Wednesday, July 8, 2009

Hati Ini Milikmu 9

******
”Jaga diri baik-baik ye dik..” pesan Nadia kepada Emy sebelum berangkat ke Kuala Lumpur pagi tadi. Nadia pulang bersama family tunangnya. Abang Faiz yang memandu kereta Nadia. Setelah kakaknya pulang Emy kesunyian, segala kerja telah dibereskan. Dia mambatukan dirinya dijendela merenung pohon-pohon senduduk yang dihiasi beberapa kuntum bunga bewarna kundang berliuk lentok seakan menari. Beberapa ekor buruh kelicap hinggap mendekati kudup-kudup bunga indah itu. Sesakali dia tersenyum dengan keletah si burung kecil yang bersemangat sesekali bergomol dengan kawan-kawannya. Mak Jah entah hilang kemana selepas asar tadi. Sedikit pun dia tidak dimaklumkan kemana mahu perginya. Suara tv bergema di raung tamu menambat hatinya untuk melihat siapa pula dirumahnya. Dia mengintai dibalik pintu, dilihatnya abang Azhar sedang leka menonton tv. Emy tersenyum sekurang-kurangnya dia tidak kesunyian boleh la dia bersembang dengan abangya. Azhar balik ke Kuala Lumpur esok pagi dia sengaja mahu berlama di kampung alasannya bila ditanya. Emy dapat mengagak abangnya belum puas mahu bertemu dengan buah hatinya Kak Ana yang tinggal bersama bapa sudaranya dijhujung kampunya ini.
”Ermm..!!” dia berdehem beberapa kali. Azhar menoleh
”La adik ada ke, buta apa dalam bilik tu abang ingatkan adik ikut mak ke pekan.”
Buang tebiat ke abangnya, mana pernah Mak Jah mahu mengajaknya ke mana-mana, sedangkan mahu dikhabarkan perginya pun langsung tidak inikan untuk mengajak ke pekan bersama.
”Ada lah.. Emy ingatkan abang belum mahu balik ke rumah lagi maklumlah tak sanggup nak tinggalkan buah hati kat sini sorang-sorang.” Azhar tersenyum mendengar kata-kata adiknya.
”Mana ada pandai lah Emy ni.. Jom duduk sini ajak Azhar sambil tangannya dihayunkan beberapa kali. Dia menghulurkan jajan yang dibelinya semasa singgah dikedai runcit. Emy melangkah dengan perlahan.
”Mak pergi dengan siapa bang.” Dia mengambil huluran jajan abangnya lalu mengunyah perlahan-lahan.
”Dengan kawan baik dia lah tu mak cik Senah siapa lagi.”
”Macam mana abang tahu kan abang keluar dari tengah hari tadi.”
”Sebelum abang keluar mak bagitahu dia tanyakan abang ada nak pesan apa-apa ke...”
”Ooo..balas Emy pendek.
Sedang leka mereka bergelak ketawa menonton sketsa itu, sebuah kereta proton Iswara berhenti didepan rumahnya, Emy bangkit dari duduknya dia ke pintu melihat siapa yang datang.
”Alamak mak dah balik lah bang.. ”jerit Emyl kepada abangnya. Azhar masih tidak berganjak dari duduknya. Dia masih ralit menonton tv, Emy segera menghilangkan diri ke dapur. Dia tahu pasti emaknya akan mengajak Makcik Senah naik ke rumahnya. Sebelum emaknya menyuruhnya membuatkan air lebih baik dia terlebih dahulu melakukannya. Sangkaannya betul tidak lama dia didapur Mak Jah melaungkan namanya dimintanya membancuh air untuk tetamu. Tidak sampai satu minit Emy keluar bersama dengan air yang dibancuhnya. Makcik Senah sedikit terkejut, baru sebentar tadi Khadijah menyuruh anaknya membuatkan air belum sempat dia menoleh ke arah lain anak gadis temannya sudahpun menatang dulang yang berisi air sambil tersenyum memandangnya. Emy mengenali Makcik Senah, boleh dikatakan kawan emaknya itulah yang sellau juga bertanya khabarnya dan paling tidak lupa Makcik Senahlah yang membantunya ketika majlis pertunangan Nadia dan kerana pertolongan itulah dia akhirnya berada disisi kakaknya itu. Makcik Senah membalas senyumannya entah kenapa hati tua itu merasa kasihan melihat anak yang tak berdosa itu tidak pernah dihargai oleh temannya. Emy menyusun cawan kosong diatas meja, abangnya entah hilang kemana tadi bukan main lagi macam dah kena paku tak berganjak dari duduknya kini entah bila pulak abangnya lesap.
”Abang kamu kemana..” soal Mak Jah sambil menanti penuh tumpuan.
”Entah la mak tadi ada tengok tv, dalam bilik dia lah tu.” Terang Emy.
Mak Jah mendengus ”anak bujang aku tu macam anak dara pulak.” Makcik Senah hanya ketawa kecil. ”Ala dia segan lah tu Jah, birakan lah dia tu.” Bela Makcik Senah. ”Alangkah bagusnya jika yang bersuara lembut itu adalah emaknya.” Bisik hatinya.
”Emy ke bilik dulu yea.” Pinta Emy meminta diri. Mak Jah hanya diam, mengangguk tidak mengiakan pun tidak hanya Makcik Senah aja yang mengangguk kecil seraya melemparkan senyuman.
”Baik betul anak kamu ni Jah. Sejuk mata aku tengok.”
”Dah..dah kau jangan nak memuji-muji pulak..”marah Mak Jah.
”Kau ni kenapa marah sangat pada dia tu, dia tak bersalah Jah.”
Dah lah Senah aku tak nak ungkit cerita lama lagi, setiap kali aku ingat semua tu hati aku sakit kau tahu tak..” dia mengengam leher bajunya, kelihatan tanggannya berurat-urat, tahulah Makcik Senah sakit hati temannya itu masih belum reda.




