Wednesday, April 22, 2009

Semarak Cinta 6

“Dah siap ke belum Zie, bawak 2-3 helai sudah la, kita bukan nak pergi lama pun. Dua tiga hari aja. Habis kenduri kita balik lah.” Laung Kpt Mohamad kepada isterinya yang masih lagi tidak turun-turun. Mereka sekeluarga akan berangkat ke Alor Gajah, Melaka. Esok adik iparnya Rosnah akan melangsungkan perkahwinan anak perempuan sulongnya. Adi Hamidi dan Murni menanti emak di ruang tamu. “Apa yang mak kamu buat ni, lama sangat kat atas tu.” Bebel Kpt Mohamad setelah lama menanti isterinya berkemas.“Murni pergi jenguk mak kamu kat atas tu. Entah apa dibuatnya.” Arah Kpt Mohamad kepada anak bongsunya. Murni baru melangkah beberapa tapak namun terhenti di anak tanggan pertama, dia terpandang emaknya sedang membimbit sebuag beg besar menuruni tangga. Wajahnya dikerut kehairanan. “Biar betul emak ni.” Suaranya ditutur perlahan. Kpt Mohamad juga memandang kearah Pn Suzi. “Apa yang awak bawak tu sampai satu beg besar awak usung emaknya oii.. nak menetap terus ke?” Perli Kpt Mohamad kepada isterinya setelah melihat sebuah beg besar ditangan isterinya. Pn Suzi perlahan-lahan yang sedang menuruni tangga itu hanya tersengih. “Ala saya bawak banyak, nanti awak juga yang pakainya. Tak gitu bang. Awak tu bukan boleh pakai baju kalau berpeluh, mesti nak tukar. Kalau kat rumah bleh la awak tak berbaju, takkan kat sana pun awak tak berbaju bang. Ni haa awak tengok, saya ni juga yang jadi mangsanya bawak beg besar awak ni.” Pn Suzi menjeling bila dia melihat suaminya masih tercegat memandangnya. Adi yang kesian melihat emaknya membimbit beg besar mengambilnya dari tangan emaknya. Dia dan Murni tersenyum kecil. Ayahnya yang mendegar perlian emaknya berdehem kecil buat-buat tidak tahu.

Majlis kenduri kahwin anak saudara Kpt Mohamad berjalan dengan baik. Sibuk kesana kemari Adi Hamidi membantu sepupu-sepupunya yang lain. Kpt Mohamad yang leka melayan tetamu-tetamunya terpandang kearah satu meja yang bertentangan dengannya. “Eh! rasa macam kenal orang tu. Ermm..kalau tak silap aku itu macam Kpt Ismail. bisik hati kecilnya. Teman yang sama-sama ditugaskan ke Bosnia satu ketika dulu. Kpt Mohamad melngakh ke arah meja disudut kanan setelah meminta izin dari tetamu tadi. “Err..Assalamualaikum..”sapanya menghampiri Hj Ismail.Hj Ismail yang sedang leka menjamu selera bersama Isteri dan anaknya Nur Alia terhenti suapan. “Wa’alaikummussalam..” jawabnya lalu memandang kearah tuan punya suara itu. Dia terkesima. Wajah yang didepannya kini adalah teman lamanya yang telah lama terputus hubungan setelah Kpt Mohamad mengambil keputusan untuk berhenti dari perkhidamatan tentera.Hj Ismail bangun dari duduknya. Mak Aji dan Alia terpinga-pinga. “Mad!.” Hj Ismail ragu-ragu dengan jawapannya, wajahnya memandang tepat kearah Kpt Mohamad.Tanpa menjawab sepatah pun. Kpt Mohamad meraih tubuh kaku itu kedalam pelukkannya.“Mail..aku ni Mad. Jawab Kpt Mohamad mengiyakan telahan Hj Ismail tadi. Beberapa orang yang berada di meja bersebelah juga turut terpinga-pinga melihat aksi mereka.


