Wednesday, April 22, 2009

Semarak Cinta 11

**********

“Mid, Adi ada telefon kau tak?” Khairul memilih meja yang selalu mereka melepak bila keluar minum dikedai mamak tepi Jalan Pejabat. Suasana agak bingit maklumlah esok tidak bekerja cuti hujung minggu, ruang Restoran Mamak malam ini pula penuh dengan manusia.
“Takde pun. Dah lama dia tak contact aku sejak kahwin hari tu, sekali aja call aku. Sibuk dengan puteri dia lah tu agaknya.” Hamid membuat telahannya sendiri.
“Eh! kau rasa Adi boleh terima ke isteri dia tu. Dia kan masih tak percayakan perempuan. Susah nak betulkan apa yang dah dianggapnya tu. Adi tu kan bapak segala kepala batu tahu tak..”. Dia mengosok hidungnya yang sedikit gatal.
“Entah la.. tapi aku rasa macam isteri dia tu boleh cairkan dia aja.”
“Erm..maksud kau. Nur Alia tu dapat melembutkan hati kawan kita si kepala batu tu?” suaranya seakan mengejek.
“A’aa.. ala lelaki mana tahan duduk sebilik dengan perempuan cantik macam isteri dia tu, kalau aku mahu seminggu tak keluar bilik.”
“Hesy..Engkau ni gatal sangat. Bini kat rumah kau tu tak cantik ke.” Khairul menjuihkan bibirnya memandang Hamid yang sedang tersengih.
“Eh, mestilah cantik. Kalau tak takkan aku kahwin dengan dia. Aku sayang bangat sama dia.” Jawab Hamid pertuturannya sengaja dicampurkan dengan bahasa Indonesia.
“Uwekk..sudahlah bro, cerita kisah kau buat apa bukan best pun.” Mereka sama-sama ketawa.“Eh cuba kau call Adi ajak dia minum. Dah lama kita tak minum sama ni.” Hamid meminta Khairul menelefon Adi Hamidi.
“Sekejap aku call. Kau orderkan aku milo ais okey.”
"Okey..beres bro." Hamid melambai pelayan restoran yang semakin ligat menjalankan kerja-kerja mereka. Pelayan yang memakain uniform restoran warna hijau dan bertopi yang putih giginya menghampiri meja mereka, lalu Hamid membuat pesanan.“Eh mana pergi ni lama sangat. Tak angkat pun.” Khairul memandang Hamid yang sedang merenungnyaCuba lah kau dail lagi mana tahu dia kat luar ke. Khairul menuruti kata-kata Hamid.
“Hello.. hoi bro kau buat apa lama sangat nak angkat telefon, dalam bilik dengan bini kau ke? Naik jenuh aku tekan nombor kau dah bengkak ibu jari aku ni tahu tak? Khairul bercakap lepas, dia tidak tahu dihujung talian bukannya Adi Hamidi sahabatnya
“Assalamualaikum..Siapa ni,” Nur Alia memberi salam kepada suara lelaki yang yang berada ditalian.
“Errr..Wa’alaikummussalam, maaf saya ingatkan Adi tadi. Adi ada?”
“Adi takde, dia ke surau dengan Tok Aki. Boleh saya tahu siapa ni
"Erm..saya Khairul kawan dia. Kalau dia takde takpelah, lain kali saya telefon dia. Terima kasih yea.”
“Sama-sama.”
“Klik” talian dimatikan..
“Sekali bini dia yang angkat daaa.. terkena. Khairul menepuk dahinya beberapa kali. Dia tidak menyangka isteri Adi Hamidi yang menjawab oanggilannya tadi.“Hahaha..itulah engkau, kan dah dapat sebijik, lain kali bagi salam lah dulu. Ini tak, main redah aja.” Gelak Hamid menambahkan lagi rasa malu Khairul.
“Yea lah mana aku tahu bini dia yang nak angkat. Adi ke surau dengan Tok Aki. Rupanya dia balik kampung lah. Bukan nak bagitahu kita pun blah macam tu aja.” Khairul terasa hati.
“Mesti dia nak perkenalkan bini dialah tu. Bagitahu kita buat apa bukan kita ni mak bapak dia pun.” Hamid mengeleng kepala sedikit tersenyum dengan gelagat Khairul yang mencebik kearahnya.
“Oit kau tengok sana, itu Mimie kan?” Hamid mengarahkan Khairul melihat orang yang dimaksdukan tadi.
“A’aa.. yea lah. Dia dengan siapa agaknya.” Soal khairul
“Entah la. Aku tak Nampak siapa-siapa pun lagi hanya dia sorang aja”. Mata Hamid melilau ke kiri dan kanan dia ingin memastikan betul kah Mimie seorang diri atau datang berteman.
“Cuba kau panggil dia ajak minum sekali dengan kita”. Saran Khirul kepada Hamid
“Boleh juga tu.” Hamid bangun lalu menuju ke tempat duduk Mimie yang sedang membelek handphonenya.
“Ermm,.. Mimie U buat apa kat sini? Sorang-sorang ke? Tegur Hamid mematikan lekaannya tadi.
“Oh Hamid!” Mimie tersenyum kearahnya dia memandang kiri kanan mencongak kalau ada Hamid mesti ada Adi juga.
“I tengah cabut gigi ni. A’aa sorang-sorang.” Mimie cuba berjenaka. Hamid yang tahu dia tersilap soalan turut tergelak ketawakan dirinya sendiri.
“Bodoh betullah soalan I. U datang sini tentulah nak minum or makan kan.” Hamid menyalahkan dirinya.
“Eh jom lah joint kitaorang kat sana tu.” Mimie memandang kearah yang ditunjukan Hamid. Bibirnya mengukir senyum. Dia nampak kelibat Khairul dari jauh namun dia tidak nampak pun Adi Hamidi. Senyuman yang terukir menjadi hambar.
“U pun sorang-sorang kan. Jom lah” Pujuk Hamid.
“Okey. Jom!.. Mimie melangkah beringan. Dia membawa gelas yang berisi air tembikai yang baru sedikit diteguknya tadi.
“Hai.” Sapa mimie kepada khairul yang sedang tersenyum kearahnya.
“Hai..duduk arr.” Khairul mempersilakan Mimie duduk dan saling berbalas senyuman.

