Thursday, April 23, 2009

semarak Cinta 14

Adi Hamidi yang sedang menuju ke bilik air terhenti langkahannya apabila terpandang akan Nur Alia yang sedang termenung di paip air luar rumah Nek Mah. Dia yang tergerak untuk melihat apa yang dibuatnya Nur Alia disitu memperlahankan langkah, berhati-hati agar derap tapak kakinya tidak kedengaran.
“Hoi!.”jerkahannya memeranjatkan Nur Alia yang ralit melihat aksi ikan keli.
“Kenapa kau tak siang lagi ikan keli tu hah!…sergah Adi Hamidi yang melihat Nur Alia yang hanya duduk bertinggung diatas bangku kayu tadi telah menyebabkan pinggulnya sedikit terangkat akibat terjahan Adi Hamidi. Ditanganya tergengam sebilah pisau.
“Kenapa apanya?, Saya tunggu ikan tu matilah.” Jawabnya sambil mendongakkan kepala memadang wajah Adi Hamidi dengan perasaan geram debaran akibat terkejut tadi masih bersisa. Kalau didepannya kini adalah Abg Ngah mahunya dikejar sekeliling rumah. Tapi realitinya ini bukan Abg Ngah. Ini Adi Hamidi insan yang selalu mencari pasal dengannya. Sentiasa mencari gaduh. Ada saja yang tidak kena.
“Hei Minah!, kalau kau tunggu ikan tu mati, besok baru aku boleh dapat makan, kau tahu tak. Adi Hamidi sengaja meninggikan suaranya, dia tahu Nur Alia akan menarik muka masam nanti.
“Habis tu saya nak buat maca mana. Bukannya saya tahu siang ikan hidup ni.Dah la misai panjang sedepa.” Tangannya didepakan mengukur misai ikan keli yang tak masuk dek akal. Dia cuba menguis dengan pisau ikan keli itu ke arahnya setelah ikan itu terkedek-kedek kelihatan melarikan diri.
“Suka-suka aja panggil kita ni Minah.” marahnya.
“Cuba awak tengok saya baru angkat pisau, dia dah cabut lari!” tangannya diunjukkan ke arah ikan keli yang sedang tergolek ke kiri dan kanan mencari air. “Macam manalah saya nak siang kalau macam tu.” Suaranya perlahan memohon simpati. Adi hamidi hampir tergelak mendengar sungutan Nur Alia, namun ditahannya agar Nur Alia tidak perasaan dengan tingkahnya. Nur Alia geli apabila memegang ikan keli yang sedikit berlendir. Lagipula dia bukan lah manusia yang makan ikan air sungai. Dia hanya mengenali ikan keli yang dah siap digoreng masak berlada yang tersedia dijual digerai-gerai makan sekitar pejabat dan rumah bujangnya. Itu pun hanya diperkenal oleh kawan-kawannya setelah dia bertanya ikan apa yang lain macam rupanya.
“Ketepi!. Pinta Adi Hamidi, dia mula kesian melihat Nur Alia yang masih menguis ikan keli supaya tidak lari jauh darinya.Alia sedikit berensot.
“Ketepilah…tinggalkan! biar aku yang buat ni.” Ditinggikan sedikit suaranya apabila Nur Alia masih tidak bangun dari duduknya.
“La ingatkan suruh beralih ketepi. Cakaplah nak ambik alih tugas. Kan senang. Terang dan jelas.” Nur Alia geram dengan suaminya, dia bangun dan berdiri dibelakang Adi Hamidi. Dua ekor ikan keli yang berada jauh darinya terus dicapai oleh Adi Hamidi. Dia memegang kepala ikan keli dengan berhati-hati takut disengatnya, bimbang bisa sengatannya akan membengkak. Adi Hamidi mula menyiang ikan. Bau hanyir darah ikan menusuk hidung, Alia menutup hidungnya dengan dua jari dan berundur selangkah kebelakang.
