Wednesday, January 26, 2011

Dia Yang Terpilih 10

“Apa cerita kampung kita…”
“Takde apa, macam tu juga lah, tanam padi tumbuh lalang.” Naziah menjeling.
“Aku sempat singgah rumah mak kau kejap, dia asyik tanya aku bila kau nak ada pakwe, umur dah meningkat rambut makin banyak yang putih, entah bila la dia dapat merasa timang cucu.”
“Kau ni kan Maira pandai aja karang cerita erk, bukan aku tak kenal kau tu, satu mak aku cakap kau sampaikan pada aku sepuluh cerita.” Aku mengekeh ketawa melihat wajah Naziah berubah kelat. Geram mungkin dengan kata-kataku.
“Ala kau ni pun… itu pun nak ambik hati..”
“Mana ada aku ambik hati kau Maira, cuba kau cek betul-betul dalam rongga kau tu hati kau melekat kat situ lagi ke atau dah hilang.” Loyar buruk pula Naziah kali ni, balas dendam la tu. Aku kembali ketawa dan dia turut ketawa.
“Mak kau kirim salam. Dia cakap tolong tengok-tengokkan kau.” Naziah tersenyum manis.
“Aku tengok mak kau makin berseri-serilah sekarang ni..Ada apa-apa ke Zie.”
“Ada apa-apa maksud kau.”
“Manalah tahu mak kau dah terjatuh hati pada sesorang ke.” Soalku bersahaja. Naziah memandang tepat pada wajahku.
“Kenapa kau tengok aku macam tu.” aku membalas renungan Naziah. Mungkin dia kurang selesa dengan apa yang terkeluar dari mulutku itu.
“Kau ni kan..”
“Kenapa Zie, kau tak suka mak kau kahwin lain ke. Aku bukan apa Zie, kesian juga tengok mak kau sorang-sorang kat kampung tu, nak harap kau kahwin tak tahu bilanya. Tapi kan Zie kalau mak kau dah ada yang berkenan baik restu kan aja.”
Naziah diam membisu. Ada rahsia yang tersimpan kemas, tidak mahu diceritakan pada Maira, walaupun mereka sepatutnya tiada rahsia diantara mereka. Hal emaknya biarlah dia selesaikannya sendiri.
“Kenapa kau diam ni. Kau tak suka aku cakap macam tu. apa lah kau ni Zie, aku bergurau pun kau mabil serius. Sensisitif betullah sejak bercinta dengan Badrul ni. Kalau kahwin nanti tak tahulah macam mana, mesti merajuk terus dengan aku kan” Aku membalingkan bantal kecil ke arahnya mengembalikan keceriaan yang bagaikan hilang setelah aku berbicara soal nikah kahwin emaknya.
Telefon bimbitku berdering tiba-tiba membuatkan aku dan Naziah tersentak. Aku memandang skrin telefonku tertera nama Kamil Hakim.
“Hmm..Hmm..Nazaih berdehem. Dapat di agak siapa pemanggilnya sekarang ini. Aku bingkas bangun dan berlalu ke bilik. Tidak mahu berbicara dihadapan Naziah. Malu.
Naziah hanya ketawa melihta rikasiku. Faham benar dnegan perangaiku yang satu.

“Assalamualikum..” suara yang telah lama kurindui. Terasa bergetar jantungku saat mendengr suaranya dihujung talian.
“Wa’alaikumussalam.” jawabku dengan sopan. Aku duduk dibirai katil, senyuman masih melebar disegenap bibir. Berada dibilikku ibarat berada di taman bunga. Dikelilingku penuh dengan kuntuman bunga-bunga yang sedang berkembang mekar.
“Awak apa kahabar? Lama tak dengar berita, maklumlah dah jumpa buah hati kat kamoung terus tak hirau panggilan kita.” Aku hanya ketawa mendengar suara separuh merajuknnya. Bukan aku melupakannya tapi keadaan yang terpaksa. Aku tidak mahu keluargaku mengetahui siapa Kamil Hakim dihatiku saat Kamil Hakim masih lagi mengangap aku sebagai kawannya. Tidak mahu Opah mengharap.
“Bertambah baik..kan baru lepas jumpa buah hati..” sengaja aku mengusiknya.
Dia dihujung talian diam membisu.
“Kamil..” panggilku setelah talian sepi. Sangka ku talian telah terputus tadi, aku merenung skrin telefon namanya masih tertera. Aku tersenyum. Apakah itu tandanya Kamil Hakim cemburu. Aku semakin melebarkan senyuman.
“Kamil..awak masih ada lagi di alam nyata ni.”
“Ada..” suaranya mandatar.
“Seronoknya orang tu dapat jumpa buah hati kan.. tentu banyak perkara nak diceritakan.”
“Tentulah seronok. Awak takde buah hati ke. Takkan belajar kat luar Negara takde buah hati, entah-entah keliling pinggan.” Ujarku sengaja memancing supaya dia bercerita mengenai teman wanitanya jika ada.
“Saya ni tak hensem, tak berduit lainlah awak tu cantik, manis, comel..”pujinya. aku hanay ketawa bukan termakan dengan pujiannya tapi ketawa mendengar suaranya yang semakin mengendur.
“Orang lelaki ni mulut bukan main lagi manis kan..bila dah terkena baru terngadah.” Dia hanya ketawa mendengar kata-kataku. Aku ingin mencari kepastian sebelum kasihku semakin bersemi untuknya.
“Macam mana tak cakap manis-manis dah dihujung sana memang manis orangnya.” Aku hanya mencebik sudah tentu dia tidak nampak apa yang aku lakukan saat ini.
“Tak baik mencebik macam tu.”
Aku terdiam. Apa dia menyaksikan apa yang aku lakukan tadi. Dii mana dia sekarang ini. Aku bingkas bangun menjenguk ke tingkap sambil langsir bilik aku tarik menutupi wajah. Mana lah tahu dia sekarang ini tengah mengintai aku. Tapi mustahil didepan bilikku bukan ada rumah tidak ada tempat yang boleh menjadikannya tempat untuk mengintai..
“Kenapa mengelabah aja.” Suaranya dihujung talian semakin mengejutkan aku. T-shirt putih dan seluar pendek bawah lutut ku perhatikan. Aku memandang ke atas syiling bilik mencari tempat-tempat yang dirasakan logik untuk dia menyembunyikan kamera.
“Awak cari saya ke tu, diam aja dari tadi.” Dia masih ketawa
“Takde lah..”aku menutupi rasa gelabahku.
“Err..awak kat mana ni..”
“Kenapa..awak nak ajak saya keluar ke..”
“Jom lah..”laju aku menjawab, niatku hanya satu untuk mencari kepastian di mana dia berada ketika ini.
“Ok saya datang ambik awak sekarang..”katanya lalu talian dimatikan.,
Dengan pantas aku mengelilingi bilikku mencari andai ada kamera tersembunyi dalam bilikku. Puas menyelonggkar aku tersenyum apa yang aku fikirkan tadi hanya perasaan takutku sahaja. Dan aku percaya Kamil Hakim bukan lelaki seperti itu.



Naziah tersenyum memerli apabila aku memberitahu dia bahawa sebentar lagi aku mahu berdating dengan Kamil Hakim. Masih kurang percaya denganku agaknya. Ialah setiap kali dia bertanyakan padaku apa hubunganku dengan Kamil Hakim aku akan menjawab dia hanya rakan kuliahku dahulu tapi Naziah tetap mempertahankan pendapatnya bahawa aku dan Kamil Hakim mempunyai hubungan rahsia. Apabila dia menyatakan hal itu aku hanya ketawa sahaja. Tidak mahu menafikan dan juga mengiakan. Biarlah waktu yang menjawab segalanya. Dan perasaan itu terus mekar mewarnai ruang hatiku yang telah lama menantikan jejaka misteri itu.

Aku menundukkan wajahku saat Kamil Hakim mrenungku. Malu dan rasa bersalah pula membiarkan diri ini diperhatikan oleh lelaki yang belum tentu lagi menjadi milikku. Tak terfikirkah aku tadi mengapa aku tidak mengajak Naziah bersama.
“Cantik awak malam ni.” Kata-kata yang barang sekali tidak ku sangkakan terlafaz oleh Kamil Hakim. Aku hanya tersenyum kelat. Tidak tahu pujian itu iklas atau hanya sekadar mainan lelaki.
“Awak dah berpunya..: soalnya lagi. Mengapa mala ini dia sering bertanyakan soal hati. Aku mula rasa tidak selesa tapi ku lihat dia semakin galak bertanya.
“Mustahil orang cantik macam awak ni takde yang sudi.”
“Cantik bukan ukuran bertemu jodoh Kamil. Awak tengok berapa ramai lagi model yang cantik-canti macam Nasya Aziz tu tak kahwin-kahwin.”
“Dia tu memilih sangat. Sebab itu lah tak kahwin-kahwin lagi.”
“Itulah namanya takde jodoh. So cantik bukan ukurannya bertemu jodoh. ramai yang tak cantik tapi dah berderet anak.”
“Cakap dengan awak saya memang kalah..” Aku hanya ketawa mendengar kekalahannya
“So awak pula macam mana. Takkan tak bertemu lagi dengan wanita yang awak idamkan.” Soalku membalas kembali apa yang ditanyakan padaku.
“Ada..”jawabnya sepatah. Jantungku berdegup. Wajahnya ku renung tanpa kata. Dia hanya tersenyum tawar.
Aku masih memerhatikannya. Boleh percaya atau tidak kata-katanya.
“Kenapa.. awak kecewa erk bila saya cakap saya dah ada.” Ah! dia kenakan aku pula.
“Perasannya awak ni. Kalau dah ada saya ucap tahniah la, kalau belum tu baik awak cari calonnya cepat-cepat.” Balasku bersahaja.
“Kalau saya takde calon awak nak jadi calonnya ke..”dia ketawa apabila melihat perubahan pada wajahku. Giler punya soalan. Kalau aku ni muka tak malu dah lama aku jawab nak. Tapi aku ni kan wanita melayu terakhir, mestilah kena jual mahal sikit, control ayu gitu.
“Kalau saya cakap saya sukakan awak..ucap Kamil Hakim tiba-tiba. Jantungku yang tadi sedikit resah semakin menganas resahnya. Dia terus memandangku menanti jawapan agaknya. Aku tersenyum entah apa bentuk senyumanku. Kata-kata itu betul-betul membuatkan aku dalam kegelisahan. Bukankan ini yang aku tunggu-tunggukan selama ini. Pengucapan yang keluar dari mulutnya. Panahan matanya membuatkan aku serba tidak kena, hendak diminum airku hanya tinggal gelas kosong.
Aku menjungkitkan bahu lalu menunduk ke lantai. Kononnya aku juga sukakan dia lah tu..
Dia tersenyum lalu ketawa kecil meletus dari bibirnya. Indahnya ku rasakan tika dan saat itu mendengar tawanya sduah menghilangkan keresahanku selama ini.
“Imah tak lama lagi pasti Imah akan dapat kahwin.” Ihklas ku katakan dalam hati kerana waktu ini Kamil Hakim sudah menyatakan rasa hatinya walaupun masih lagi menampakkan kekaburannya..

2 comments:

Anor said...

nak lagi...
cepat sambung ye...

Anonymous said...

citer hati ini milikmu biler nak smbung ...lmbatnyer......

 
Copyright 2009 Diari Hati