Ada sedikit genangan air jernih ditubir mata mereka berdua. Mungkin perasaan terharu menyelubungi diri mereka ketika ini.Kpt Mohamad mengarahkan Hj Ismail duduk. Hj ismail memperkenalkan isteri dan anaknya kepada Kpt Mohamad. Yah inilah kawan abang, Kpt Mohamad yang selalu abang ceritakan tu. Mak aji yang masih dalam kehairanan tersenyum dan menganguk kecil. “Itu anak ketiga aku Mad, Alia.” Dia meperkenalkan kepada Kpt Mohamad. Alia senyum dan menuduk tanda hormat. Kpt Mohamad turut tersenyum memandang anak gadis Hj Ismail yang bertudung liput.“Eh anak kau ke yang kahwin ni Mad? Soal Hj Ismail setelah mempekenalkan mereka anak beranak.“Anak saudara aku.” Jawabnya ringkas yang masih lagi gembira dengan pertemuan ini. “Nanti aku panggilkan isteri dan anak aku yea.” Kpt Mohamad berlari-lari anak mendapatkan isteri dan anaknya. Dia begitu seronok hari ini. Hj Ismail yang memandang hanya mengelengkan kepala sambil tersenyum kearah isteri dan anaknya yang juga turut tersenyum.Kpt Mohammad memperkenalkan isteri dan anaknya, hanya Murni yang kelihatan. Pn Suzi menghadiahkan senyuman kepada Mak Aji dan Alia. Mereka bersalam-salaman. “Seingat aku kamu ada yang lelaki kan?” Hj Ismail bersuara menghampiri Kpt Mohamad apabila dia hanya memperkenalkan anak perempunnya Murni.“Oh Adi. Anak lelaki aku tu. Entah kemana pulak dia pergi dengan sepupunya. Tadi ada kat belakang. Aku cari tadi takde lah pula, ghaib entah kemana.” Mereka tergelak kecil apabila kpt Mohamad tidak menjumpai Adi.Kpt Mohamad mengajak Hj Ismail naik kerumah untuk bersembang lebih panjang,banyak cerita yang ingin dikogsinya, namun Hj Ismail menolak dengan baik pelawaan itu memandangkan hari ini adalah majlis kenduri kahwin anak saudara Kpt Mohamad, tidak elok rasanya. Hj ismail yang mempelawa kpt Mohamad bertandang kerumahnya apabila senang nanti. Mereka meminta diri untuk pulang hari juga sudah beransur petang. Lagipun hj ismial telah bercadang untuk singgah sekejap dirumah anak sulongnya untuk bertemu cucu-cucunya. Dia tidak menyangka kehadirannya ke jemputan kenduri kawan Alia mempertemukan mereka. Dia bersyukur dalam diam.


Kpt Mohamad keluar dari bilik air setelah mengambil wuduk untuk melaksanakan kewajipannya. Pn Suzi telah pun bersedia dengan telekungnya. Dia sudahpun membentangkan sejadah dibilik solat. Sudah lama dia dan suaminya mengamalkan solat berjemaah, sejak Kpt Mohamad bersara dari tentera. Anaknya juga ikut berjemaah, cuma sekarang Adi Hamidi jarang berjemaah bersama, dia sendiri tidak tahu kenapa. Usai solat Pn Suzi menanggalkan telekungnya dan melipat lalu disangkutnya pada ampaian kayu yang dikhaskan untuk telekung solat dan sejadah. “Saya berkenanlah dengan anak Kak Aji tu bang, cantik, sapon sejuk mata saya ni bang bila tengok dia.” Pn Suzi menyatakan rasa hatinya yang dipendam sejak pulang dari mengunjungi rumah Hj Ismail kawan lama suaminya. Dia cukup berkenan dengan Nur Alia. Sejak kali pertama dia memandang hatinya berdetak mungkin inilah calon yang sesuai untuk anak lelakinya.“Itu lah. Abang pun berkenan juga.” Rasa yang sama diluahkan oleh Kpt Mohamad kepada isterinya.“Tapi nak ke dia kat anak kita tu. “buaya darat” pulak tu. tak padan langsung.” Tutur katanya seolah-olah tak bermaya, dia cukup takut mencari calon untuk anaknya bimbang nanti meyusahkan hidup anak dara orang. Kpt Mohamad memandang kearah isterinya, sedikit rasa gusar dihatinya.“Kita cuba lah dulu bang. Manalah tahu ada jodoh.” Pujuk Pn Suzi menyedapkan hati suaminya.“Erm..nantilah kita pergi merisik.” Jawapan yang diberikan oleh Kpt Mohamad melegakan sedikit jiwanya. Dia tersenyum, memandang suaminya.


0 comments:

 
Copyright 2009 Diari Hati