”Ayie kau dah tutup ke bengkel tu?..”
”Dah.. nak harapkan kau tak tertutuplah bengkel aku tu kau tahu tak.. ”marah Ayie. Sesekali geram juga dengan sikap Bidin yang liat setiap kali disuruh mengemas bengkel mereka. Apabila habis aja waktu kerja Bidin akan mengelak dan terus sahaja lesap. Yang ditahunya melepak di bangku tepi jalan mengurat anak-anak gadis yang baru pulang dari kerja kilang plastik dihujung kampungya. Bidin hanya tersengih mendengar luahan majikan dan merupakan sahabat baiknya.
”Ala Ayie yang tu pun kau nak marah ke, aku dah dapatkan kau sorang awek..cun punya.” Balas Bidin.
Ha itu aja yang kau tahu buta Bidin. Tapikan yang cun tu aku tahu itu untuk kau aja kan yang tak cantik muka macam belon itu yang kau bagi pada aku kan..” Bidin ketawa diikuti Amir teman yang sering melepak bersama mereka setiap kali petang menjelma. Amir kerjanya tidak menentu maklumlah kerja kampung sesekali dia akan banti Ayie jika dia tidak ada kerja lain yang hendak dibuat, boleh lah juga menampung tangki motor yang sering minta diisi. Gitar kapuk yang ada ditangan Bidin dicapainya Ayie. Dia duduk dibangku yang menghadap ke parit. Petikan gitarnya kedengaran bersama irama yang dilagukan juga amat mengasyikkan Amir dan Bidin. Suaranya boleh tahan juga. Bidin tersengih lalu membuat isyarat mata kepada Amir. Amir mengangkat ibu jari tangannya menunjukkan lagu yang diamainkan oleh Ayie memang sedap didengar.

