Monday, October 5, 2009

Hati Ini Milikmu 17

Emy memandang halaman rumahnya yang telah dibersihkan dengan senyuman setelah berpuas hati dengan kerjanya dia menyimpan penyapu lidi di bawah rumah. Mak Jah ke rumah makcik Senah sebentar tadi belum pulang lagi. Lama benar emaknya berkunjung ke rumah makcik Senah. Pun begitu dia merasa sedikit senang dengan ketiadaan emaknya yang garang. Sambil menyanyi kecil Emy melangkah perlahan-lahan menuju ke parit dibelakang rumah. Disinilah dia menghabiskan masa sambil menguis-nguis anak ikan yang baru mengenal dunia. Dan disinilah tempatnya meluahkan segala kesedihannya atau kegembiraan. Anak-anak ikan mula berlari kencang apabila tangan mulus milik Emy cuba menangkapnya. Sesekali kedengan suara Emy ketawa riang melihat gelagat anak-anak ikan yang sedang ketakutan melarikan diri apabila tangannya hampir-hampir dapat menangkapnya. Kicauan burung yang terbang rendah menabahkan irama yang sedia ada.

Emy merasa tenang dengan nikmat alam yang tiada galang gantinya. Seketika matanya dipejamkam untuk menghirup udara petang yang semakin terasa kelembutannya. Dan ketika itulah bayangan wajah Faiz terbayang dimatanya. Emy cepat-cepat membuka matanya. Bukan itu yang dimahunya. Dia sedikit tertegun kenapa bayang wajah abang Faiz yang ditemui ketika mengambil motorsikalnya itu berulang lagi. Ah kalut!. Emy mengelengkan kepalanya beberapa kali jantung mula bergendangan tidak menentu. Tapi kenapa? Emy bingkas bangun dari duduknya dia ingin beredar segera dari tempat yang sering mendamaikan hatinya. Dia berlari lari anak menuju ke rumah.
”Kau ni dari mana hah.” Pertanyaan dengan nada sedikit tinggi dari Mak Jah mengejutkannya. Pantas jantung yang baru sahaja stabil tadi kembali ke aras kritikal. Emy hanya menunduk. Langkahnya dimatikan dihadapan Mak Jah yang tajam memandangnya Kau buat apa kat belakang tu? Aku keluar aja kau pun ambil pelaung merayap lah yea.”
”Emy ke parit tu mak.”
”Kau buat apa kat situ? Ada jantan ke kat situ.” Soalan yang tidak disangka-sangka keluar dari mulut Mak Jah mengejutkan Emy. Mana mungkin dia melakukan hal itu. Dia masih tahu akan hukum-hakam agama. Emy mengelengkan kepala tidak betah dia menjawab bimbang nanti akan lebih menambahkan lagi kemarahan emaknya.
”Geleng-geleng kau dah takde suara yea.” Herdik Mak Jah.
”Emy cuma ke belakang ambil angin mak.” Jawabnya perlahan.
”Huh macamlah kat rumah takde angin kau nak angin apa? angin puting beliung.. angin satu badan..angin kuskus.. cakap!..”Emy hanya tunduk dan mengeleng.
”Dah pergi masuk dalam..bercakap dengan kau ni menyakitkan hati aja.” Marah Mak Jah sedikit mengendur. Emy cepat-cepat beredar dari situ. Emaknya mula bersikap seperti dulu.