*********
“Tadi ada call dari kawan awak. Namanya Khairul. Saya angkat pasal banyak kali berbunyi.” Nur Alia memberi jawapan sebelum sempat Adi Hamidi menyoalnya. Adi Hamidi menyangkutkan songkoknya. Dia memandang isterinya sekilas.
“Apa dia kata. Soal Adi Hamidi memusingkan sedikit badanya memandang kearah Nur Alia dan menantikan jawapan seterusnya. Nur Alia memberhentikan seketika bacaannya. Dia menutup majalah Mastika dan memandang tepat ke wajah suaminya yang sedang menanti jawapan.
“Dia cakap “Hello.. Hoi bro kau buat apa lama sangat nak angkat telefon, dalam bilik dengan bini kau ke? Naik jenuh aku tekan nombor kau dah bengkak ibu jari aku ni tahu tak?” Nur Alia mengulangi apa yang dicakapkan oleh Khairul ketika mula-mula dia menjawab panggilan tersebut.Adi Hamidi hampir tergelak apabila Nur Alia menutur sebaris yang diucapkan oleh Khairul dia memalingkan wajahnya ke tingkap bilik. Adi Hamidi melangkah ke meja solek, dia mengambil handphonenya lalu mendail kembali nombor telefon Khairul.
“Hello bro. what up man.” Tutur Adi Hamidi yang mula melangkah keluar bilik.Nur Alia yang mendengar tutur bicara suaminya mengelengkan kepala. Patutlah kawannya macam tu suaminya pun jenis macam tu juga. Marahkan orang rupanya suaminya sendiri pun macam tu. Nur Alia tersenyum kelat.
“Assalamualaikum. "Kedengaran suara ditalian memberi salam. Adi kehairanan dia melihat di screen handphone nya. Betullah nama Khairul takkan salah orang kot. Bisik hatinya.
“Err.. Wa’alaikummussalam.” Jawab Adi Hamidi dengan perasaan yang masih sangsi.
“Ha macam ni lah baru betul, kawan.
" Itu suara Khairul. Betullah. Tapi kenapa dia bagi salam.
“Betul ke kau ni Khairul.” Soal Adi Hamdid
“Betullah habis tu kau ingat siapa lagi. Takkan kau ada nama kawan sama macam nama aku ni.” Khairul hampir terkejut bilamana Adi Hamidi menyoalnya begitu.
“Cess.. kau kenakan aku ke.”
“Tak lah. Masa aku call engkau tadi isteri kau yang angkat. Ayat aku lebih kurang sama aja macam kau tadi. Dia terus bagi salam kat aku. Terdiam juga lah aku sekejap tadi.”
“Hahaha…kau kenakan aku balik lah ni.” Adi Hamidi melepaskan gelak. Dia teringat isterinya mengajuk apa yang dikatakan Khairul tadi.
“A’aa.. sikit aja.” Balas Khairul selamba.
“Kau kat mana ni. Bising aja bunyinya. Apa hal kau telefon aku.
“Aku kat tempat biasa arr. Nak ajak kau minum tapi kau pulak balik kampung. Tak bagi tahu pun.” Khairul sengaja menuturkan suaranya seakan-akan merajuk.
“Ala bro itupun nak merajuk ke. Kau dengan siapa, Hamid. Soal Adi Hamidi.
“A’aa.. Mimie pun ada.”Jawab Khairul memandang wajah Mimie dan tersenyum.Mimie yang berpaling ketika namanya disebut terasa ingin tahu siapa gerangan yang sedang bercakap dengan Khairul ketika ini, adakah Adi Hamdi. Tapi takkanlah Adi Hamidi ada isteri. Mana datangya isterinya itu. Setahunya Adi Hamidi masih bujang.
“Hah Mimie ada kat situ ke? Alamak kenapa kau tak cakap. Adi Hamidi mengelabah. Dia tidak menyangka Mimie juga turut bersama mereka.
“Kenapa ,manalah aku tahu.” Khirul pula bertanya.
“Wei kalau Mimie tanya kau cakap dengan siapa, kau cakap aja nama kawan kita yang lain okey. Aku tak nak mimie tahu yang aku ni dah kahwin.” Ujar Adi Hamidi.Khairul kehairanan. Selama ini Mimie belum tidak tahukah ke Adi Hamdi sudah berkahwin. Takkan Adi sudah jatuh hati pada Mimie kot. Khairul membuat telahannya sendiri.
“Erm..masih buaya darat rupanya Adi ni.” Bisik hatinya
“Tapi kenapa?” Soalnya Kharul yang diam seketika bermonolog dengan hati sendiri. Dia tidak puas hati dengan jawapan kawan baiknya.
“Jangan tanya lah kenapa ok. Kau buat aja apa aku suruh. Dah la nanti lama-lama dia syak pulak. Aku balik nanti aku call kau okey lagipun ada benda aku nak bagitahu kau berdua ni.
“Apa dia.” Tanya Khairul tidak sabar.
“Nantilah aku sampai kl aku bagithau lah.” Adi Hamidi bertegas.
“Yea lah..yea lah..”balas Khairul mengalah.“Ok lah kirim salam kat hamid tu. Bye.”Talian dimatikan.
“Siapa”. Tanya Hamidi sambil mengangkat kening. Dia dapat mengagak mesti Adi Hamidi, kalau tak takkan Khairul diam seketika.
“Osman! Dia Tanya aku kat mana. Kan tadi aku call dia ajak minum. Khairul mengenyitkan mata kepada Hamid., nasib baik Mimie tidak perasan akan perbuatannya.Hamid faham bahasa isyarat yang dilakukan Khairul tadi. Dia mengangguk.
“Osman? Siapa tu. Kenapa dia macam kenal aja bila U sebut nama I. Tanya Mimie pula. Dia terasa hairan. Setahunya dia belum mengenali Osman kawan ciptaan Khairul itu, tapi namanya sudah disebut-sebut.
“Oh! Osman tu kawan kita orang ni, biasalah lelaki bila duduk semeja pasti tak lekang bercerita pasal perempuan. So U termasuk sekali lah dalam kategori perempuan yang menjadi igauan lelaki. Khairul tergelak menghabiskan ayat rekaannya, dia terpaksa memancing Mimie moga-moga termakan akan pembohongannya. Bohong sunat kata hatinya.
“Errmm. U umpat I lah bila keluar ramai-ramai yea.
“Takdelah umpat kami memuji aja.” Khairul tersengih membariskan giginya yang tersesun kemas.
“Memuji? Maksud U.” Mimie tidak berpuas hati dengan jawapan Khairul tadi. Mesti ada sesuatu yang dikatakan oleh mereka tentang halnya.
“Ya lah, U kan cantik, manis pulak tu, berani lagi. Mana lelaki tak terpikat. Osman tu salah seoarang lah diantaranya.” Skripnya diatur semakin mengembangkan hidung mimie. Dia suka dipuji macam tu.
“Yea lah tu. Jawab Mimie dengan gaya manja.Hamid turut tersenyum dengan ayat rekaan Khairul. Pandai juga kawannnya mereka cerita bagi menutup rahsia sebenar. Sudahnya persoalan tentang Adi Hamidi mati disitu.

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati