Wednesday, November 4, 2009

Pion oh Pion 4

Sejak dari petang tadi lagi aku dah berkeurung dlam bilik. Malas temankan kak Ayu yang tengah duk seronok layan drama cina. Aku dengan hobiku capai mana-mana novel yang dirasai serasi dengan hati. Apa tunggu lagi layan lah sampai mata ni mengantuk. Lagipula aku keuzuran hari ni.
”Mak telefon aku, dia suruh kita balik hujung minggu ni.” Kak Ayu memulakan bicara sebaik sahaja mukanya terpacul dimuka pintu biliku. Dia menghampiriku dan sama-sama berbaring diatas katil. Wajah seperti ada tanda soal besar dimuka menanti jawapan dari mulutku apabila aku sengaja buat tak degar.
”Kau dengar tak ni dik?” dia merenung tajam.
”Dengar...” aku menatap wajahnya yang nampak basah dengan tompokan bedak sejuk, macam nenek kebayan dah rupanya.
”Mak pun baru aja lepas telefon aku kak. Aku ok jerk kalau kau nak balik... kau tu macam mana pulak?”

”Dah mak suruh balik aku balik aja. Dia menjawab pantas. Senang benar kak ayu dapat cuti. Dia ni pekerja kesayangan bos ke? ”Apa pula agenda mak kali ni yer...”
”Ermm entah la.” aku menjawab acuh tak acuh. Yea lah mana aku tahu mak pun tak cakap apa-apa
”Kau agak-agak lah kan apa erk..” kak Ayu yang terbangun sedikit tadi membaringkan tubuhnya sekali lagi di sebelahku yang setia dengan novel A.D.A.M karya novelis terkenal Ramli Awang Murshid.
”Nak kahwin kan kau tak kak..” jawapan yang aku sendiri tak tahu macam mana boleh terkeluar.
”Isk kau ni kan dik..”
”Habis kau tanya apa aku rasa, aku jawablah apa yang aku rasa..”
”Yea lah takkan lah nak kahwinkan aku.. kan dah ditetapkan tarikhnya hujung tahun ni lambat lagi tu.”
”Entah la kak aku tak tahu lah. Agaknya mak rindukan kita lah tu. Dah lama tak jenguk dia.” aku mengaru pipi ku yang terasa gatal akibat gigitan nyamuk.
”Balik ajalah kalau nak tahu kenapa...”kataku malas apabila kak Ayu masih berterusan mahu menganggu pembacaan ku. Dia hanya mendiamkan diri. Entah apa yang difikirkan kak Ayu, malas aku mahu ambil tahu, tak payah nak pening-pening kepala hujung minggu ni balik dah tentu dapat jawapannya.

Akhirnya kami balik juga ke kampung, ah rindunya aku pada Mak Tok satu-satunya nenek yang masih panjang umurnya. Musim buah juga baru pertengahan, sudah tentu tumpuanku pada buah rambutan gula batu yang ditanam d halaman rumah Mak Tok.
”Hei apa yang kau sengih-sengih tu dik. Kau ni angau siapa pulak ni, teringat kat Mamat ais kepal tu erk..”Usik kak Ayu mencetuskan rasa geram.
”Takde lah kak, aku terkenangkan masa kita kecik-kecik dulu, kau kan suka berbogel mandi parit..”aku sengaja mencetuskan rasa sakit hatinya. Dia paling tidak suka apabila aku mengungkit kisah masa kecil-kecil kami dahulu. Ah mana mungkin aku lupa, kesan luka itu masih melekat dipehaku. Kak Ayu mendiamkan diri. Mungkin sama-sama mengingati kenangan dulu.

”Adik..jom ikut Pak Usu..” ajak kak Ayu ketika itu aku baru berusia enam tahun. Mulanya aku tidak mahu ikut namun kak Ayu pandai memujuk, katanya jika aku ikut, dia akan hadiahkan aku aiskerim. Aku apa lagi tawaran yang dihulurkan begitu menarik hati. Tanpa membantah aku dan kak Ayu mengekori Pak Usu yang sememangnya tidak menyedari kehadiran kami dibelakangnya. Entah macam mana planing kak Ayu bertukar sekelip mata, dia singgah di parit yang kelihatan jenih airnya. Dengan pantas kak Ayu menanggalkan bajunya lalu turun ke parit, aku yang masih tidak dapat berfikir dengan waras dengan selamba mengikut rentak kak Ayu. Apa lagi tanpa membuang masa kami mandi sepuas hati. Entah macam mana air parit tadi yang tenang tiba-tiba mengalir laju, aku yang terasa sedikit lemas mula berpaut pada tebing. kak Ayu ketika itu kelihatan tercungap-cungap. Air parit tiba-tiba menjadi deras dan berupaya mengheret aku dari tebing ke tengah. Hampir-hampir aku kelemasan kak Ayu sempat menarik lenganku, dan tanpa diduga dahan pokok yang entah datang dari mana menghempap pehaku. Goresan luka akibat tarikan kak Ayu yang cuba menyelamatkan aku membuatkan aku mengaung sekuat hati. Mujurlah Pak Salleh yang kebetulan melalui parit itu datang menolong jika tidak aku dan kak Ayu sudah tentu menjadi arwah. Dan yang paling kelakarnya kak Ayu langsung tidak menyedari yang dia tidak berseluar. Mungkin getah seluarnya longgar dan ketika dia berhempas pulas amneyelamatkan aku dia sendiri tidak menyedarinya yang dia telah pun berbogel. Kami balik dihantar oleh Pak Salleh dan habuannya kami dileteri dan sesekali dapat hadiah hasil dari kraftangan mak Kak Ayu malu pada Pakcik Salleh sehingga kini bila dia berselisih dengan Pak Salleh pasti dia akan menundukkan wajahnya.
@@@@@@@@@


”Nak kemana? air tu kamu tak bawa ke depan lagi..” Emak menegur apabila aku mula mahu melangkah.
”Ala mak orang sakit perut lah, dah la rimas pakai baju macam ni. mak tolong hantarkan kejap yea.” aku memberi alasan.
”Isk budak ni ada aja alasannya bila kita suruh. Dah pergi cepat nanti mak nak kenalkan kau dengan makcik Zaini. Jangan cari alasan pulak.” arah emak seakan tidak memberi peluang aku cabut lari.
Aku menggaru kepala... alamak baru nak pergi rumah tok mak, mak dah bagi warning pulak.
”Ha kau nak kemana tu dik nak nyorok lagi erk..” datang dari mana pula minah ni tetiba aja muncul.
”Ala sibuk lah kak Ayu ni.”
”Mak dah panggil tu lama bebenor kau buang air besar. Kenapa selulit ke...”
”Hahahaa kau ni kan kak nak kenakan orang tu cermin lah diri tu sikit. Bukan selulit lah akak ku sayang sembelit lerk. Aku eja yea kak..S.E.M.B.E.L.......”
”Ijaaa....”panggil mak dengan nada sedikit tegas. Terus ejaan ku terhenti. Tak sempat nak mengajar budak separuh abad ini mengeja.
”Yea mak..”balas aku masih lagi tak berganjak dari dapur. Kak Ayu ketawa mengekek-ngekek melihat gelagat aku yang tak tentu arah. Menjadi kebiasaan aku akan menghisap jari apabila aku berada dalam gelombang gelabah dan gementar menyerang sistem tubuh..Tabiat yang paling buruk kata emak. Nak buat macam mana dah terbiasa.
”Hoi mak dah panggil kau tu. Ha.. padan muka.”
”Dah..dah jangan nak hisap jari depan orang tua tu malu nanti mak. Kau buat selamba aja dik. Mak bukan nak buat apa pun nak kenalkan kau dengan kawan mak aja makcik Zaini. Ala makcik yang selalu duk pinjam kan kau kalau dia boring anaknya takde kat rumah.”
”Mak pinjamkan aku kat orang lain kak.”
”Ala tu kisah masa kecik-kecik dulu lah. Kau dah tak ingat..” balas kak Ayu sambil menolak aku ke depan. Aku menguis tangan kak Ayu yang masih lagi melekat dibahuku. Dia ketawa kecil.