”Hello..Assalamualikum..” satu suara dihujung talian yang sangat dirinduinya kertika ini seakan-akan mengerti rintihan hatinya.
”W’alaukumussalam. Akak...” Jawabnya gembira.
”Emy buat apa tu. Mak ada?” Sol Nadia
”Ada.. akak nak cakap dengan mak ke? Nanti Emy panggilkan yea kak.” Emy sedikit terasa apabila Nadia terus menyoal emaknya.
”Eh..jangan!.. cepat-cepat Nadia memintas. Dia sememangnya mahu bercakap dengan Emy kali ini. Emy sedkit hairan baru tadi akaknya menyoal tentang emak, bila dia mahu memanggil emaknya Nadia menegah pula.
”Kenapa kak?”
”Ala akak dah lama tak cakap dengan Emy. Selalunya bila akak telefon asyik mak aja yang angkat. Bila dah dapat peluang macam ni takkan akak nak Emy panggilkan mak pula.” Terang Nadia membuatkan seyuman dibibir Emy mekar dia tersalah sangka rupanya.
”Emy sihat?...”
”Sihat. Akak macam mana?”
”Akak sihat lah ni dik oii..” katanya gembira. Ermm. ”Mak sihat?”
”Mak pun sihat..”
”Pakwe Emy sihat..”
”Pakwe..pakwe apa ni.. Akak mimpi agaknya ni tetiba aja tanya pasal orang yang tak pernah wujud dalam hidup Emy.” Emy cuba menutup debaran didadanya. Dia sedikit terkejut sebenarnya dengan pertanyaan Nadia. Tapi nasib baiklah dia masih mampu mengawalny. Sebenarnya dia keliru dengan perasaannya sendiri. Kenapa wajah abang Faiz yang sering bermain dibalik tabir matanya. Nadia ketawa kecil apabila mendengar omelan adiknya. Dia tahu Emy belum berpunya tapi sengaja dia mahu menyakatnya.
”Bila akak nak balik kampung?”
”Hai baru akak balik dah suruh balik lagi..kenapa ni? Mesti ada yang tak kena ni, gaduh ngan mak lagi yea...?” teka Nadia
”Takde lah kak. Emy bosan lah takde kawan nak aja berbual. Kawan-kawan Emy yang ada pun semuanya berlainan bahasa....”
”Berlaian bahasa? Emy kawan dengan bangsa apa sampai tak faham apa diaorang cakap? India, Cina, Kadazan? Emy tak cerita pun kat akak Emy ada kawan berlainan bangsa. Soal Nadia tanpa sempat memberi peluang kepada Emy menjelaskannya. Sudahnya Emya ketawa kecil.
”Memang belainan bangsa, berlainan bahasa dan berlaian keturunan. Kawan- kawan Emy burung, ikan, kucing. Bila Emy cakap diaorang mana faham bila diaorang cakap Emy pula bingung..”luah Emy seperti kanak kanak yang baru pandai bercakap.
Nadia hampir mengehemburkan ketawanya. Tapi ditahan agar adiknya tidak terasa hati. Seketika hatinyanya menjadi sayu. Memnag benar adiknya tiada kawan. Emak telalu mengonkong kehidupan adiknya. Langsung tiada kebebesan diberikan kepada Emy sepertinya.
”Akak..hello!.. Emy memanggil Nadia yang senyap dihujung talian.
”Yea..yea akak dengar ni.”
”La ingatan talian dah putus..”
”Hmm..Emy nak duduk ngan kakak tak?” Soal Nadia kepada Emy. Memang sudah lama dia mahu mengajak adiknya tinggal bersamanya, hasrat nya itu sering terhalang dan kali ini dia berharap benar agar emaknya mahu mengikutnya.
Emy diam seketika? Dia sendiri tidak berani membuat keputusan walapun hatinya memberontak ingin keluar dari kehidupan terkurung seperti ini. Dia juga ada hati dan perasaan ingin kebebesan dalam meniti kehidupan.
”Erm..tapi kak, macam mana dengan mak tentu mak tak bagi Emy ikut akak.”
”Tentang tu Emy jangan risau tahulah akak nak pujuk mak nanti... Macam mana?”
”Emy ikut aja, tapi kalau mak tak bagi Emy ikut akak Emy akan teruskan kehidupan Emy disini.” Katanya sayu.
”Ok. Nanti akak pujuk mak. Dah jangan sedih-sedih. Banyakkan berdoa agar mak lembut hati lepaskan Emy kali ni.” Pujuk Nadia
”Kirim salam pada mak yea.”
”Baik lah kak. Assalamualaikum..” Emy meletakkan gangang telefon dnegan berhati-hati. Seketika dia memikirkan cadangan kakanya sebentar tadi. Kalau emaknya bersetuju dia mengikuti Nadia peluangnya cerah untuk mendapatkan pekerjaan dan hasrat hatinya ingin menyambung pelajaran seperti kakak dan abangnya.

******
”Hai cepatlah angah, langkah tu laju lah sikit, takkan hari pertama kerja kau dah nak tunjukan sikap macam ni.”
”Aku dah cepat lah ni long, kau tu terkejar-kejar. Kan kita masih ada masa lagi ni. jangan gopoh-gopoh steady lah sikit kau ke aku yang masuk kerja hari ni, kau pulak yang terlebih gabra ni kenapa?” Faiz ketawa kecil dengan tingkah lakunya yang sedikit kelam kabut pagi ini, memang betul kata Ayie dia pulak yang terlebih gabra. Keterujaannya untuk berganding bahu bersama Ayie untuk memajukan syarikat papa mereka adalah impiannya selama ini, dan hari ini bakal menjadi sejarah peribadi buatnya adik kembarnya akan menjadi salah seorang yang terpenting didalam syarikat Jaya Sepakat.
”Sorry bos..” katanya dalam gurauan. Ayie hanya mengelengkan kepala.
”Long kat syarikat papa tu ramai awek tak?” Soal Ayie bersahaja lalu memandang abangnya yang kelihatan membutangkan mata.
”Kau jangan nak rosakkan imej kau ngah. Jangan nak naik taraf hidup kau jadi buaya tembaga pulak kat syarikat tu, nanti engkau kemana kerja kemana pulak. Jangan nak bawak perangai kau masa kat kampung dulu, kau ingat along tak tahu erk apa kau buat kat kampung waktu petan, habis satu kampung anak dara kau ngorat kan. kalau kau betul-betul nak nanti along kenalkan...”
Ayie ketawa mendengar bebelan Faiz yang seakan-akan memberi amaran kepadanya. kenakalannya langsung tidak dapat disembunyikan. Pun begitu tidak bermakna dia suka mempermainkan perasaan wanita. Pasti suatu hari nanti ada seoarang wanita yang berjaya menawan hatinya. Dan pasti dia akan kalah. Siapa wanita itu..ia tetap menjadi misteri.
”Kau gelak ni kenapa?”
”Salah ke aku gelak. Aku ni nak ceriakan suasana long. Eh awek yang kat depan kauter tu masih kerja kat situ lagi tak? Comel kan budak tu. dah berpunya..... ayat Ayie tergantung disitu apabila alongnya mengangkat tangan memintanya diam. Faiz menjawab panggilan telefonnya.
”Jom cepat papa dan tunggu kita ngah. Ni semua kau punya pasal lah ngah.”
Ayie ketawa melihat keadaan kelam kabut abangnya yang melangkah laju meninggalkan dia dibelakang. Bagunan yang tersergam indah itu seakan mengamit Ayie turut berada di dalamnya. Ayie mengejar Faiz yang semakin menjauh meninggalkanya.

Okey semua saya kenalkan anak kedua saya salah seorang pengurus operasi yang akan mengurus cawangan baru kita di Johor nanti. Dia akan traning disini selama 6 bulan. Dan saya harap anda semua dapat bekerjasama dengan baik kelak. Datuk Kamal memperkenalkan Ayie kepada semua staff yang ada. Selepas Datuk Kamal memberikan ucapan Ayie pula diberi peluang untuk menyampaikan ucapannya serba ringkas. Semua staff yang ada menyambut baik kedatangnya di dalam syarikat Jaya Sepakat. Dan oarang yang paling gembira sekalaia adalah datuk Kamal. Habis sahaja training Ayie nanti dia akan mengumumkan persaraannya.

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati