Thursday, April 23, 2009

Semarak Cinta 15

Suasana diawal pagi begitu segar sekali. Tok Aki dan Nek Mah telah pun ke kebun dibelakang rumah mereka seawal pagi. Adi Hamidi masih lagi berselimut ketika Nur Alia selasai mandi. Suaminya masih lagi menyambung tidur sesudah selesai solat berjemaah dengan Tok Aki dan Nek Mah. Pagi-pagi begini kesejukan masih lagi terasa ditambah lagi dengan kabus pagi yang masih belum mahu beransur pergi menambahkan lagi keenakkan tidurnya. Badan Adi Hamidi berkerikuk seperti huruf K menahan sejuk. Nur Alia hanya menggelengkan kepala melihat keadaan suaminya begitu. Selesai dia mengenakan pakaiaan, Nur Alia mengatur langkah turun ke dapur untuk menyiapkan sarapan mereka. Hari ini dia akan menyediakan nasi goreng.Neh mah muncul setelah dia selesai menyiapkan nasi goring. Bau haruman nasi goremg menyucuk hidung Nek Mah dan Tok Aki yang baru selesai menyiram kebun sayuran mereka.
“Sedapnya bau. Kamu masak apa tu Alia. Tanya Nek Mah sambil tersenyum memandang cucunya itu.
“Masak nasi goreng nek. Dah siap ni nek marilah kita makan sama-sama. Panas-panas lagi sedap.”
“Suami kamu manaAlia, tak bangun lagi ke?”.
“Belum nek,tgh berbungkus lagi tu. Sejuk sangat agaknya.”
“Erm..dah pukul berapa ni. Hari dah makin tinggi, suka sangat bangun lambat. Nek Mah mula berleter. Nur Alia faham akan maksud Nek Mah.Alia kejutkan abang Adi dulu lah nek, nanti kita makan sama-sama yea.” Suaranya lembut meredakan rasa tidak puas hati Nek Mah.Nur Alia berlalu meninggalkan Nek Mah yang sedang mengibas badannya yang sedikit berpeluh. Pagi-pagi berpeluh memang baik untuk kesihatan badan pun jadi segar.
“Erm..awak bangunlah hari dah tinggi ni. Nur Alia mengejutkan suaminya yang masih tidak bergerak.“Awak..bangun jom sarapan nenek dan tok dah tunggu kat dapur tu’’. Suaranya masih perlahan mengejutkan Adi Hamidi yang kelihatan mengeliat.
“Errmm !’’..suara erengan Adi Hamidi kedegaran seakan tidak mahu bangun dari tidurnya.
“Dah..dah la tidurnya hari dah tinggi ni. Nur Alia cuba menarik selimut suaminya.Mata Adi Hamidi terpisat-pisat ketika cuba membuka mata. Cahaya matahari yang menusuk ke retina matanya menyebabkan matannya beberapa kali berkerdip.
“Yealah. Nak bangun lah ni.” Tangannya masih menarik selimut yang berada digengaman Nur Alia, lalu menutupi seluruh badannya. Nur Alia masih lagi tercegat dibirai katil menanti suaminya bangun.
“Aik! bangun apa macam ni.”Nur Alia malas hendak melayan kerenah suaminya yang masih lagi liat membuka mata. Dia beredar meninggalkan Adi Hamidi didalam bilik menyambung tidur.
“Mana Adinya Alia. Dah bangun ke belum..”
“Belum nek. Alia dah kejutkan dia tapi lagi liat pulak nak bangun.” Terangnya.
“Takpelah biar nenek aja yang kejutklan. Dengan kamu dia tak layan biar nenek pulak pergi kejutkannya.” Nek Mah mengatur langkah menuju kebilik mereka. Nur Alia hanya tersnyum melihat gerak geri Nek Mah dari dapur rumah. Nur Alia menyudahkan kerja Nek Mah yang tertangguh tadi, dia membancuh air kopi kedalam cawan yang telah tersedia.
“Astagfirullahalazim..masih berlengkar lagi budak ni.” Nek Mah terkejut melihat Adi Hamidi yang masih berkelubung dengan selimut berada diatas katil.
“Adi..bangun hari dah tingg ini. Nek Mah duduk dibirai katil cucunya.
“Ermmm..”
“Bangunlah’’.“Panggil sayang dulu, baru abang bangun’’. Katanya didalam selimut. Niat jahatnya untuk mengenakan Alia masih tidak berkurangan.
“Hah!”. Nek Mah terkejut. “Buang tebiat ke cucunya pagi ni.’’ Bisik hatinyaTimbul kelucuan dihati Nek Mah.
‘’Ooo.. kau ingat nek ni Alia yea.
“Ermm..! Nek Mah membetulkan suaranya seketika.
"Abang bangun sayang hari dah tinggi ni, nek dan tok dah tunggu tu.’’
‘’Amboi lembutnya suara. Tapi kenapa lain.. Adi Hamidi didalam selimut kehairan. Dia menarik selimut yang menutupi wajahnya keparas dada.
“Allahuakbar!..terkejut Adi nek. Dia bingkas bangun kerana yang bersamanya kini adalah Nek Mah. Malunya semakin menebal. Nur Alia kenakan dia pagi-pagi ini. Nek Mah yang melihat tindakan cucunya itu ketawa sakan. Dia tidak menyangka Adi Hamidi akan terkejut sebegitu melihatnya dirinya dibirai katil.
“Ooo…nak kena pangil sayang dulu baru bangun yea. Nah! ambik kamu,suka sangat sakat Nur Alia dah kena batang hidung sendiri padan ngan muka kamu tu." Nek Mah berdiri membaling bantal yang berada berhampiran dengannya ke arah Adi Hamidi, dia tersenyum menampakkan baris-baris gigi palsu yang tersusun elok ketika tersenyum.Adi Hamidi yang masih lagi terkejut dan malu, bergerak turun dari katil. Dia mencapai tuala mandi lalu bingkas keluar dari bilik tidurnya.
"Apa yang bising sangat dalam bilik tu neknya oii…" tegur Tok Aki ketika Nek Mah sudah berada didepannya.
"Apa tak bisingnya cucu awak tu lah liat sangat nak bangun pagi. Saya suruh Alia kejutkan dia tak bangun-bangun. Jadi saya pergilah kejutkan dia. Mengigau agaknya tu,dia ingatkan saya ni Alia, ada ke patut dia suruh saya panggil dia sayang baru nak bangun. Apalagi saya panggillah sayang. Suara saya tak sama dengan suara lembut si Alia ni toknya. Dia buka selimut terperanjat lah cucu awak tu tengok saya. Itu yang kecohnya." Terang Nek Mah panjang lebar sambil mengeleng kepala mengingati peristiwa tadi.Tok Aki dan Nur Alia sama-sama ketawa mendengar cerita Nek Mah. Mereka sama-sama memandang wajah Adi Hamidi yang baru keluar dari bilik air. Ketawa meletus lagi. Adi Hamidi dapat mengagak Nek Mah telah menceritakan hal yang memalukan tadi kepada Tok Aki dan Nur Alia. Adi Hamidi yang bertuala berlagak selamba menuju kebilik. Dia ingin cepat sampai ke biliknya. Rasa malu masih belum hilang. Matanya tidak lepas memandang wajah isterinya yang sedang menahan ketawa.
“Jaga kau Alia. Siap kau nanti.” Gumamnya.

“Hari ni kita pergi ke kebun nenek nak cabut ubi. Boleh makan ubi rebus cicah kelapa parut petang nanti’’. Nek Mah membawa cawannya ke singki menolong Nur Alia yang sedang membasuh pinggan.
“Boleh juga nek. Dah lama Alia tak turun masuk kebun. Dulu selalu juga tolong abah buat batas ubi,batas terung dan kacang. Seronok nek." Nadanya seakan gembira dengan pelawaan Nek Mah. Terbayang wajah abah dan mak yang membebel ketika tanpa sengaja dia memijak anak benih cili yang baru mengeluarkan 2 helai daun kecil, sudahnya dia diarahkan membuat batas dihujung kebun. Senyummannya melebar bila teringatkan peristiwa itu.
“Kamu pun suka berkebun ke Alia?” Soal Nek Mah seakan tidak percaya.“Suka nek.Alia suka sangat tengok pokok membesar. Seronok. Terangnya lagiNek Mah tersenyum mendengar jawapan Alia.
"Bertuahnya si Adi ni.’ bisiknya
“Jomlah kita ke kebun. Nanti makin panas pulak.” Selesai sahaja Nur Alia menyudahkan basuhannya yang terakhir, dia mengambil bakul raga yang terletak dipenjuru pintu dapur. Mereka berdua menuju ke kebun yang terletak dibelakang rumah berhampiran dengan sungai. “Banyak juga nek nagn tok tanam yea. Nur Alia kagun dengan usha yang dilakukan oleh Nek Mah dan Tok Aki. Kebun mereka penuh dengan tanaman yang boleh dijual.“Rajinnya nenek ngan tok kerjakan kebun ni.”
“Dah biasa Alia. Kalau tak buat semua ni rasa macam kurang pulak. Memang tak habis kalau nak makan ni. Nenek bahagi-bahagi kan pada jiran-jiran. Yang lebih tu nenek suruh Tok Aki jual aja.’ ujarnya Nur Alia mengangguk perlahan. Langkahannya perlahan ketika Nek Mah melibas-libas parangnya membuang daun-daun kering yang berjuntaian. Dia suka akan suasana seperti ini, nyaman sekali.
“Jom.. kat situ Tok Aki tanam ubi. Pucuk ubi nanti kita boleh buat gulai lemak. Adi mesti suka ni.” Nenek usahakan kebun ni berdua dengan Tok Aki ke? Tanya Nur Alia matanya tidak lepas memandang kehijuan kebun yang penuh dengan pepohon syuran dan buah-buahan..“Tak lah kadang-kadang Mariam yang tolong kalau dia takde buat apa kat rumah tu.”
“Ooo..macam tu.”
“Kamu dah kenal ke dengan Mariam sekeluarga.”
“Dah. Tapi hari tu bersembang sekejap aja nek. Tak nak berlama pun.”
“Hari ni kita ajak diaorang makan kat rumah kita. Lagi ramai lagi seronok.” Nur Alia hanya tersenyum mengangguk menerima saranan Nek Mah.
“Kita nak masak apa nek.” Soalnya
“Kita masak gulai lemak pucuk ubi, ikan keli goring berlada, jantung pisang rebus cicah sambal belacan. Neneknya memberi cadangan.
“Ermm..ok juga tu nek.”
“Nanti nenek suruh Adi jemput Mariam sekeluarga.
“Yea lah nek. Nur Alia mula bergerak ke arah batas-batas ubi. Dia mula memetik pucuk-pucuk ubi yang kehijauan.
“Nenek nak cantas bantang ubi ni Alia. Nanti kita cabut. Ubinya kita rebus yea.”
“Baiklah nek.”Nek Mah mula mencantas beberapa batang ubi. Dia masih bertenaga menghayunkan parang. Dua tiga batang ubi sudah dicantasnya separas pinggang.“Biar Alia cabutkan nek.” Dia menghulurkan bantuan.Nek Mah berdiri ketepi membiarkan Nur Alia mencabut ubi. Beberapa kali sentapan sahaja ubi kelihatan tersembul keluar dari tanah lembut itu.
“Yang itu pulak. Arah Nek Mah. Peluh mula membasahi pipi, kain tudungnya nampak sedikit lembab. Nur Alia ke hadapan menghampri Nek Mah. Dikerahkan semua tenaganya mengeluarkan isi tanah, namun tidak sedikit pun ubi itu berganjak dari kedudukannya.
“Hiss..tak nak keluar la pulak nek.” Tuturnya kepada Nek Mah.
“Mari kita sama-sama tarik yea.”
“Satu..dua..tiga… lagi sekali Alia. Ujar Nek Mah ketika sentapan mereka masih lagi tidak dapat mengeluarkan ubi.
“Satu..dua..tiga..”
“Hah!..Kira apa tu nek macam main tarik tali aja ni.” Suara garau Adi Hamidi mengejutkan mereka. Ketawanya meletus ketika melihat aksi isteri dan neneknya menarik ubi.
“Hiss kamu ni Adi, tak boleh tegur baik-baik sikit ke.” Marah Nek Mah kerana terperanjat dengan sapaan Adi yang tiba-tiba muncul dari arah belakang. Nur Alia cuba menarik sendirian setelah Nek Mah melepaskan batang ubi ditanganya.
“Tak payah susah-sudah Alia. Ni ha orang kuat nenek ni dah mai dah..”perli Nek Mah memandang sekilas cucunya yang sedang memerhatikan Nur Alia.
“Ha itu lah, makan pandai. Tarik ubi yang senang macam ni pun susah ke…” Dia menyindir Nur Alia. Tangannya dihulurkan lalu memegang batang ubi yang berada digengaman isterinya. Nur Alia menjarakkan beberapa langkah. Dia menjeling melihat suaminya yang angkuh.
“Hiahhhh!!..teriakan Adi Hamidi mengejutkan Nek Mah dan Nur Alia. “Aik kenapa tak bergerak nek.” Soalanya kehairanan setelah ubi yang cuba ditariknya dengan sepenuh tenaga tidak berganjak. Nek Mah dan Nur Alia ketawa melihat aksi spontan Adi Hamidi yang cuba berlagak hero yang akhirnya malu sediri.
“Bunyi dah macam Hulk tapi bergeraknya tidak. Ha itu lah berlagak sangat. Padan muka kamu.”
“Ini ubi ke akar pokok ketapang nek.”
“Mana datangnya akar pokok Ketapang pulak ni Adi. Kau nampak ada batang pokok ketapang ke kat sini. Dah jangan nak mengarut, kalau tak kuat tu cakap aja tak kuat.” Nur Alia menahan gelak. Dia gembira Nek Mah mengenakan suaminya. Cepat-cepat dialihkan wajahnya dari pandangan mata Adi Hamidi yang sedang merenung tajam kewajahnya.
“Mari nenek tolong cungkilkan sikit tanahnya. Nanti kamu cuba tarik dengan Alia.” Nek mah memberi cadangan.
“Biar Adi yang cungkilkan nek. Nenek berehat aja kat situ.” Ujarnya mengahalang Nek Mah yang mahu mengerahkan tenaga mencungkil tanah disekitar ubi kayunya.Nek mah menghulurkan parang yang berada ditangannya kepada Adi Hamidi. Dia menghampiri Nur Alia dan tersenyum mesra. Adi Hamidi mula mengali tanah dengan menggunakan parang kecil.
“Dah la tu cuba tarik pulak. Alia tolong Adi tu.” Arah Nek Mah ketika Adi hamidi mula memegang batang ubi kayu. Nur Alia serba salah.
“Err..” suaranya seakan tidak terkeluar. Dia memandang Adi Hamidi. Baginya meminta pertolongan Adi Hamidi samalah seperti masuk mulut kambing keluar mulut harimau.
“Cepatlah karang nak masak lagi.” Neneknya mengarahkan Nur Alia yang masih ragu-ragu. Adi Hamdi yang menunggu dengan penuh senyuman, dia mengenyitkan matanya ke arah isterinya. Nur Alia menundukkan wajah. Mahu sahaja dia menghilang kan diri ketika ini. Nur Alia mengambil tempat bersebelah suaminya, bahu mereka bersentuhan.
“Ok biar nenek kira yea.” Kata neneknya mematkan kekalutan yang ada dijiwa masing-masing.
“Satu..dua.tiga..”
“Hiaahhhh…suara Adi memecah sunyi.“Aduh!..sentapan yang kuat dari Adi Hamidi tadi telah menyebabkan mereka terpelanting ke belakang dan akhirnya mereka jatuh ke tanah bersama. Berat badan Nur Alia menambahkan lagi rasa sakit yang ada. Belakang badan Adi Hamidi penuh diselaputi tanah yang sedikit lembab. Nur Alia tidak menyangka yang dia akan rebah didada suaminya. Cepat-cepat dia bingkas bangun setelah tersedar badanya menghimpit tubuh sasa suaminya, Adi Hamidi seakan mengambil peluang memeluk Nur Alia.Nek Mah ketawa melihat aksi cucunya. Dia tidak menyangka kedua-duanya akan jatuh tergolek.Adi bangun perlahan-lahan. Rasa sengal dibelakang nya akibat jatuh tadi masih bersisa. Dia cuba menyapu belakang badannya yang penuh dengan tanah. Nek Mah mengelengkan kepala sambil memotong ubi yang berada dipangkal.

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati