Thursday, July 7, 2011

Dia Yang Terpilih 16

Imah menyambut kepulangaku dengan wajah yang sangat ceria. Aku tahu isi hatinya waktu ini. Kepalanya terteleng-teleng mencari kelibat si dia. Aku tahu itu namun aku berlagak selamba didepannya. Dia memandangku apabila hanya aku yang melangkah naik. Naziah hanya sempat menghulurkan tangan didepan tangga rumah sahaja tidak sempat juga menunggu kedatangan emak yang lama tidak berjumpa dengannya. Dia juga mahu segera pulang untuk menjenguk ibunya yang telah lama ditinggalkan.
“Lama baliknya Maira.” Soal ibunda tercinta muncul dengan wajah yang menguntum senyum. Sejuk mata melihat wajah emak yang semakin dimamah usia. Aku tahu kepayahan emak membesarkan tiga orang anak gadisnya. Tangan emak ku cium dalam sebagai melepas rindu dan melepaskan rasa sebalku pada Kamil Hakim. Tangan itulah yang sering membelai rambutku tatkala aku sering dimarahi oleh abah tiap kali katanya ku bantah. Dari raut wajah emak aku yakin Imah belum memaklumkan lagi tentang hasrat kepulanganku itu pada emak dan opah. Lega, itu yang dapat urasakan kini
“Kenapa tak ajak Zie naik tadi, lama sungguh mak tak jumpa dia.” Soal emak lagi setelah soalan pertamanya terlupa ku jawab.

“Zie datang esok aja mak, lagipun dia takut balik sorang-sorang lorong ke rumah dia tu kan gelap.” Jawabku sambil tercari-cari kelibat Opah.
“Hai kak… kak Zie tu dah lama jadi orang Bandar sampai nak balik ke rumah sendiri pun takut. Acu yang kecik ni pun berani tau” Usik Acu yang mula menyelongkar beg pakaianku. Ada benda lah yang dicarinya tu.
“Acu! ..ish budak ni apa yang dibuatnya dengan beg kak long tu.” Marah emak melihat perangai pelik adik bongsuku. Jarang dia berperangai begitu kecuali denganku.
“Acu cari barang Acu lah mak..” Jawabnya sambil dengan perangai selambanya menyelongkar isi beg pakaiaanku.
“Barang apa..kak long tak duduk pun lagi ha, beg dia kau dah selongkar sampai ke isi perut.” Marah mak pada adikku yang berperangai buruk. Pantang Nampak yang pelik mak mesti tegur. Emak mendidik kami dengan sempurna sebagai seorang ibu tapi kami maksud aku hanya aku dan Acu yang suka melawan dan degil.
“Ala mak kak long dah cakap dia belikan Acu tudung..ni Acu carilah barang Acu.”
“Tuannya tak bagi pun lagi kau dah macam ni. Ya Allah. Mak tak ajar kau Acu buat perangai macam tu.” Mak mula bertindak. Sebelum dia meneruskan niatnya untuk meleteri Acu lebih baik aku menyelamatkan keadaan.
“Biar lah mak, bukan ada apa pun dalam beg Maira. Lagipun dia tu kalau tahu ada barang untuknya dia selongkar la, kalau takde tak beraninya dia nak selongkar mak.” Belaku pada perbuatan Acu. Adikku sudah melarikan diri sebaik sahaja barang yang dicarinya berada digengaman.
“Kak..terima kasih daun keladi lain kali beli lagi yerk…” aku ketawa dengan pantun dua kerat Acu. Tudung Arriani warna pink telah berada didalam pelukannya. Riang sungguh Acu mendapat tudung yang dimintanya aku belikan tempoh hari.
“Ajarlah adik kau buat macam tu Maira, nanti melekat sampai ke besar.” Marah emak berjangkit pula padaku.

“Opah mana mak, Maira tak nampak pun.” Aku mula bertanyakan tentang opah, sedari tadi aku menapak di dalam rumah kelibat opah belum kelihatan lagi. Imah datang bersama seteko tea o kegemaranku. Dengan lenggang lenggok berjalannya sesiapa memandang pun boleh jatuh hati. Bukan aku tidak tahu sudah ramai yang masuk meminangnya sebelum dia bersetuju dengan pilihan opah tapi sudah jodoh dia dengan bakal cucu saudara opah nak buat macam mana kan. Bertuah la kau lelaki dapat adik aku yang lemah gemalai ni, nak dibandingkan dengan aku ni, lemah tu ada gemalai itu yang takdenya.
“Opah ke mana lagi kalau tak ke masjid..” terang emak sambil tangannya lincah menyulam baju kurung. Ku kira pasti ada yang menempah sulamannya. Cantik hasil kerja tangan mak.
“Masjid… sorang-sorang…kenapa Imah tak ikut, kan selalunya Imah temankan opah..”
“Imah bendera merah la kak…” jawab Imah tersipu malu. Alahai dik dengan akak pun kau malu apatah lagi dengan orang yang belum kau kenali. Bagaimana ya nantinya Imah bila berhadapan dengan bakal suaminya. Apakah dia akan mengira pasir ditanah sehingga habis baru berani dipandangnya wajah lelaki itu. Mahu ketawa juga aku dengan adikku yang seorang ini, tapi ku akui dia anak abahdan emak yang paling sempurna.
“Opah pergi dengan Hj Din dan kak Min kau tu.”
“Kak Min ada balik mak.” Soalku sedikit teruja apabila mendengar nama kak Min teman sepermainan juga ku kira walaupun dia tidak suka bermain. Cita-citanya hendak menjadi guru tercapai kini. Sedari kecil dia suka ajak kami main cikgu-cikgu. Kami anak murid dan dia cikgunya.

“Dah semingu ada kat kampong. Katanya dah boleh tukar kat sini. Ada baik juga mengajar kat kampung nanti boleh la tengok-tengokkan ayahnya tu, takdelah Hj Din tu sunyi sangat.”
“Iya.Alhamdulillah ada jugak anaknya yang temankan Pakdin tu kan mak..itulah mak Miara suruh mak masuk meminang Pakdin tak nak. Jual mahal. Usikku bersahaja. Emak menjeling keras ke arahku akhirnya aku dan Imah terburai ketawa melihat wajah emak begitu.
“Mengarut aja kamu ni. Baik budak Min tu, lagipun dah lama dia minta tukar ke sini baru sekarang dia dapat. Zaman sekarang kalau tak pakai kabel besar susah yang amat makan masa bertahun-tahun nak dapat.” Wah! Pandai juga emak bercerita yea. Aku hanya mampu ketawa dalam hati melihat cara emak meluahkan perasaannya.
“Bagus la macam tu mak. tak la sunyi sangat Pakdin tu. Mak anak lelaki Pakdin si Pian tu ke mana mak, dah lama tak nampak.” Soalku apabila teringatkan teman sepermainanku dahulu. Sudah lama aku tidak nampaknya walaupun rumah kami jaraknya hanya 50 meter tapi terasa bagaikan 500km.

“Haa..kak Maira merisik anak teruna Pakdin erk..haaaa..ada apa-apa ke, abang Pian tu hensem tau kak, untung la siapa dapat lelaki hensem macam tu.” Tiba-tiba Acu meyampuk. Aku menjengilkan biji mataku padanya. Hiss budak ni kalau nak menyakat tu tak tengok orang. Alahai dik kalau kau tahu hati kakak mu ini telah terisi pasti kau takkan mengusik begitu.
“Apalah Acu ni akak cuma tanya aja, pelik sangat ke soalan akak tu sampai Acu boleh syak macam tu pulak. Dah pandai Acu sekarang ni yea. Kalau tak pass periksa akak kahwinkan dengan abang Pian tu baru padan muka.” Sengaja kuseriuskan kata-kataku, Acu terpisat-pisat. Imah ketawa kecil, itulah yang mampu dilakukan bila kami mula riuh.
“Eleh malu la nak ngaku tu. Abang Pian tu sesuai dengan kak Maira aja…masih mampu dia mengusikku lagi.
“Hiss..budak ni suka masuk campur hal orang-orang tua, kerja sekolah dah siap ke belum..” soal emak. Acu tersengih-sengih bersahaja dengan perlahan dia melangkah meninggalkan kami bertiga.
“Mak Maira minta diri dululah mata dah ngantuk ni, mandi pun belum ni ha. Aku memohon diri apabila usikan Acu tentang Pian mengundang rasa kecewaku pada Kamil Hakim. Dia eterus menyepikan diri tanpa membuat sebarang pabggilan untukku.
“Kamu dah makan, kalau belum nanti mak panaskan lauk.”
“Dah mak..Maira dah makan dengan Zie tadi.”
Mak cuma mengangguk, mengiring langkahku dengan ekor matanya..

Belumpun sempat aku berbaring Imah muncul. Melihat akan aku mahu membaringkan tubuh dia serba salah.
“Maaf kak long, tentu kak long penatkan..tidur lah.” Aku tersenyum melihat budi Imah, sejuk mataku melihat kesopanannya sunguh bertuah siapa yang memiliki dia.
“Takde lah Imah, kak long baring aja mata tak mengantuk lagi.” Bohongku walapun mataku memang sudah layu. Tidak sanggup aku menghampakan adik tersayang demi melihat wajah bahagianya.
“Imah tak ganggu akak ke..”soalnya ragu-ragu. Aku hanya mengganguk. Imah melangkah menghampiri katilku. Dia duduk dihadapanku. Aku mula menpuk bantal dan menegakkan lalu disandarkan ke kepala katil mencari sedikit keselesaan. Aku pandang wajah Imah yang sedikit mendung tidak seperti pertama kami menyambut kepulanganku tadi.
“Kenapa ni Imah.” Aku melihat keresahan pada wajahnya. Resah yang sengaja disembunyikan dibalik wajah lembutnya.
Imah bagaikan takut-takut untuk meluahkan rahsia hatinya.
“Hmm..kalau Imah ada benda nak cakap baik Imah cakap, jangan pendam kan dalam hati nanti hilang serinya.” Imah ketawa lembut mendengar usikanku, cuba menutupi keresahannya barangkali.

“Ada-ada je kak long ni..hmmm..kak long, boleh Imah tanya sikit.” Tuturnya satu persatu. Aku sabar menanti soalannya. Jantungku mula berdegup. Alahai hati sabarlah.
“Imah nak tanya apa tanya ajalah..” aku dapat mengagak apa soalan yang hendak ditanyanya.
“Hmm…mana teman lelaki kak long yang kak long cakapkan tu, Imah tak nampak pun..”
Jantungku berdegup pantas. Imah serba salah jadinya. Aku membetulkan duduk. Mencari sedikit kekuatan untuk bercerita hal yang sebenarnya.
“Imah dah bagitahu mak ngan opah belum pasal ni..”
“Kan kak long pesan jangan bagitahu mak dan opah lagi, kak long dah lupa.”
“Tak..kak long tak lupa nasib baik Imah belum bagitahu lagi”
“Kenapa kak..” Ada kerutan diwajah Imah yang putih bersih itu.
“Hmm.dia tak jadi nak datang dik, tak boleh nak tinggalkan kerjanya tu.” Bohongku. Aku tidak ada cara lain lagi untuk menjawab soalan Imah, moga-moga Imah tidak bertanya lebih dari itu. Apa perlu ku jawab padanya selain mencipta alasan begitu.
“Pelik..”kata Imah sepatah walaupun perlahan namun dapat kudengarinya dengan jelas.
“Apa Imah..”

“Takde apa-apa lah kak. Takpe lah kak mungkin dia banyak urusan tu.” pujuk Imah pula.
“Kak…ehmm…” Imah berhenti kata. Aku masih menunggu dengan penuh sabar. Memang itu perangai Imah pemalunya hanya aku yang tahu jika berkaitan soal hati dan perasaannya.
“Yea Imah..ini tentu pasal tunang Imah kan..kenapa dengan dia..” Imah tersenyum simpul. Manis sungguh wajahnya dihiasi tahi lalat dipipi.
Imah mengangguk kecil. Kesopanan dan malunya terserlah.
“Keluarganya nak datang…”
“Iya..patut la muka Imah nampak berseri-seri bagai bulan purnama rupanya buah hati nak datang.” Usikku bersungguh-sungguh. Aku mahu merawat rasa kecewaku yang semakin tertimbus dengan berita Imah.
“Bila mereka nak datang. Eee..tak sabar akak nak tengok bakal suami Imah tu, tentu hensem kan..” Imah semakin malu diusik begitu. Memang begitu fitrah seorang wanita bila berkaitan hati pasti malu itu datang sendiri.
“Baik Imah pergi tidur dulu besok tentu nak bangun awal kan, jangan sampai tak boleh tidur sudah.” Dia yang tak boleh tidur atau aku yang akan terkebil-kebil mala mini. Imah pasti diulit mimpi indah aku didatangi mimpi gundah.
“Tapi kak..”

“Apa lagi dik.” Tentu ada hal yang merunsingkan Imah aku dapat melihatnya dari airmukanya. Ada keruhan disitu.
“Bagaimana kalau keluarga mereka datang untuk percepatkan tarikhnya kak..”
“Kalau macam tu baguslah kita cepatkanlah. Imah ini bukan cepat tapi dah lambat sangat ni. Tiga tahun Imah tunggu Imah kata cepat lagi. Apalah adik ni.” Imah ketawa kecil.
“Kak long pulak macam mana. Opah tentu takkan benarkan Imah kahwin dulu pada kak long.”
“Imah jangan bimbang pasal itu ok..tahulah kak long macam mana nak buat. Yang peting Imah kena tidur awal. Esok mereka sekeluarga nak datang kan…” Imah mengangguk malu. Dia beredar setelah aku menolak badannya.


Hj Khalid sedari tadi diam membisu sambil membelek buku agama ditangannya. Resah pula Hajah Rohana melihat suaminya begitu. Kamil Hakim pula sejak diberitahu tentang isi hatinya langsung tidak keluar bilik sudahnya hanya Hajah Rohana yang terpaksa memujuk suaminya.
“Macam mana ni bang..apa kita nak buat, Kamil macam dah nekad tu bang..” Hajah Rohana cuba meleraikan kekusutan fikirannya memikirkan kesudahan hubungan anaknya itu. Dia merapati suaminya Hj Khalid.
“Saya malu Ana…mana saya nak letak muka ni. Awakkan tahu amanat tu.”
“Iya bang Ana tahu tapi Kamil tu dah bulatkan hati, kita nak buat macam mana lagi. Takkan kita nak memaksa dia bang. Ana tak nak anak kita salahkan kita pula bila mereka tak bahagia.” Hajah Rohana menghela nafas panjang. Dia terseret sama dalam kancah cinta tiga segi anak terunanya itu.
“Abang percaya Ana, budak tu boleh bahagiakan anak kita. Cuma si Kamil tu dah dibutakan mata dipekakkan telinga tak nak dengar nasihat kita.” Buku ditangan Hj Khalid hanya mampu dibeleknya tanpa sedikit pun dibaca. Dia tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian pada pembacaannya apabila isterinya mula membincangkan soal Kamil Hakim. Buku ditangannya ditutup lalu melangkah dan menyimpannya di rak bukunya.
“Memang betul kata abang tu tapi ini kan rumah tangga yang nak dibina anak kita bang, dia tentu ada hak untuk masa depan dia bang.”

“Habis awak macam mana. Setuju dengan keputusan anak kita tu.” Soal Hj Khalid membuatkan Hajah Rohana terkedu.
“Saya serba salah bang tapi saya dah jumpa budak yang Kamil hendakkan sangat tu..”
“Awak dah jumpa..kat mana, Kamil ada bawak datang sini.”
“Tak bang..kebetulan saya terserempak dia dekat shopping komplek temankan mak Usu dia hari tu. Budak tu kalau dari zahirnya saya tengok takde cacat celanya bang. Sejuk mata memandang, lemah lembut tak jauh beza pun.”
“Awak pun dah terkena penyakit angau si Kamil tu agaknya..”
“Ish awak ni, ke situ pulak, itu pandangan saya lah bang, dari segi sopan santunnya tak kalah dengan budak tu.”
“Hmm..entah la Ana, abang pun tak tahu nak buat macam mana sekarang ni. Pening memikirkan anak teruna awak yang sorang tu.”

1 comments:

MaY_LiN said...

alahai..
hope ayah kamil setuju..

 
Copyright 2009 Diari Hati