Aduhhh!!…sakit. Jerit Adi Hamidi. Tangannya kelihatan berlumuran dengan darah. Dia mengengam kedua tanganya. Darah merah pekat menitis ke lantai.Nur Alia yang terperanjat dengan jeritan suaminya tadi terus menerpa, dia mengengam tangan Adi Hamidi yang kelihatan penuh dengan darah. Wajahnya sedikit pucat. Bimbang tangan Adi Hamidi terluka dek sengatan ikan keli. Adi yang melihat tindakan Nur Alia tadi tergamam. Dia terkesima. Sentuhan lembut tangan isterinya mengalirkan satu debaran halus dihatinya. Seingatnya itulah kali kedua mereka bersentuhan, setelah upacara membatalkan air sembahyang 2 bulan yang lalu. Dia memandang curi wajah Nur Alia.
"Kah..kah..kena tipu." Adi Hamidi sengaja ketawa bagi menutupi rasa gugupnya.Nur alia bingkas bangun ketika mengetahui dia telah ditipu Adi Hamidi.Dia berlalu dengan wajah kelat meninggalkan suaminya sendirian di sana.

Jam menunjukkan ke angka 7 malam. Nur Alia dan Nek Mah baru sahaja selesai memasak makan malam. Malam ini mereka berlaukkan ikan keli bakar, gulai ayam kampung dan juga belut digoreng kunyit, sambal belacan dan juga sedikit ulam-ulaman. Betul-betul masakan kampung. Tok Aki dan suaminya sedang bersiap-siap ke surau untuk sembahyang berjemaah. Kebiasaanya tok Aki akan ke surau dengan Nek Mah. Namun hari ini oleh kerana Adi Hamidi ada bersamanya, tok aki ke surau dengan cucunya. Lepas Mahgrib baru mereka makan bersama.Nur Alia menekan perutnya beberapa kali. Terasa seakan senak.
“Kenapa pula perut aku memulas ni.”Wajahnya sedikit pucat. Dia bingkas bangun menuju kebilik air. Sah. Dia keuzuran. Nur Alia bergegas kebiliknya untuk mengambil ‘tuala wanita’. Dia tercari-cari didalam beg pakaian mereka. Tiada. Nur Alia mengelabah. Seingatnya dia sudah menyimpan “Accessories peribadi” itu sebelum berangkat.
“Takkan aku tertinggal. Hiss..cuainya aku. Alamak! Apa aku nak buat ni, mana nak dapatkan benda ni.” Dia mengomel sendirian.
“Alia..oo..Alia.”kedengaran suara nek mah memangil namanya. Nur Alia melangkah perlahan. “Yea nek.” Jawabnya setelah Nek Mah muncul dari dapur.“Jom kita sembahyang berjemaah bersama.” Ajak nek mah.Nur alia hanya tersengih. Dia malu-malu.
“Alia tak boleh solat nek. Uzur.” Jawabnya. Nek Mah tersenyum tanda faham. Lalu dia masuk kebiliknya mengerjakan solat sendirian.
“Macam mana aku nak buat ni.” Nur Alia duduk meringkuk kedinding kedua-dua lututnya dipeluk. Duduknya serba tak kena. Wajahnya sedikit pucat. Nur Alia terlelap dalam menahan sakit ketika Adi Hamidi muncul didepannya. Adi hamidi terkejut. Dia tergesa-gesa ke arah isterinya. Nur Alia yang tersedar ketika bunyi lantai dipijak membuka mata. Hampir dia terjerit ketika melihat wajah suaminya betul-betul didepan mata.
“Kenapa ni Alia? Mana nenek.?” Soal Adi Hamidi yang sedikit cemas.“Nek Mah ada dalam biliknya solat. Kenapa?” Soalnya kehairanan.
“Kenapa apanya? Yang kau duduk macam orang kena rasuk ni kenapa? Buat orang terkejut ajalah.” Marah Adi Hamidi. Dia betul-betul terperanjat tadi melihat isterinya dalam keadaan begitu.
“Erm..”Nur Alia serba salah.
“Kenapa ni?” Soal Adi Hamidi suaranya sedikit kendur.
“Saya uzur. “Jawab Nur Alia perlahan. Wajahnya sudah membahang. Dia malu menyatakan hal sulit perempuan kepada Adi Hamidi.
“Erm..Adi Hamidi faham. Lalu dia bangkit ingin beredar keluar. Nur Alia yang tersedar akan langkahan Adi Hamidi itu memanggilnya perlahan.
”Awak..”.Adi yang mendengar tetapi sengaja memekakkan telinga. Entah kenapa hati nakalnya terasa ingin mengusik Nur Alia lagi.
“Awak..”langkahan Adi Hamidi semakin menjauh. “Errr..Abang!.” Laung Nur Alia. Dia geram. Panggilan ‘awak’ langsung tidak dapat mematikan langkahan Adi hamidi.Adi Hamidi senyum. Langkahannya terhenti ketika Nur Alia memanggilnya abang. Wajah Nur Alia kelihatan tertunduk sedikit apabila Adi hamidi telah memusingkan badannya dan mula mengatur langkah ke arahnya. Dia tahu pasti Adi Hamidi akan berada dekatnya sebentar nanti. Adi Hamidi tersenyum kerana beroleh kemenangan. Dia tidak menyangka Nur Alia akan membahasakannya begitu. Dia cukup seronok. Dia tidak mahu menunjukkan rasa hatinya sekarang. Disembunyikan senyuman kemenangan jauh-jauh dilubuk hatinya.“Ada apa.” Suaranya betul-betul dicuping telinga isterinya. Nur Alia yang masih lagi kaku sedaya upaya menahan debar. Apa yang tak kena dengan suaminya malam ini.
“Err..”Nur Alia tergagap-gagap. Perutnya semakin memulas.
“Ada apa..” Tanya Adi Hamidi tidak berpuas hati degan kebisuan isterinya.
“Err..boleh tolong tak.?” Nur Alia semakin menunduk ketika Adi Hamidi merenungnya.
“Tolong..tolong apa? Tolong dokong erk…boleh. Pucuk dicita ulam men……” belum pun sempat suaminya menghabiskan peribahasa tersebut Nur Alia cepat-cepat memintas. “Bukan!..Bukan!..” jawabnya pantas.“Dah tu tolong apa.” Adi Hamidi menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Tolong belikan saya ‘tuala wanita’ “. Tuturnya perlahan.
“Hah! apa tu. Tuala wanita?” Adi Hamidi kehairanan.Nur Alia perasaan akan kebingungan suaminya. Dia hampir tergelak melihat wajah suaminya ketika itu. Nur Alia masih lagi tidak berganjak dari kedudukannya. Dia harus menghadkan pergerakannya bimbang makin banyak darah keluar.
“A’aa..tulaa wanita. Awak pergi aja kat kedai nanti diaorang tahu lah.”Adi Hamidi memandang Nur Alia. Perasaan kesian mula merajai hati. Tak sampia hati dia membiarkan Nur Alia berterusan begitu. Nanti nenek panggil makan lagi susah. Dia berkira-kira.Adi bingkas bangun dari duduknya tadi. Alia sempat menahan sebelum dia menghampiri pintu bilik."Beli jenama Kotex yea yang ada wings." Pintanya lembut.Hah..ada jenama juga siap ada sayap lagi, pelik ni. Hiss macam-macam.Tentu mahal. Adi Hamdi membuat telahan sendiri. Inilah pertama kali dia menghadapi situasi macam ini. Walaupun dia tahu keusuziran yang dialami setiap wanita akil baligh namun dia tidak pernah mengambil pusing tentang apa yang perlu dipakai oleh perempuan ketika uzur.

Sebelum keluar Adi Hamdi sempat memberitahu neneknya yang baru terjengul dari muka bilik. Dia menghidupkan enjin kereta dan mencari kedai disekitar kampung itu. Nasib baik ada sebuah kedai yang belum ditutup kalau tak makin haru jadinya. Dia memberhentikan keretanya ditepi jalan berhampiran kedai tersebut. Kebanyakan kedai dikampung akan menamatkan operasinya pada pukul lapan malam, itupun bergantung kepada pemilik kedai. Adi hamidi memasuki kedai yang menjual barang-barang runcit. Dia melilau didalam kedai seketika. Tidak ramai dalam kedai itu namun kehadiaran tiga gadis yang sudah sedia ada didalam kedai itu menambahkan rasa kalutnya. Dia menghampiri kaunter.
“Err.. Bang tuala wanita jenis Kotex yang ada sayap ada jual kat sini tak bang?” Soal Adi Hamidi perlahan. Dia tersengih-sengih menahan malu. Penjual itu juga turut tersenyum memandangnya.
“Untuk isteri ke?” Soal penjual itu yang masih lagi tidak berkurangan senyuman. Adi hamidi yang masih segan hanya mengangguk kecil.
“Tu ha kat hujung sana, warna biru.” Penjual itu menunjukkan arah tempat susunan pelbagai jenama tuala wanita. Adi hamidi memandang penjual itu sekilas lalu menuju ke arah rak tersusunnya tuala wanita. Tiga orang gadis yang berada di rak yang hampir dengannya memadang dan tergelak kecil. Adi hamidi membalas senyuman yang sedikit sumbing kerana menahan segan.
“Bedal ajalah yang biru ni. Lagi lama aku kat sini lagi malu.” Dia mencapai Kotex yang berwarna biru yang berada betul-betul di rak hadapan gadis bertiga itu.
“Ooo..beli roti kering rupanya.” Dia terdengar seorang gadis memberitahu rakannya. Mereka sama-sama gelak. Adi hamidi mengatur langkah, dia ingin cepat beredar dari situ. Malu apabila diketawakan oleh ketiga-tiga gadis itu.Adi Hamidi membayarnya dikauter. Dia sempat bertanya penjual apa yang dimaksugkan dengan ‘roti kering’. Penjual itu menerangkan kepada Adi Hamidi serba sedikit. Adi Hamidi baru mengerti ‘roti kering’ yang dimaksudkan oleh gadis tersebut itu tadi dalah panggilan kedua untuk tuala wanita. Dia tersenyum sendirian. Penjual itu mengeleng kepala beberapa kali melihat gelagat Adi Hamidi.

“Kamu dari mana ni Adi?”. Tok Aki menyapa Adi Hamidi ketika dia melihat kelibat Adi Hamidi dari arah beranda rumahnya, ditangannya terjinjit satu plastik yang dibungkus.
“Dari kedai tok..”. Jawabnya sambil tersenyum ke arah Tok Aki.
“Buat apa?”
“Beli roti kering.”
“Roti kering. Kan biskut kering dah ada banyak lagi kat dapur tu. Buat apa lah dibelinya lagi. Takde orang nak menghabiskannya. Tok Aki telah tersalah anggap ‘roti kering’ yang dimaksudkan oleh Adi Hamidi tadi. Panjang pula leteran Tok Aki. Dia bukan suka anak cucunya membazir. Makanan yang ada sudah cukup untuk mereka berdua.
“Ooo neknya. Kenapa dibiarkan Adi beli roti kering, kan biskut kita masih banyak lagi.”
“Roti kering apa pulak.. mana lah saya tahu toknya. Dia cakap nak ke kedai aja tadi takde lah la pulak cakap nak beli roti ke apa.” Nek Mah memandang Tok Aki dengan wajah masam.Leteran Tok Aki berjangkit pula kepada neneknya. Itulah padahnya berkias dengan orang tua. Adi Hamidi hanya tersengih.
“Ini untuk Alia nek.” Jawabnya lalu berlalu kedalam bilik. Tok Aki dan Nek Mah berpandangan sesame sendiri. ‘Tidak makan kah Nur Alia dengan lauk yang akan dihidangkan nanti.’ Kata hati Tok Aki.
“Eh! Neknya Alia tak makan masakan kampung ke?” Tanya Tok Aki perlahan, bimbang didengari cucunya.“Awak tak masak lauk lain untuk dia?”
“Semalam masa sampai dia cakap dia makan, takde lah pulak kata tak boleh.” Nek Mah menggaru kepala memikirkan lauk yang dimasaknya. Nur Alia sendiri yang menolongnya memasak.
“Dia sendiri pun dah tak sabar nak makan ikan keli bakar katanya tadi masa memasak lauk dengan saya didapur tadi.” Ulas Nek Mah
“Takpe lah toknya kalau Alia tak makan, saya masak lauk lain aja nanti.” Nek Mah berlalu ke dapur memanaskan lauk yang dimasaknya tadi.
“Nah! roti kering.” Adi Hamidi menghulurkan bungkusan tuala wanita itu kepada nur Alia. Isterinya masih lagi tidak berganjak dari keduduk asal.Kalau dia tak balik-balik mau isteri jadi seperti patung cendana, mengeras disitu juga. Bisik hatinya, Nur Alia menahan malu. Tahu pulak ‘roti kering’ tadi masa aku sebut tuala wanita bukan main lagi garu kepala.. Nur Alia mengomel sendirian.Dia menyambut bungkusan yang dihulurkan oleh suaminya. Dibeleknya.
“Aik kenapa bukan yang ada wings”. Tanyanya kehairanan
“Manalah aku tahu. Guna aja lah. Kalau takde wings kat situ mai abang tolong pakaikan wings nak?” Usik adi hamidi sambil ketawa.
“Terima kasih.” Jawabnya sepatah wajahnya kembali berbahang. Nur Alia bingkas bangun dan mencapai kain batik yang sudah disediakan tadi. Dia bergegas ke bilik air, meninggalkan suaminya yang masih lagi mentertawakannya.

“Dah tak sabar nak makan ikan keli bakar ni nek.” Adi Hamidi bersila didepan lauk pauk yang dihidangkan oleh Nek Mah dan isterinya.kecur air liurnya menikmati bau yang menyelerakan itu menambahkan lagi rasa laparnya.Tok Aki hanya memadang gelagat adi yang masih tidak berubah. Dia senang dengan cucunya ini. Mereka duduk bersila dihadapan hidangan. Setelah Adi Hamidi membaca dan mengaminkan doa. Mereka menjamu selera. Nur Alia menceduk lauk kedalam pingan suaminya. Nek Mah dan Tok Aki berpadangan dan tersenyum. Mereka cukup senang dengan layanan Nur Alia kepada cucunya itu.
“Kamu makan tak lauk kampung ni Alia.” Nek Mah bertanya ketika Nur Alia menceduk lauk gulai ayam kampung kedalam pinggannya.
“Makan nek.” Jawabnya kehairanan.
“Kenapa nek?”
“Takde lah nek ingatkan kamu tak makan. Kalau tak makan nanati nenek masak lauk lain untuk kamu.”
“Eh lauk ni pun dah cukup menyelerakan nek. Jawabnya sambil merenung wajah Nek Mah, minta dijelaskan kenapa pula Nek Mah bertanya begitu.
“Agaknya kamu tak tahan lapar kot tadi.” Nek mah memandang wajah nur Alia.
“Ermm...”. dia memandang suaminya yang ketiak ini sedang enak melikmati masakkan kegemarannya.
“Maksud nenek kamu tak boleh makan lambat, sebab tu Adi pergi belikan roti kering untuk kamu.” Terang Nek Mah yang melihat Nur Alia yang masih lagi nampak kebingungan.‘Roti kering.’ Adi Hamidi yang mendengar penjelasan Nek Mah tadi hampir menyemburkan nasinya yang masih berada dimulut. Dia cepat-cepat mencapai air putih yang berada disebelahnya.
“Kamu ni kenapa Adi gelojoh sangat.” Marah Nek Mah yang geram melihat Adi hamidi tersedak tadi.“Takde lah nek Adi tercekik tulang ikan. Adi Hamidi tersenyum memandang Nur Alia yang kini seakan dapat membaca pa yang dikatakan oleh Nek mah tadi.Sekarang baru Nur Alia faham maksud Nek Mah bertanyakan soal makannya tadi. Dia merenung dengan tajam ke arah suaminya yang menahan ketawa. Nur Alia geram melihat tingkah suaminya lalu tangnya pantas mencubit peha Adi Hamidi yang berada tidak jauh darinya.
“Aduh! sakitlah. Dia menjeling namun sengihanya masih lagi bersisa.
“Kamu berdua ni kenapa.” Soal Tok Aki. Kehairanan. Kelihatan Nur Alia menunduk.
“Takde apa-apa lah nek, tok. Jawab Adi Hamidi selamba.“Pasal ‘roti kering’ tu Adi bergurau aja tok. Dia menjelaskan tanpa dipinta oleh Nur Alia. Tok Aki dan Nek Mah mengeleng kepala.
“Budak bertuah ni kenakan kita pulak.” Nek Mah mengeleng lagi sambil tersenyum mesra. Nur Alia tetunduk merenung lauk. Dia tidak mampu mengangkat muka ketika ini kerana menahan malu. Adi Hamisi semakin melebarkan senyumanya.

0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati