Monday, November 30, 2009

Hati Ini Milikmu 22

Terlalu asyik dengan kerjanya Ayie langsung tidak menyedari masa berlalu dengan pantas, terasa baru sebentar tadi dia masuk ke pejabatnya. Suraiti menekan interkom ke bilik Ayie jam didindingnya menunjukkan ke angka empat tiga puluh minit petang, majikannya masih lagi tidak keluar dari biliknya. Dia tahu adik kepada Encik Faiz ini memang kuat bekerja mengalahkan ayahnya sendiri iaitu Datuk Kamal. Pun begitu dia menyenangi anak Datuk Kamal yang berjaya membuatkan pejabat mereka yang muram itu sedikit ceria. Walaupun Ayie tidak berpesan untuk mengingatkannya tentang penerbanganya malam nanti tetapi sebagai setiusaha syarikat dia perlu melakukannya walaupun tanpa disuruh.

”Yea ada apa Su.. nak buatkan kopi untuk saya ke?..” Soalnya sebaik sahaja dia mengangat gangang telefonnya. Sempat lagi dia mengusik Suriati walaupun sebentar tadi dia leka dengan kerjanya. Mendengar suara ketawa kecil Suriati dihujung talian membuatkan dirinya sedikit lega, dia masih mampu mengembirakan hati orang lain walaupun dirinya masih diburu dengan kerja yang tidak berkesudahan. Sebatang pen ditangannya bermain-main dibibirnya. Tiba-tiba perutnya terasa lapar.
Kopi apanya En Fariz, dah pukul berapa ni..En Fariz tak nak balik lagi ke. sepatutnya En Fariz balik awal hari ni nanti terlepas kapal terbang pula.” Ayie melihat jam didinding pejabatnya sebaik sahaja Suriti menyebut kapal terbang. Dia membulatkan matanya terkejut dengan masa yang semakin jauh meninggalkanya.
“Alamak dah pukul 4.30 dah..kenapa tak bagitahu saya awal-awal.”
”Maaf En Fariz..balas Suriati sedikit gugup. Memang salahnya terlewat memberitahu Ayie. Dia rasa bersalah, tanggungjawabnya sebagai setiuasa bagai tercalar. Dia sentisa mahu memberikan yang terbaik kepada majikannya.
”Takpe-takpe salah saya..Su..Terima kasih yea..”
Suriati ketawa kecil dia cukup senang dengan Ayie. Tidak melenting suka tak tentu pasal. Walaupun dia terlambat tetapi Ayie masih lagi dapat menenangkan diri.
”Kasih diterima.” Gurau Suriati disambut ketawa kecil oleh Ayie.
Ayie mengemas segala kertas kerjanya. Dokumen yang hendak dibawanya dikemaskan. dia meneliti apa lagi yang harus dibawanya. Telefon bimbitnya berbunyi.
”Hello..Ayie kat mana ni..” Soal Datin Maimun sebaik panggilannya bersambut.
”Ma..Ayie kat office lagi ni ma..dah nak gerak dah ni.”
”Kat office lagi? Kan mama dah bagitahu pada Ayie pagi tadi ambil Tina kat kolej dia pukul tiga petang ni, dah lama dia tunggu Ayie, budak ni...”
”Ayie lupa lah ma. Adik dah balik rumah ke...” Ayie menepuk dahinya. Dia terlupa untuk mengambil adiknya Tina di kolej. Dan pastinya wajah kelat serta muncung sedepa akan ditayangkan kepadanya nanti. Faham benar dengan kerenah adiknya Tina yang tidak suka orang memungkiri janji.
”Balik apanya dia tunggu Ayie datang ambil tu. Mama suruh dia call Ayie sendiri dia tak nak. Merajuk lah tu.” Balas Datin Maimun, dia tahu anak lelakinya ini pantang diberi kerja pasti lupa masa.
”Okey..ma Ayie gerak sekarang ambik adik.”
”Ermm..baik lah.. bawak kereta elok-elok, jangan nak buat litar lumba pulak jalan raya tu.” pesan Datin Maimun pada anak bujangnya. Ayie ketawa kecil dengan pesanan mamanya. Dia tahu sejak dia sudah berpindah ke rumah papa dan mamanya mereka semakin serasi dan mamanya sesekali suka manjakannya.
”Hai lain kali kena bawak jam loceng la ke office nampak gaya ni...asyik lupa aja.” Ayie bergegas keluar dari biliknya. Dia perlu cepat sampai ke kolej Tina, jika tidak pasti dia akan tersangkut dijalan raya sudah tentu akan menyukarkan perjalannan ke KLIA.

”Hai Encik Faiz, awal balik hari ni, ada temujanji dengan buah hati ke?” Soal Mona sebaik sahaja dia nampak kelibat Ayie yang tergesa-gesa melintasi kaunter receptionist.
”Saya nak cepat ni Mona lain kali yea kita sembang.” Balas Ayie pun begitu matanya masih sempat lagi melilau mencari sesusuk tubuh seseorang sering bermain dimindanya dan yang pasti bayangannya gadis itu akan menemani setiap langkahnya. Mona hanya tersengih sendiri melihat keadaaan kelam kabut Ayie yang disangkan Encik Faiz. Sebelum ini dia tidak pernah melihat majikan dalam keadaan begitu sentiasa tenang dan serius. Beg hitam yang dibawan Ayie sesekali hampir terjatuh dari bimbitannya. Mona hanya mengeleng kecil melihat gelagat yang jarang sekali ditontonya.
”Hai duk geleng-geleng kepala sesorang sambil tersengih ni kenapa..ada yang lucu?” Tegur Emy kepalanya turut memangdang ke arah yang sama dipandang mona tanpa berkalih.
”Kau tengok lah bos kita tu kelam kabut semacam. Biasanya dia tak macam tu. Hai dunia-dunia. Apa yang dikejarnya entah.”
”Kenapa.. sebelum ni dia tu macam mana?” Soal Emy.
”Hmmm...agaknya perangai dia berubah sejak bertunang kot. Sebelum ni bos kita tu serius aja nak bergurau pun takut. Tapi sejak akhir-akhir ni suka tegur orang lah pula. Pelik. Aura bakal pengantin kot.” Gurau Mona. Emy hanya tersenyum mendengar kata-kata temannya. Mona tidak habis-haibs dengan telahannya. Boleh jadi ahli nujum lah nampak gayanya.
”Eh! yang kau tersengih ni kenapa pula. Angau ke?”
”Tak lah..nak angaukan apa nyer, kita tak macam awak tu asyik duk tersenyum aja 24 jam maklumlah buah hati selalu datang jenguk.” usik Emy. Mona mengecilkan matanya memadang saraut wajah yang masih tersenyum manis. Emy hanya buat dek sahaja.
”Hey..sesedap mulut aja mengata orang yea. Bila masanya pakwe aku datang jenguk..” Mona berpura-pura marah, sesekali dia suka juga disakat begitu.
”Ala.. jangan nak sembunyilah..” Emy masih mahu mengacah.
”Sembunyikan apa pula ni Emy. Aku mana ada buah hati. masih solo lagi lah..”
”Hai buah hati depan mata pun masih tak nak ngaku lagi ke. Dia datang nak ajak dating tu.” Dan Kebetulan Samad muncul sebaik sahaja Emy hendak menyebut nama pemuda itu. Mona menjeling tajam ke arah Emy yang sedang menutup mulutnya sedikit terganga, tidak disangkanya lelaki itu betul-betul berada didepannya kini.
”Hei tak kuasa aku kalau dengan Samad ni tau. Not my taste lah.” Jerit Mona tidak suka dipadankan dengan Samad budak despacth yang selalu menyapanya. Emy tergelak kecil dapat juga dia mengenakan Mona yang tidak henti-henti bercakap. Memang padan benarlah dengan Samad.
”Ha.. kau datang nak apa Mad. Aku tak free hari ni..” Soal Mona sebaik sahaja Samad menghmpiri kaunter mereka. Samad yang masih tersengih panjang ketika menghampiri mereka sedikit terkejut dengan suara Mona yang jarang ditinggikan. Selalu gaids itu memberikannya senyuman.
”Hei datang bulan ke apa ni, nak marah–marah orang.” Emy masih menyambung ketawanya apabila melihat mereka berkeadaan begitu.
”Apa kena kau orang ni hah, seorang macam mak singa, seorang lagi macam tak berapa nak betul. Aku salah office ke ni.” Kata Samad sambil melihat tulisan dibelakang tempat mereka berdua itu. Tertera tulisan Jaya Sepakat dengan jelas. Sah memang betul officenya.
Mona memandang Emy yang masih tidak henti-henti ketawa.
”Kau ni kenapa Emy.” Tegurnya tidak berpuas hati dengan gelagat Emy.
”Takde apa-apa.” Balas Emy cepat apabila Samad masih setia memandangnya.
”Kenapa tak free, belum masanya balik lagi kan?” Soa Samad tidak berpuas hati dengan jawapan Mona tadi. Kalau Mona hendak balik awal sekalipun Emy masih ada untuk menggantikan tempatnya.
”Aku nak hantar kan dokumen-dokumen ni.” Samad mengeluarkan beberapa dokumen dari dalam beg sandangnya.
”Err..”Mona kehilangan kata. Nasib baik dia tidak sempat marahkan Samad jika tidak sudah tentu dia akan malu sediri gara-gara Emy yang mahu mengusiknya.
”Emyyyy!..”jerit Mona memanggil Emy yang telah hilang dari pandangannya. Padai gadis itu melarikan diri.