Sedang leka mendengar alunan lagu yang diyanyikan oleh Ayie, Bidin yang mata keranjang itu tersengih-sengih. Tiga orang minah kilang melitasi dihadapan mereka. ketiga-tiga gadis itu tersenyum malu memandang Bidin dan Amir yang merenung nakal kepada mereka. Ayie masih lagi asyik dengan gitar kapoknya langsung tidak menyedari ada bunga sedang berkembang. Bidin mencuit sedikit bahu rakannya itu. Ayie mendongak. Sekilas matanya tertumpu pada gadis yang merenungnya manja.
”Wahh! dia minat kat hang la Ayie..” kata Amir dalam gembira.
Ayie sengaja mengenyitkan matanya lalu gadis yang sedang merenungnya tersenyum menunduk. Mereka bertiga masih kelihatan ragu-ragu. Nampak macam malu-malu tapi mahu.
”Jerat dah mengena.” Bisik Bidin. Ayie hanya tersenyum. Bibirnya sengaja dilebarkan. Sesekali dia bosan juga kebanyakkan gadis terlalu murah dengan senyuman. Dan adakalanya sekali usik sahaja sudah boleh diajak keluar.
”Hai cik adik boleh berkenalan.” Laung Ayie apabila gadis bertiga itu melepasi mereka. Bidin dan Amir hanya berpandangan. Nampaknya ayam jantan sudah mula mahu berkokok. Ayie sudah mula mahu mengatal. Dia sudah mula menunjukkan minat untuk memancing gadis-gadis itu. Bidin menepuk beberapa kali bahu rakannya dengan bangga. ”Ulat dah naik daun..”
Gadis yang memakai baju kurung merah jambu itu menunduk apabila Ayie masih lagi merenungnya apabila pandangan mereka bertembung.
”Ala sombongnya..” jerit Ayie lagi. Sengaja dia mahu memancing lagi. Ketiga-tiga gadis itu ketawa mengekek apabila Ayie mengatakan mereka sombong. Ayie menyanyikan lagu Gadis Ayu dari kumpulan black dog bone ”gadis ayu..lesung pipit dipipi..gadis ayu..senyum menawan..” suara gadis-gadis itu ketawa masih lagi kedengaran. Bidin berlari ke arah mereka, Dia sengaja mahu memancing dengan caranya. Kalau boleh dia mahu dapatkan nombor telefon dari mereka. Senanglah nanti jika dia kebosanan pada hari minggu, bolehlah dia mengajak salah seoarang dari mereka ke bandar. Ayie mula masuk ke dunianya dengan lagu berirama sentimental. Amir membaling sabut ke arah Ayie. Bidin berlari-lari anak ke arah Ayie dan Amir yang sedang menunggunya kedatangannya. Berjayakah dia mendapatkan no telefon awek yang baru sahaja lalu didepan mereka tadi. Dengan senyuman melebar dia melambai-lambaikan tangannya ke atas sambil mengibarkan cebisan kertas putih, dengan senyuman yang melebar itu sudah pasti Bidin telah berjaya mendapatkan no telefon gadis tersebut. Ayie hanya mengelengkan kepala.
”Apa kau ayat hah.” soal Amir
”Ala kacang aja beb.. tengok lah siapa ni...” Bidin menepuk beberapa kali dadanya. Amir hanya mencebik. Jari jemarinya Ayie masih lincah memetik tali gitar, tidak sedikit pun terganggu dengan cebisan ketas yang diperolehi temannya. Sesekali rambut yang terjuntai ke dahi itu ditepis. Kacamatanya ditanggalkan seketika.
”Kau baca jampi apa senang sangat dapat tu.”
”Adalah..”jawab Bidin sepatah. Maanya masih tertumpu pada nombor yang tertulis dikertas putih itu.
”Hei kawan, apa kau ayat perempuan tu senang-senang aja boleh dapat.”
”Aku kata kau yang nak, apa lagi berebut lah awek tu bagi..”jawab Bidin sambil tersengih. Ayie membulatkan matanya, dia mencapai seketul batu kerikil untuk dibalingkan ke arah lelaki tinggi lampai itu. Bidin sempat melarikan diri dengan ketawa yang panjang.
”Tak guna punya kawan, nama aku pulak yang jadi mangsanya yea.” Jerit Ayie. Amir turut ketawa mendengar sungutan Ayie.
Bidin menghampiri Ayie setelah Ayie kemabali memetik gitar.
”Kau nak tak nombor ni..”
Ayie cuma menggelangkan kepalanya, malas dia mahu melayan. Setakat mengusik sahaja hobinya, tidak pernah dia keluar dengan mana-mana gadis yang diusiknya lagipun hatinya masih belum lagi tersentuh dengan mana-mana wanita. Bidin dan amir hanya menegelengkan kepala sudahnya hanya Bidin dan Amir sahaja yang beria-ria mencatitnya ke dalam telefon bimbit masing-masing.

2 comments:

::cHeeSeCaKe:: said...

bile ayie nk jmpe ngn emy..
xsabar nk tgk emy tu kuar dr pnjara emak die..xde kebebasan lgsung..!

Anonymous said...

cdey teman ngan emy
cptla dia kua dr rmh mak dia

 
Copyright 2009 Diari Hati