Friday, July 23, 2010

Pion oh Pion 10

Majalah wanita keluaran terbaru yang berada di atas kerusi ku capai lalu satu per satu ku belek namun tiada yang menarik perhatian. Hairan juga dengan hobi kak Ayu, setiap kali ada keluaran terbaru pasti dia tidak ketinggalan membeli majalah kesayanganya. Aku menggarukan kepala tiba-tiba satu suara yang memang cukup aku kenali sedang mengetawakan aku. Aku turunkan sedikit majalah itu dari terhalanganya padanganku kepada kak Ayu.

“Per sal kau ni kak. Dah giler erk ketawa sorang-sorang..”
“Aku belum lagi, tapi kau yang dah gila dik..”kata-katanya membuatkan aku kebingungan. Kenapa tiba-tiba dia mengeluarkan kata-kata sebegitu.
“Kalau kau tak gila kau dah sewel ni kak, dah makan ubat belum…”aku membalas kata-katanya sambil tangan masih lagi membelek majalah.
“Aku sewel kau lagi dua kali ganda sewel pada aku dik..apa ke halnya kau baca majalah yang selalu kau kutuk tiap kali aku baca tu…kau kena santau dek siapa erk.” Tajam benar kata-kata kak Ayu. Tahulah majalah ini aku penah kutuk tapi jangan lah sampai cakap aku sewel.

“Apa la minah ni baca majalah pun cakap orang sewel..kau tu dah tak betul tau kak, bukan ke membaca itu tangga kejayaan…”aku sengaja mengenakannya, malu juga dengan sindirannya secara tiba-tiba ialah sebelum ini aku cukup tidak suka melihat majalah wanita kesukaanya itu tebalnya bukan main iklan aja lebih. Selalu juga aku marahkan kak Ayu membazirkan duitnya sahaja tetapi dia hanya memekakkan telinga malah dia pula berceramah padaku katanya
“Kau belum jatuh hati lagi pada majalah ni dik, kalau dah jatuh hati nanti mesti kau tak sabar-sabar nak tahu keluaran akan datang, banyak manfaatya yang kau boleh dapat membaca majalah ni.”

Aku hanya tersengih langsung tidak pedulikan apa yang dikatakan oleh kak Ayu. Biarlah dia dengan minatnya. Majalah wanita ku letakkan ke tepi, mood untuk membaca lenyap seketika mindaku terbayang pula susuk tubuh Awang yang sedang makan siang tadi. Begitu sopan ku lihat caranya menyuap makanan agaknya sejuk perut makcik Ani mengandungkannya dulu. Macam mana pulak perut mak aku masa mengandungkan aku yea..aku ketawa sendiri apabila otak nakalku membayangkan emak mengandungkan aku dalam keadaan perutnya panas…sebab itulah aku sedikit ganas….hahaha.
“Oit minah kau ketawakan apa tu…aku rasa kau dah kena sampuk la dik..itulah petang-petang macam ni layan termenung tu kenapa kan dah tersampuk dek jembalang melintas..”

“Malas la aku nak layan orang sewel macam kau ni kak..aku nak keluar malam ni nak ikut tak..” aku pelawa tanpa menunggu riaksinya.
“Nak ke mana..nak ajak aku lepak kat tempat hari tu..eee..tak nak lah aku kawan dengan kawan kau yang tiga suku tu..carilah yang betul-betul sikit.”
“Tak nak takpe arr kak, tapi malam ni aku balik lambat sikit tau..”
“Ha kau jangan nak cari pasal dik, kalau kau tak balik sebelum pukul 10 malam, aku call inspektor sahab kat kampung tu..jangan cuba-cuba nak langgar peraturan ok..”
“Ala orang nak lepak lama-lama sikit pun tak boleh. Esok bukannya kerja pun..”
“Tak boleh! Muktamad!..Faham! kalau kau jantan takpe la juga, ni kau tu anak dara di ulang ANAK DARA!…”

“Yea la..yea la..kul 10 aku balik la..kau jangan tidur mati pulak..kunci aku tak bawak..” kak Ayu hanya menjeling geram sempat juga aku mendengar dia membebel.. “kunci besar kuman pun malas nak bawak, bukannya berat mana pun..” Aku tahu dia tak suka aku melepak bersama teman-teman yang memang nampak dimata kasar ganas sikit tapi aku tahu kawan-kawanku berhati baik. Oleh kerana aku masih dibawah jagaan kak Ayu maka terpaksalah aku menurut perintah bimbang juga aku pada ugutannya buatnya betul-betul dia maklumkan pada inspector sahab kat kampung tu naya lah jawabnya.

“Dik malam nanti jangan lupa tapaukan aku tauhu bakar..duit.. esok aku bagi..”
“Mak aii..malam ni nak makan esok baru nak bayar..apa punya kakak la kau ni kak ..nasib la adik kau ni baik tau..”
“Sebab kau baik la aku nak bayar esok, untung-untung kau lupa aku tak payah bayar terus..kau halalkan lah erk..hehehe…”kak Ayu ketawa sendirian dengan apa yang baru diluahkan.

Sebaik sahaja aku sampai ke tempat yang dijanjikan teman-temanku bersorak bagaikan menyambut ketibaan penyanyi terkenal tanah air, aku membetulkan rambut yang sedikit terkeluar ketika aku menanggalkan helmet hitamku. Rambut ikal itu aku selindungkan dibalik topi kesayanganku.
“Lambat kau malam ni Ija, kena masak dulu ke sebelum keluar.. sapa teman yang dah lama tak melepak bersama. Aku mengamati wajahnya.
“Eh Samdol ada jugak muka kau kat sini erk, lama tak nampak mana kau lepek ha..aku ingtkan kau dah tak nak joint kami lagi dah, dah ada port baru katakan”

“Ala kau ni Ija jangan arr perli aku.. aku bukan ada port baru la kan aku lupa nak bagitahu kau aku kena transfer kerja kat penang. Aku dah tak tahan rindu nak tengok dan dengar suara kau arr sebab tu aku turun jugak ke sini.”
“Mak aii jauhnya kau kena tenang Dol..apa kes kau buat sampai ke sana bos kau hantar kau erk…kau kacau anak bos ke..”
“Tengok orang arr Ija, aku bukan kaki perempuan beb, aku setia dengan kau sorang jerk tau..terimalah abang Ija, abang sanggup lakukan apa sahaja untuk Ija walau terpaksa terjun jambatan Pulau Pinang sekalipun..”ayat power yang terkeluar dari mulut Hisyam atau lebih dikenali Samdol mengundang sorakkan teman-teman yang lain. Rupanya ada juga yang mendengar perbualan kami Aku semakin galak untuk sama-sama memanjang drama yang diarah sendiri oleh kami.

Dengan gaya dan suara yang sengaja aku lunakkan aku menjauh darinya seolah-olah aku sedang merajuk.
“Oh abang! kata-kata mu bagai penawar dukaku, bagai pengubat rinduku tapi adalah menjadi penawar lagi kalau abang tak berkata langsung..”sorakan dan gelak ketawa teman-teman yang lain bagaikan menyaksikan pementasan teater uda dan dara. Samdol ku lihat tidak mampu menahan tawa akhirnya dia terduduk bersama-sama sisi tawa yang bagaikan susah untuk berhenti.
“Oii..oii dah-dah la tu main jiwang-jiwang geli la aku.”
“Kawan-kawan jom pekena teh tarik, Samdol cakap kat aku dia nak belanja malam ni..” launganku disambut dengan tepukan gemuruh kecuali Samdol terpaksa menepuk dahinya sendiri, pokai la dia malam ni.

Gamat suasana warung Hj Mutalib disampuk jembalang-jembalang seperti teman-temanku ini. tak menang tangan dibuatnya pelayan Hj Mutalib mengambil setiap pesanan yang berbeza. Aku hanya tersengih melihat wajah Samdol yang sedikit kelat jauh sedikit dari bangku memandangku.
“Ha itulah denda untuk kau Samdol lain kali kau nak pergi jauh tinggalkan kami bagitahulah, ini tidak.. pergi macam tu aja, kalau kau bagitahu boleh la juga aku dengan geng-geng ni buatkan kenduri tahlil… Oppss silap farewell untuk kau. Suasan sepi tadi kini kembali riuh. Aku hanya tersengih melihat wajah cemberut Samdol, tahu dia terasa hati dengan kata-kataku. Padan dengan muka Samdol selama ini suka sangat kenakan aku. nah kali ni aku tunjuk skil terbaikku.

“Esok apa rancangan kau..” Samdol merapatkan badannya ke meja lalu duduk bertentangan denganku. Aku ingatkan rajuknya akan berpanjangan tapi lain pula jadinya dia semakin bersemangat untuk mengetahui aktiviti yang kami rancangkan esok hari.
“Esok kami ada aktiviti climbing amacam ada beran…”
“Apa lah kau orang ni buat la aktiviti lain kau orangkan tahu aku ni gayat..carilah aktiviti yang tak menggayatkan aku sikit, bukan senang tau aku nak turun sini.”
“Hahaha mat gayat rupanya..” pecah ketawa dari perut rakan-rakanku mengundang rasa kurang senang beberapa orang pelanggan warung Haji Mutalib.
Ah lantak lah kat warung ni takde pun tulis jangan bising..ikut suka geng-geng aku la nak gelak pecah perut ke, nak gelak pecah lobang telinga ke yang penting group aku happy muppy, takde yang masam-masam muka.

Tiba-tiba salah seorang pelanggan berdiri dan menju ke arah kami.
“Ha datang nak menyarang ke..aku dah siap sedia ni. Kalau nak kena sembur dengan aku datang lah..” aku bersuara perlahan. Samdol di depanku hanya mampu mengelengkan kepala. Dia sudah maklum dengan perangaiku. Aku mengamati wajah lelaki yang semakin hamper dengan meja kami..
“Assalamualaikum….”
Alahai datang dengan bagi salam pulak..nak marah….marah la woi..jerit batinku.
“Wa..wa.wa’alaikummussalam..”aku mentap wajah pemberi salam tanpa berkelip..
“Aisey men.. ais kacang ni lagi… apa pula si Awing buat kat warung ni..apa la malang sangat dengan nasib aku ni hari ni.”

“Ija kan..”
“A’aa ialah takkan tak kenal baru siang tadi makan bersama baru berapa jam masuk waktu malam buat-buat tak kenal pulak..orang dah tak pakai stail lama kalau nak mengurat..” Awang hanya ketawa kecil sebaik sahaja aku habis membebel. Aku hanya mampu menutup rasa malukan dengan berkata demikian. Segan juga andai si Awang ini menceritakan aktiviti malamku pada Encik Ahmad. Dia merenung wajah teman-temanku satu persatu pun begitu bibirnya tetap dihiasi senyuman. Samaada senyuman sebagai tanda perkenalan atau senyuman menyindir. Aku tidak peduli siapa dia untuk mengadili teman-temanku.

“Boleh saya joint…”ucapanya membuatkan aku sedikit tergamam. Aku memandang teman-teman dihadapanku. Mereka menantikan jawapan yang terkeluar dari mulutku ini.
“Ermm..duduk arr.. “dengan rasa tidak ikhlas aku menjemput.
“Ok guys aku kenalkan ni kawan kepada bos aku..namanya..”aku memandang wajah awang yang sedang merenungku dengan senyuman masih berbaki dibirnya.
“Nama saya Awang…”.pintasnya setelah melihat aku terdiam beberapa saat. Dia menghulurkan tangannya bersamalaman dengan teman-teman yang ada. Satu per satu hulurannya bersambut.

“Amboi Ija hang punya pakwa hensem no, tak habaq pun kat kami diam-diam ubi berisi ya..” Ku Nor mencuit lenganku.
“Huihh..hang jaga-jaga Nor, jangan duk melalut, aku bukan kenai pun dia ni..entah makhluk asing dari mana aku tak tau..”
“Hensem macam ni hang kata makhluk asing..tak baik cakap lagu tu..Kalau lah makhluk asing muka lagu ni..biaq bumi penuh ngan makhluk asing pun takpa eh..aku suka..”jawab Ku Nor tergedik-gedik..meluat pula aku pandang dia kali ni. Awang tersenyum mendengar perbualan antara aku dan Ku Nor.
Aku mengalihkan pandangan. Mood berseronokku hilang serta merta. Apalah nasib malang sangat jumpa dia lagi..

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati