandingkan Amir dengan Zainal aku rasa Zainal tu lagi lah kamcing.”
“Maksud kau..”
“Iyalah kau tengok Zianal tu kat mana ada Fir kat situ lah dia ada, kalau Amir tu jarang sangat la aku terserempak mereka berdua.” Anisa menjawab berdasarkan pemerhatiannya selama ini. Nur Afira Laili hanya rapat dengan Zainal Ikram. Teman yang sukar dipisahkan walaupun perhubungan mereka dihujani dengan pelbagai pertanyaan dan tuduhan.
“Habis tu yang si Miza tuduh Fir dengan Amir kena tanggkap basah apa citer..”
“Itu yang buat aku mushkil kan aku.”
“Malas la aku nak pening kepala fikirkan pasal diorang...layan cd lah wei..” Zana yang sedari tadi membisu bersuara. Dialah yang sukar sekali mengambil tahu hal teman-temannya. Buat hal sendiri aja
“Ini bukan malas atau rajin Zana ini pasal housmate kita ni, takkan lah kita nak biarkan dia terus buat salah. dan kalau betul dia tak bersalah dia perlu terang duduk perkara sebenarnya tapi tadi masa Fir serang dia aku nampak muka dia macam pucat jer. Takut juga rupanya.” kenyataan Anisa mendapat sokongan rakan-rakan yang lain.
“Iayalah siapa tak takut bukan senang Fir nak marah orang tapi kalau sekali dia marah gunung pun boleh hancus kau tahu.” Ucap Watie bersungguh.
“Miza..Miza..dia cuma ada seminggu aja lagi nak bersihkan nama Fir. Tak tahulah aku kalau Miza masih tak nak bersihkan nama Fir. Aku tahu tentu lebih dasyat lagi Fir akan mengamuk. Silap-silap kena buang kolej.”

Zainal masih setia menantinya ditempat tadi. Nur Afira Laini melangkah dengan pantas menghampiri teman baiknya itu. Keluhan berserta lelahan berjalan serta mengamuk sakan tadi kini berkurangan. Zainal merenungnya lalu menghadiahkan sebuah senyuman.
“Apa kes pulak senyum-senyum ni. Kau tak nampak ke aku tengah berasap ni. Sengih-sengih pulak.” Fir cuba mengawal marahnya.
“Aik orang senyum pun salah. takkanlah aku nak berwajah cemberut macm kau jugak kan. Kalau kau macam tu aku kenalah macam ni barulah sejuk sikit tahap kepanasan badan kau tu.” tutur Zainal bersahaja. Marah Fir bukannya lama sekejap aja.
“Erk eleh..sudah la..jom cafe aku haus sangat ni, macam nak pecah aja anak tekak aku marahkan si lahanat tu tadi.” Zainal segera bangkit dari bangku sambil mengelengkan kepalanya..
“Dia mengaku tak..”
“Dia tu nak mengaku..hahahha..kau silap orang la lah bang. Dia takkan mengaku punya”
“Kalau dia tak nak mengaku habis tu macam mana kau nak bersihkan nama kau.” Zainal mengerutkan wajahnya.
“Aku bagi tempoh dia seminggu. Aku sure dia ngaku punya. Lagipun aku takde buat salah apa-apa pun pada dia.”
“Itu yang aku pelik tu.”
“Aku rasalah kan bangl..si Miza tu cemburu..” Kata Fir besungguh sehingga membuatkan Zainal terhenti melangkah.
“Cemburu..Miza tu cemburu..tapi dia cemburukan siapa”
“Cemburukan kau lah.siapa lagi.” Ucap Fir serius. Zainal tercengang.
“Hahahaha..cemburukan aku..kau biar betul Fir. Miza tu cemburukan aku apa kejadahnya.” Zainal meneruskan langkahnya. Dia tahu Fir hanya bergurau dengannya.
“Manalah aku tahu. Kau ada tolak cinta dia ke bang.”
“Kau ni pandai-pandai lah bawak citer erk..nanti nama aku pulak yang busuknya...kau pulak nak bersihkan nama aku ke..”
“Nah! ambik kau...” Fir menumbuk bahu Zainal sekuat hati. Zainal megaduh kesakitan
“Hoit jantan ke betina kau ni. Sakit lah wei. Eeee..siapa lah malang dapat kau nanti Fir.” Zainal mengosok laju bahunya yang keakitan akibat tumbukan padu Fir.
“Siapa lagi kau lah..”
“Aku...aku yang dapat kau..hai simpang malaikat 44. tak nak aku pompuan ganas macam naga ni. Takut aku. Baru nak tut!..dah kena fire.”
“Hoi..lahanat kau bang..nah aku fire kau lagi sekali.”
“Hahahaha..” mereka beredar bersama gelak yang semakin menghilang. Melayang segala rasa marahnya pada Miza.

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati