Monday, October 12, 2009

Hati Ini Milikmu 18

*********
Sudah dua minggu Ayie bekerja di syarikat papanya. Walaupun banyak juga yang perlu dipelajari dengan Faiz dia tidak merungut malah semakin seronok dengan perkerjaan barunya, sesekali dia akan menghubungi Bidin bertanyakan jika ada masalah yang dihadapinya sejak dia meninggalkan bengkel mereka. Bidin semakin sibuk sejak mengambil alih bengkel Ayie itu pun begitu dia cukup seronok malah berterima kasih kepada Ayie kerana mempercayainya. Sementara itu Nek Som dan atuknya bersetuju buat sementara waktu tinggal bersama mereka. Kegiatan petangnya bersama Bidin terus dilupakan, langsung tiada masa terluang untuk meneruskan aktivitinya lagipula sejak berpisah dengan teman baiknya dunia usik mengusik anak dara langsung dilupakan. Masanya kini kebanyakkan dihabiskan dengan mempelajari selok belok perniagaan bersama along dan papanya. Kehadiran Ayie sama-sama menerajui syarikat Jaya Sepakat begitu disenangi Datuk Kamal, Ayie seorang anak yang cepat belajar sama seperti Faiz abang kembarnya.

”Hoit..tekun benar kau ngah...”sapa Faiz yang sedari tadi berdiri disebelah adiknya yang sedang tekun meneliti tender yang diserahkan kepadanya dua hari lepas. Ayie memanggung kepalanya dia sendiri tidak perasan bila masa pula alongnya mengetuk pintu biliknya. Alih-alih sudah abangya itu sudah tercongok disisinya. Nasib baik hari siang hari jika malam sduah tentu terbeliak matanya disebabkan teguran yang sedikit mengejut itu.
”Eh!..bila pula kau masuk tak dnegan pun main redah jerk erk..”marah Ayie.
“Sorry boss..”gurau Faiz sememangnya faham dengan sikap Ayie yang kadangkala serius kadangkala main-main dengan kerjanya tapi setakat hari ini nampaknya Ayie sememangnya komited dalam kerjanya. Dia dan papa berpuas hati dengan cara kerja Ayie.
”Kalau yea pun bekerja makan gaji, jangan lah tension sangat...”
”Kau nak apa long kacau aku ni..” soal Ayie tanpa memandang abangnya, fail-fail yang ada diatas mejanya diteliti satu persatu. Faiz masih memerhatikan adiknya lalu mengelengkan kepala.
”Cuba kau tengok jam dah pukul berapa?”
Ayie mengerling sekilas pada jam dipergelangan tanganya. Dia membulatkan matanya apabila menyedari waktu makan tengah hari telah terlepas.
”Hah itulah kau! kerja tu kerja juga tapi janganlah sampai tak ingat makan.”
”La kenapa kau tak ajak aku makan sama tadi. kau ni teruklah long.”
Bukan aku tak nak lah kan pagi tadi aku dah bagitahu kau, aku keluar dengan client, belum tua dah nyanyuk, kenapa kerja yang along bagitu tu membebankan ke? Tadi along lalu kau bukan main lagi concentrate dengan kerja.. malas lah along nak kacau. Nanti tak pasal-pasal kena marah.. ingatkan dah makan. Nasib baik along ringan mulut tanya pada Suriati tu kau keluar ke tak? Kalau tak kebulur lah kau hari ni Ayie.” Terang Faiz sambil matanya memerhati beberapa fail yang telah diteliti adiknya. Boleh tahan juga Ayie buat kerja.
”Jom lah aku dah lapar ni..”Ayie menutup beberapa fail yang berselerak dia atas mejanya. Perutnya dengan serta merta terasa lapar.
”Nak kemana pulak ni?..”
”Eh kau ni long kan aku telan kang. Nak gi makan lah takkan nak berkaraoke pulak...”
”Makan apa time macam ni mana nak cekau nasi wei..”
”Dah tu aku nak makan apa?”
”Ni along dah belikan kau nasi ayam kfc.. jom makan dulu lepas tu kau nak sambung kerja ke nak sambung apa ke lantak kau lerk.” ajak Faiz sambil meletakkan plastik makanan yang dibelinya ke atas meja kerja adiknya.
Ayie tersengih memandang abangnya. Nasib baik ada juga nasi. Kalau takde nasi tentu dia dah lembik hari ni. Bukan dia reti makan benda-benda lain. Tekaknya tak berselera lebih-lebih lagi burger.. makanan segera yang menjadi kegilaan warga kota yang kesuntukan masa untuk makan nasi.
”Long sekejpa arr aku nak solat dulu nanti terlepas pulak..” Ayie baru tersedar dia belum menunaikan solat dek kerana terlalu ralit dengan kerjanya tadi. Faiz hanya mengangguk kecil seraya tersenyum memandang adiknya. Dia kagum dengan adiknya ini, sesibuk mana punnya dia tetap menuaikan perkara wajib bagi seseorang islam. Faiz menginsafi dirinya yang sering lupa tentang rukun islam yang kedua itu. Terlalu sibuk dengan kerjanyanya sehinggakan mengabaikan tangungjawabnya kepada Pencipta.
”Kenapa kau tak makan long.” Tegur Ayie apabila melihat bungkus nasi ayam kfc belum terusik.
”Aku tunggu kau lah takkan nak makan sesorang pulak. Tade kawan tak best la..”
”Apa lah makan pun nak berteman ke? macam budak-budak...kalau rasa dah tak boleh sangat makan sesorang baik kau kahwin cepat-cepat long, lagi senang. Tahun depan aku dapat anak saudara.”
”Hah banyak lah cantik. Aku takkan naik pelamin kalau kau pun tak naik ngah.” ujar Faiz saparuh mengugut.
Ayei hanya ketawa kecil dengan kata-kata yang baru dilafazkan oleh abangnya.
”Ha iya lah tu.”
”Iayalah apa. along serius ni bukan main-main. Hal ni pun dah along bincang ngan mama dan papa mereka pun setuju.”
Hampir tercekik Ayie yang sedang menelan nasinya. Dia mencapai air yang berada tidak jauh darinya lalu diteguk rakus.
“Kau jangan main-main long..” suaranya sedikit kaget.
”la nak main-main apanya kan aku dah cakap nak naik pelamin sama-sama, mama dan papa pun macam tu juga.”
Ayie masih tidak percaya dengan kata-kata alongnya baginya usulan alongnya hanya mainan belaka. Mana mungkin dia akan naik pelamin bersama sedangkan dia sendiri belum ada teman istimewa. Yang ada Cuma banyang- banyang gadis yang diaktakan mencuri motornya dahulu.”Takkan aku dah jatuh cinta kot...”gumamnya dalam hati. Tempoh pertunangan alongnya bukan nya lama tak sampai setengah tahun sahaja lagi.
“Mana boleh cam tu long. Kau kan tahu aku mana ada special lagi. Kau yang gatal sangat kau kahwin dulu lah.”
”Gatal tak gatal kau tetap kena cari calon ngah. Mama, papa, nenek dan atuk pun tak sabar nak tengok kita berdua naik pelamin. Pasal calon kau jangan risau, tahulah mama dan papa nak uruskan.” Kata Faiz sambil menyuap laju nasi kedalam mulutnya. Ayie tampak kurang berselera apabila dia mengetahui family telah membuat perancangan untuknya.

********
Mesyuarat bulanan yang diadakan setiap hujung bulan tidak banyak isu diketangahkan, segalanya nampak baik dan tiada masalah. Kali ini mesyuarat bulanan dipengerusikan oleh Faiz sendiri, Datuk Kamal sedang bercuti. Mesyuarat kali ini tiada banyak yang timbul cuma ada satu dua sahaja perkara berbangkit. Usai sahaja mesyuarat bulanan Faiz meminta Suriati menemuinya dibiliknya. Suariti membututi langkah Faiz.
”Duduk dulu.” Pinta Faiz sambil mempersilakan Suriati duduk dihadapannya. Suriati menurut arahan Faiz.
”Pagi tadi saya dapat sepucuk surat daripada siapa yea..yang jaga depan kaunter tu..amoi tu..ah susah benar nak ingat nama anak cina tu..” rungut Faiz membuatkan Suriati ketawa kecil. Dia sudah maklum akan surat perletakan jawatan Maggie Ng.
”Meggi Ng En. Faiz.” beritahu Suraiti tanpa mematikan senyumannya.
”Ha’a Meggie...hujung bulan ni dia resign kan. So saya nak awak pastikan ada orang gantikan sebelum awal bulan depan yea. Dah dapat calon nanti informkan pada saya. Awak adakan temuduga.
”Baik En. Faiz. Ada apa-apa lagi.” Soal Suriati hemah
”Erm..setakat ni yang tu dulu. Nanti kalau ada apa-apa saya panggil awak.”
”Baiklah En. Faiz. Saya keluar dulu.”
”Ok..terima kasih..”
”Sama-sama.” Suraiti meninggal Faiz sejurus majikannya itu mengucapkan terima kasih. Dia perlu segera mengiklan kan jawatam sebagai receptionist itu.

*********


”Jom kita ke sana lah bingitlah kat sini.” Faiz menarik tangan tunangnya supaya menjauh sedikit dari kelompok penonton yang sedang menonton perlawanan bola sepak liga Inggeris. Dia kurang meminati sukan tidak seperti Ayie yang sememangnya tidak pernah ketinggalan menyaksikan setiap perlawan yang disiarkan di siaran berbayar astro. Entah-entah dalam ramai –ramai manusia yang sedang menonton itu terselit dia kat situ.
”La nak pindah kemana lagi dah penuh la.” Nadia membantah tapi diturutkan juga apabila Faiz menarik tangannya.
”Ha kat situ. Tak pun kita ke Restoran mama Tom Yam.” Ajak Faiz
”Ermm..tak nak lah , jauh sangat.” Nadia kurang bersetuju dengan cadangan Faiz untuk ke restoran Mama Tom Yam. Dia lebih selesa makan di tempat biasa lagipun pelayan disitu juga sudah mengenali mereka berdua. Faiz menurut. Suara keriuhan penonton menyaksikan perlawan bola itu sedikit sebanyak menganggu makan malam mereka.
”Dah lama kita tak keluar sama kan, macam dulu-dulu.” ucap Faiz sambil matanya tidak lepas memandang Nadia yang duduk bertentangan dengannya.
”Mana tak lamanya sejak adik awak datang sini baru dua kali kita keluar sama. Nak jadi orang besar katakan.” Usik Nadia. Dia sebenarnya tidak kisah dengan kesibukan Faiz lagipun dia faham keadaan Faiz yang sedang bertungkus lumus mengajar adiknya tentang selok belok dunia perniagaan.
”U marahkan i?”
”Takde lah En .Faiz oii..bila masa saya marahkan awak..”
”Ala bunyi macam merajuka aja tu..”
”ee..tak kuasalah..” jawab Nadia sambil terjerit kecil apabila Faiz mencubitnya lenganya.
”Sabar sikit yea. Nanti Ayie dah tahu banyak perkara i akan luangkan masa untuk U.”
”I tak pernah kenal lah adik U tu yang I selalu jumpa adik perempuan U, Tina. Bila nak kenalkan I dengan dia, entah-entah selisih kat tepi jalan pun I tak kenal.”
”Nantilah I kenalkan U dengan dia. Lagipun mama dan papa rancang nak kahwin kan kami hari yang sama. So maknaya kita ada 2 pasangan lah.”
”Iyea ke? U tak bagitahu I pun...”
”La ni kan I tengah bagitahu U.”
Nadia hanya tersengih. Dia sedikit pun tidak ambil kisah dan dia tiak suka merajuk hal-hal yang remeh.
”Faiz..panggil Nadia lembut. Faiz menanti dengan sabar tutur kata seterusnya dari Nadia.
I ingat nak ajak Emy tinggal dengan I lah. Lagipun I kesiankan Emy.”
”Elok juga tu. Nanti kita carikan kerja untuk dia. Tapi mak macam mana?”
”Nadia rasa minggu depan nak balik kampung bincang dengan mak. Macam mana..?”
”Elok sangat lah tu tapi Faiz tak boleh nak temankan Nadia balik. Sorry sesangat.” Ujar Faiz sambil mengengam tangan tunangnya
”Takpe. Dont worry..” Nadia menguntum senyum.
”So Emy macam mana dia setuju ke nak datang sini?”
”Dia ok aja kalau mak kasi dia pergi itulah Nadia nak balik bincang dengan mak. Nadia nak Emy ada masa depan. Bukannya apa kat kampung tu apalah yang boleh dia buat. Kalau dia duduk ngan Nadia dia nak sambung belajar pun okey juga takdelah dia duduk terperuk aja kat kampung tu.”
”Ermm..okey juga tapi kalau dia tak nak sambung belajar macam mana?”
”Kalau dia tak nak Nadia suruh ajalah dia cari kerja lagipun SPM dia bukanya teruk sangat, entah-entah dia dapat sambung belajar kat U tapi mak tak kasi kot.”
“Kenap Nadia cakap macam tu..” Faiz sedikit hairan apabila Nadia menuduh emaknya begitu.
“Ermm..susah lah nak cakap..”
“Kenapa?.. anything wrong..”
“Entah la Faiz, Nadia betul-betul kesiankan Emy. Hubungan dia ngan mak tak pernah baik. Macam Emy tu anak tiri mak pulak rasanya.”
”Hubungan tak baik macam mana tu?” Faiz kurang faham dengan maksud Nadia. Lagipun semasa dia berkunjung ke rumah bakal mak mentuanya dulu dia melihat bakal adik iparnya itu okey aja.
” Nanti lama-lama Faiz tahu juga.”
”Ermm. Takpelah nanti kalau Emy datanng ke sini kita carikan kerja untuknya kalau dia tak nak belajar..” Nadia mengangguk kecil seraya tersenyum lega apabila tunangya tidak banyak soal..
”Bila nampak U senyum tadi baru I teringa budak office I baru hantar surat berjenti kerja, setakat ni I rasa belum ada pengganti lagi. Kalau Emy nak kerja nanti I uruskan..”
”Okey juga tu..”
”Kerja sebagai apa?”
”Receptinist. Ala takpelah buat sementara waktu, kalau ada kekosongan dan sesuai dengan kelulusan yang dia ada kita upgrade lah kerjanya. Macam mana..” soal Faiz
”Erm..nanti Nadia tanyakan dia dulu.”
”Okey...jawab Faiz sepatah lalu menyambung makannya.

1 comments:

::cHeeSeCaKe:: said...

hohohho..cpat2 smbung ye..xsabar nk bce emy jmpe ngn ayie..
suke2..huhuhu..

 
Copyright 2009 Diari Hati