*******
Ayie memberhentikan keretanyta betul-betul dihadapan bus stop apabila dia melihat kelibat adiknya Tina menghampiri bus stop yang masih terdapat beberapa orang sedang menunggu bas.
Ayie menurunkan cermin keretanya. Dia memanggil adiknya. Tina memuncungkan bibirnya sebaik sahaja abangnya memanggil. Dia tidak suka menunggu lama. Nasib baik abangnya sempat mengambilnya jika terlambat tadi sudah tentu dia akan balik dengan bas. Tina membuka pintu kereta. Dia melihat abangnya sedang tersenyum memadang. Tina hanya diam memasuki perut kereta abangnya. Ayie tahu adiknya sedang marahkannya. Kereta Kembara mamanya meluncur laju, dia perlu mengejar masa.
”Angah minta maaf dik, tak sengaja.” Ujar Ayie memohon maaf diatas keterlupaanya.
”Tina!” Ayie menjerit kecil. Tina yang terdiam dari tadi memandang angahnya. Dia terkejut dengan jeritan kecil yang baru didengarainya tadi
”Kenapa Angah...” dadanya berdebar hebat.
”Tak comel lah kalau adik tarik muncung macam tu...”
”Hiss..ingatkan apa tadi...orang tengah marah boleh lagi dia buat lawak..” Marah Tina dengan gurauan abang Ngahnya yang tiba-tiba.
”Tina dah tunggu Angah lama tau, macam mana tak marah. Kaki ni dah sakit tau berdiri lama-lama.”
”La kenapa berdiri, kan banyak tempat duduk tu..duduk ajalah mana yang Tina suka..”
”Angah ni kan...” Perasaannya sedikit geram dengan perangai abang Ngahnya yang suka bergurau.
”Angah tak sengajalah dik, terlupa sesangat. Itu pun nasib baik mama yang call kalau tak menapak lah adik kat situ ganti tiang letrik.” Ayie berseloroh. Tina menarik muncung cencurut.
”Ala dah la tu marajuk, macam budak-budak lah. Tadi nampak cantik sangat. Sekarang....” ayat itu tergantung
”Sekarang apa pulak..”
”Sekarang makin cantik lah, cantik sikit dari cencurut tu...” Ayie gelak besar apabila adiknya mneghadiahkan cubitan berbisa di lenganya.
”Tina tak kira Angah kena denda kali ni.”
”Alahai denda apa pula ni...denda apa cakaplah..” pinta Ayie apabila melihat Tina diam membisu. Ada bendalah tu yang dimahukannya apabila melihat adiknya mula tersenyum.
”Tina nak abang belikan Tina kasut vincci sepasang.”
”Ermm...boleh tapi minggu ni tak dapat lah Angah belanja. Lain kali yea..”
”Kenapa pulak. Angah nak ngelak lah tu...” Tina tidak berpuas hati dengan alasan abang Ngahnya.
”Angah ke JB malam ni ada urusan kat sana. Lepas Angah balik lah erk.”
”Tak nak!....”
”Ok kalau macam tu, angah bagi duit nanti adik pergi beli sendiri. Berapa?”
”Tak mahal murah aja, Rm300.00..”
”Hah! Mak aii, tiga ratus aja. Kasut Angah pakai ni pun baru berapa sen aja.”
Tina menarik muka masam .
”Nak bagi ke tak nak nie..”
:Yea lah!. Yea lah!..” Ayie menyerahkah tiga ratus ringgit kepada adiknya sebaik sahaja dia sampai ke rumah. Kerana seronok dengan kerja melayang tiga ratus ringgitnya. Kalau hari-hari begini mahu dia jatuh bangkrap. Tina mahu dia memberikanya tanpa pengetahuan mama. Ayie menurut dia tahu adiknya takut dengan leteran mama yang sentiasa panjang berjela.
Tina tersenyum gembira, dia pasti Angah akan menurut kemahuannya. Bukan dia tidak pernah meminta dengan mamanya tapi Datin Maimun dan Datuk Kamal kurang memanjakannya dengan wang ringgit. Hanya dengan Ayie sahaja dia dapat meminta, dia tahu Ayie menyanyanginya walaupun mereka tidak dibesarkan bersama.
Satu ciuman hinggap di pipi Ayie, tanda terim kasih. Ayie hanya mengelengkan kepalanya.
”Ha dah dapat duit tu, tak reti-reti tolong angah angkatkan beg tu..” suara Ayie mengarahkannya bagai angin lalu yang menyapa telinga. Tina berlalu dengan gembira akhirnya tercapai juga dia memliki kasut yang diidamkannya.

2 comments:

::cHeeSeCaKe:: said...

hohoho.bile ayie ngn emy nk bercinta..?xsabar la..
cpat2la selesaikn salah faham emy tu..
biar die tau ayie bkn faiz..bkal abg ipar die..

Anonymous said...

cepat la sambung.... best cite ni

 
Copyright 2009 Diari Hati