”Ha tu lah anak bongsu saya Kak Ani. Aliza namanya..” Mak memperkenalkan diriku yang masih terpinga-pinga.
”Oh dah besar sekarang, dulu yang ni lah akak selalu duk timang-timangkan, lama betul akak tak jumpa dia ni. Makin cantik lah Ros”
”Tak lah cantik mana pun kak Ani. Jangan duk puji sangat. Anak-anak dara sekarang ni kalau dipuji sikit mulalah kembang.” Mak menyuruh aku menyalami makcik Ani yang sentiasa tersenyum mekar. Aku menuruti tanpa membantah sempat lagi mak membisikkan sesuatu ke telingaku.
”Sopan sikit jalan tu.” Aku hanya tersengih.
”Berkenan lah kak Ani dengan anak kau ni Ros. Cantik, manis, sopan..” makcik Ani memujiku didepan mak, dan dengan jelas aku mendengar suara kak Ayu didapur sedang pecah gelak. Siapa yang tak tergelak puji pujian tu kontra benar dengan diri aku yang sebenar, kalau lah makcik Ani ni tahu perangai aku comfirm aku rasa dia tarik balik kata-katanya tu. Aku menyalami tangan makcik Ani. Lama dia mengengam tanganku.
”Mari duduk dekat makcik.” Aku yang baru hendak bangun terus terpaku disebelahnya. mak hanya tersenyum nipis. Rambutku yang selama ini aku sembunyikan bawah topi kini berjuntaian hingga ke paras bahu. Sesekali hujung rambutku yang panjang itu mencucuk hidung apabila agin sesekali menjengah. Terasa ingin ku cekak sahaja rambut yang mengerbang tapi bila fikirkan kata-kata makcik Ani tadi aku ni cantik, manis dan sopan aku tahan aja.Bila la nak balik ni. Aku mula rimas.
”Dah lama makcik sampai..”soalan yang entah apa-apa keluar dari mulut aku. Mak menjeling geram. Aku sedikit mengelabah jari telunjukku baru sahaja nak masuk ke mulut tapi cepat-cepat aku tersedar..huuuu. nasib baik tak nampak. Sememangnya aku tahu makcik Zaini dah lama sampai sejak aku lari dari menghantar air lagi.
Makcik Ani tersenyum kecil, mungkin dia faham keadaan aku yang sedikit gabra tu maklumlah aku bukan kenal dia pun.
”Makcik tunggu anak lelaki ni tak datang ambil lagi. Tadi dia kata nak jumpa kawan dia sekejap aja ni dah lama benar perginya.” terang makcik Ani membuatkan aku rasa serba salah.
”Ayyoo..Ayyooo, minta-minta lah mak cik Ani tak berkecil hati dengan soalan aku tadi.” Bukan menghalau tapi tersalah soalan. Jerit hatiku yang tersenyum kelat. Terasa perit pula kerongkong aku ni. Masak lah bila makcik ni balik nanti tentu mak membebel tak henti-henti.
”Ha itupun Iskandar dah sampai pun Ros.” Makcik Zaini tersenyum lebar. Sejurus kemudian anaknya yang dipanggil Iskandar memberi salam. Aku masih duduk menghadap makcik Ani tak kiralah siapa anaknya pun aku tak peduli yang penting aku nak cepat-cepat beredar dari situ.
”Marilah masuk dulu Iskandar...” Ajak mak yang melemparkan senyum pada aku. ”Kenapa mak pandang aku?..” hati aku mula dihinggap debar. Anak lelaki makcik Ani melangkah sopan. Serta merta mataku membulat, mulutku sedikit terganga. Awang!!. Nama itu terpacul dari mulutku. Mak menampar lembut peha ku mungkin untuk menyedarkan aku yang kini berada di bawah sedar. Makcik Ani menoleh seketika ke arah aku apabila nama Awang yang ku sebut itu menarik perhatianya.
Iskandar terpaku. Matanya sedikit mengecil mungkin mengimbas kembali detik-detik pertemuan kami atau mungkin langsung tidak mengenali aku. Yea lah mana nak kenalnya dulu pertemuan kami aku dengan pakaian lelaki kini aku seperti gadis sunti yang menunggu untuk dipinang. Dengan kebaya moden yang hampir-hampir menyekat saluran pernafasanku. Ini gara-gara kak Ayu lah ni.
Muka yang berkerut tadi kini kembali ceria.
”Ohh..tak sangka yea kita jumpa lagi.” Balas Iskandar sambil tersenyum dan memandang ke atas dan ke bawah. Mungkin sudah dapat mengingati kembali pertemuan kami dulu. Malunya aku dia pandang semacam. Mungkin makcik Ani dapat dengar jeritan hatiku, dia menampar lembut bahu anaknya.
”Kalau yea pun janganlah pandang anak dara orang macam tu sekali.” Aku lihat Iskandar tertunduk perasan akan kesilapannya apabila ditegur oleh mamanya.
”Aduh!..mak sakit perut lah mak.” Aku mahu sahaja lari apabila dia mula mengingatinya. Buatnya dia menyuruh aku mebayar bil yang tak masuk akal tu, mampus mana aku nak cekau duit sebanyak tu.
”Ija masuk dulu lah mak.” Pintaku. Mak menegah.
”Tak tahan lah mak.” Bohongku . Aku sembunyikan wajah dibalik rambut panjang tadi. Aku tahu Awang masih merenungku.
”Mak cik saya minta diri dulu makcik.” Kataku panats lalu menyusup ke dapur. Ahh lega.
Kak Ayu yang sedang mengoreng cempedak hairan melihat aku yang sedikit berpeluh.
”Hoi dik kau kena temuduga ke apa. Berpeluh macam nak banjir aja ni...”
”Kau tahu apa kak..”
”Aku tak tahulah aku tanya kau ni dik. Apasal....”
”Awang ada kat luar lah.”
”Awang...Awang mana pulak ni.”
”Ala Awang yang aku ceritakan pada kau dulu lah. Yang langgar motor aku tu.”
”Hah!..anak makcik Ani ke...”
”Yea lah..” jawbku ringkas.
”Mana...mana aku nak tengok hensem tak!..”
”Tengok lah sendiri.” Aku mula menyabar cempedak goreng yang terhidang di atas meja. Kak Ayu masih terhengdap-hengdap.
”Kak kalau kau nak tengok ensem ke tak ensem baik kau hantar cempedak goreng ni ngan cawan sekali ke depan. Real lagi kau boleh tengok kak.”
”Betul juga kata kau ni dik. Ok aku hantar ni jap kau tengok-tengokkan yang dalam kuali tu ek.” Aku cuma menganguk sambil mengunyah cempedak. Melayan perasaan yang sedang berkecamuk memikirkan Awang bocorkan perihalku kepada emak.
”Dikk..jerit kak Ayu membuatkan aku yang sedang mengunyah cempedak tercekik. Kak Ayu berlari mendapatkan aku lalu menyuakan air masak.
”Apalah kau ni kak, terkejut aku. Nasib baik tak terus go..” kak Ayu tersenyum kelat. Mungkin rasa bersalah melihat aku dalam keadaan begitu tadi.
”Apasal kau jerit..dia takde mata erk, takde hidung..” soalku tanpa sempat kak Ayu menjawab
”Hensem lah dik..” kata-kata itu terkeluar juga dari mulut kak Ayu.
”Biasa aja aku tengok. Semua cukup sifat. Macam kau juga lah kak..”
”Isk budak ni memang takde perasaan betullah kau ni.”
”Ala kak buat apa kecohkan hensem orang. Biarlah dia nak hensem ke nak apa ke. Wajah dia. Dia punya sukalah.”
”Hisyyy!..susah betul cakap dengan orang kayu macam kau ni dik.” Aku biarkan kak Ayu mengalah. Dia ku lihat tersenyum seyum menyambung kerja yang aku ambil alih tadi.
”Hoi kak, cempedak tu dah hangit lah...” Jeritku
Kak Ayu terkejut dengan jeritan kecil. Dia memandang ke dalam kuali. Cempedaknya belum masak lagi, masih belum nampak kekuningannya.
”Kau main-main kan aku dik.”
Aku ketawa sakan melihat kemarahan kak Ayu.
”Itulah kau berangan lagi...” Aku berlari ke bilik air sambil ketawa apabila kak Ayu mengangkat sodek ke paras atas. Aku tahu tindakannya selepas ini.

3 comments:

Anonymous said...

NAK LAGI

saadiah~~ said...

sambung lgk ek...hikhik..

Anonymous said...

akhrnya dari blog penulisan2u bersambung d sini plak.. besh :)

 
Copyright 2009 Diari Hati